Senaste nytt

GRATIS ombokning av flygning på avresedagen! NY FÖRMÅN för Eurobonus Diamond (2023-06-15)

Eftersom den publika informationen är begränsad vill jag höra om någon sitter på facit för detta.

Använder den här funktionen ett par gånger varje månad så skulle vara tacksam för mer insikt.

Bokad på CPH - MUC 07:55 imorgon bitti.
Redan nu 24 timmar tidigare, visas valet för same day change of flight i SAS appen.
Men morgondagens senare avgång 18:10 visas inte ännu i appen.

Hur många timmar innan avgång visas den?

Dagens 'skam den som ger sig...'

Kom in till Arlanda med vidare flyg mot Köpenhamn. Noterade att flyget med tidigare avgång till CPH fortfarande hade boarding. Gick direkt till gate och frågade snällt om vi kunde få komma med. Det var för kort för att boka om själv i appen.

- Nä det är fullt
- Som i helt fullt, med noll platser kvar?
- Ja, helt fullt. Men ok, jag kan kolla. (platser fanns)
- Perfekt, får vi åka med. Ja, men bara diamond. (Resesällskapet hade bara guldkort.)
- Men jag har gjort detta förr och vi är i samma PNR.
- Nej. Bara diamant som kan boka om.
- Har som sagt gjort det förr.
- Då får du prova i appen om det nu går.
....
Ringer och kollar.
- OK, ni får åka med.
Boarding completed.

Fin förmån. Kanske någon som var ny på jobbet i gaten. Lönade att stå på sig.

Last edited:
Dagens 'skam den som ger sig...'

Kom in till Arlanda med vidare flyg mot Köpenhamn. Noterade att flyget med tidigare avgång till CPH fortfarande hade boarding. Gick direkt till gate och frågade snällt om vi kunde få komma med. Det var för kort för att boka om själv i appen.

- Nä det är fullt
- Som i helt fullt, med noll platser kvar?
- Ja, helt fullt. Men ok, jag kan kolla. (platser fanns)
- Perfekt, får vi åka med. Ja, men bara diamond. (Resesällskapet hade bara guldkort.)
- Men jag har gjort detta förr och vi är i samma PNR.
- Nej. Bara diamant som kan boka om.
- Har som sagt gjort det förr.
- Då får du prova i appen om det nu går.
....
Ringer och kollar.
- OK, ni får åka med.
Boarding completed.

Fin förmån. Kanske någon som var ny på jobbet i gaten. Lönade att stå på sig.
Har gjort sådär flertal gånger på gate eller servicecenter, gäller alla i samma PNR om du är diamant. Du kan till o med bli waitlistad om du vill och se om nån inte kommer med planet så får du platsen.

Har gjort sådär flertal gånger på gate eller servicecenter, gäller alla i samma PNR om du är diamant. Du kan till o med bli waitlistad om du vill och se om nån inte kommer med planet så får du platsen.
Yes. I know. Behövdes bara lite övertygande för att få gateagenten att acceptera det
En bra förmån (minus övertalandet).

Har någon prövat denna på en award där långa benet är SkyTeam, men man vill undvika lång layover?
Har KLM flight till AMS och därifrån SAS till OSL. Men 9 timmar på AMS lockar inte. Så ifall jag 24 timmar innan avgång på det benet kollar i SAS appen, borde jag kunna flytta den?

Och ifall jag får en feeder OSL-ARN på, hur funkar det med att flytta fler legs? Först AMS-OSL, och sedan kanske OSL-ARN? Har bara använt denna på enkla legs inom Europa.

Har någon prövat denna på en award där långa benet är SkyTeam, men man vill undvika lång layover?
Har KLM flight till AMS och därifrån SAS till OSL. Men 9 timmar på AMS lockar inte. Så ifall jag 24 timmar innan avgång på det benet kollar i SAS appen, borde jag kunna flytta den?

Och ifall jag får en feeder OSL-ARN på, hur funkar det med att flytta fler legs? Först AMS-OSL, och sedan kanske OSL-ARN? Har bara använt denna på enkla legs inom Europa.
Funkar utmärkt på award, men däremot blir det vissa praktiska begränsningar med att man kanske måste göra ombokningen medan man är i luften på första benet (och man kan inte boka om efter att man har checkat in bagage).

Sen så är det många anslutningar som inte funkar eftersom man måste ha minst 60 minuter mellan flygen när man använder ombokningen.

Toppen