Senaste nytt

Swedavia stänger säkerhetskontrollen och incheckningen ”Terminal” 4 på Arlanda

Finns det något hopp om att Arlanda utökar FT till båda maskinerna längst till vänster på T5? Tycker det är riktigt dåligt i dagsläget där man ofta tvingas stå i kö trots att man betalat (direkt eller indirekt via status osv). På SAS FT CPH behöver man nästan aldrig vänta
Det händer ibland. I början var det ganska vanligt, numera är det mindre vanligt men det händer fortfarande. I början med hel separation nuförtiden oftast med att de helt enkelt stoppar den vanliga kön och släpper in några från fast track.

Men precis som gamla fasttrack tror jag det I första hand styrs av hur mycket kö det är till vanliga security, inte av hur mycket kö till fasttrack. Med målet att jämna ut snarare än att ge bästa möjliga service till de som betalar för fasttrack.
 
  • Gilla
Reactions: ebd
Man bör ju inte behöva ha en person (dyrt) där, utan det där måste ju vara enkelt att automatisera. Förhoppningsvis har man koll på hur många som passerar genom de första grindarna in mot säkerhetskontrollen, och det kan ju inte vara så svårt att räkna hur många som passerar ut heller, så borde inte vara så svårt att få fram ett bra estimat på hur många som står i kön i realtid.
Detta borde man väl ha både statistik och real time data på hur beläggningen ser ut på aktuella avgångar etc?
 
Det händer ibland. I början var det ganska vanligt, numera är det mindre vanligt men det händer fortfarande. I början med hel separation nuförtiden oftast med att de helt enkelt stoppar den vanliga kön och släpper in några från fast track.

Men precis som gamla fasttrack tror jag det I första hand styrs av hur mycket kö det är till vanliga security, inte av hur mycket kö till fasttrack. Med målet att jämna ut snarare än att ge bästa möjliga service till de som betalar för fasttrack.
Men detta är väl inte SAS fasttrack på CPH? Där finns ingen "vanlig" kö i närheten som kan stoppas.

När det gäller SAS egna fasttrack så stämmer det ju att det väldigt sällan är kö där, även om det händer ibland. Det längsta jag fått vänta i kö där har varit 10 minuter, men oftast är man igenom på någon minut bara.
 
Ett problem är väl det ojämna flödet av pax under dagen och veckodagarna.
Det är väl runt 4 timmar på morgonen som är peak och lika många timmar på eftermiddagen, det finns säkert någon som har statistik på detta.
Tråkiga är att bussarna inte kan/får angöra i den delen av terminalen.
Någon som har information om detta kommer att bli möjligt i framtiden?
2033 står det i Svedavias utvecklingsplan (Steg 2).

 
Toppen