Senaste nytt

SAS och Scandic ingår strategiskt partnerskap

PS en annan lustighet i Scandic-kontot är att alla överföringar man någonsin gjorts slås samma till en enda rad i poängredovisningen. "non-transactional" med summan av alla poäng man någonsin överfört.
Dvs i mitt fall så försvann transaktionen från 12/8 med 2665 överförda poäng och ersattes av en transaktion daterad i dag med beloppet av antal poäng överförda idag + antalet poäng överförda 12/8. Dvs det går inte längre att se när olika poäng-summor fördes över till SAS.

OK, 1/10 har anlänt och det komplicerade bilden lite. Min sista poäng är faktiskt kvar i Scandic-kontot

Skärmavbild 2025-10-01 kl. 08.02.23.png

och förfallodatumet är nu det rätta.

Om den poängen inte försvinner inom kort verkar det betyda att Scandic trots allt har koll på att utgående poäng är förbrukade efter en överföring och därmed inte felaktigt tar bort andra poäng.

Däremot är problemet med att SAS sätter fel utgångsdatum på överföringar tydligt. Samtliga poäng i mitt scandic konto hade mer än 12 månaders giltighet före överföringen och skulle alltså få förfallo 2026-09 efter överföring, men SAS har ändå på något sätt get en batch omedelbart förfallo. Otydligheten i Scandic med att överförda poäng fortsatt visas som utående poäng har på något sätt tolkats mot fel batch av poäng. Var felet ligger är ju svårt att veta, men varningen är då så här:

Om du har texten "X spendable points expiring" med ett datum i närtid, så kommer X poäng att få omedelbart förfallo i EB efter en överföring oavsett om de poängen faktiskt finns kvar i Scandic-kontot eller om de förbrukats i en tidigare överföring.

Deja-vu all-over again
Screenshot 2025-10-01 at 08-22-37 SAS - Senaste aktivitet.png

Förfallodatumet på mina 2 665 Scandic-poäng som överfördes 2025-08-12 har smittat av sig på 2 666 helt andra Scandic-poäng.

Last edited:
OK, 1/10 har anlänt och det komplicerade bilden lite. Min sista poäng är faktiskt kvar i Scandic-kontot

Visa bifogad bild 168828

och förfallodatumet är nu det rätta.

Om den poängen inte försvinner inom kort verkar det betyda att Scandic trots allt har koll på att utgående poäng är förbrukade efter en överföring och därmed inte felaktigt tar bort andra poäng.

Däremot är problemet med att SAS sätter fel utgångsdatum på överföringar tydligt. Samtliga poäng i mitt scandic konto hade mer än 12 månaders giltighet före överföringen och skulle alltså få förfallo 2026-09 efter överföring, men SAS har ändå på något sätt get en batch omedelbart förfallo. Otydligheten i Scandic med att överförda poäng fortsatt visas som utående poäng har på något sätt tolkats mot fel batch av poäng. Var felet ligger är ju svårt att veta, men varningen är då så här:

Om du har texten "X spendable points expiring" med ett datum i närtid, så kommer X poäng att få omedelbart förfallo i EB efter en överföring oavsett om de poängen faktiskt finns kvar i Scandic-kontot eller om de förbrukats i en tidigare överföring.
Tack för den utförliga beskrivningen!

Får väl se hur det går för dem med att faktiskt lösa problemet för mig. När de väl gjort det så har de väl förhoppningsvis hittat en metod som går att följa för att fixa det för andra (eller allra helst, en fix i systemet som gör att problemet inte uppstår). Återkommer när de lyckats fixa mitt problem.....

Nu fick jag svar igen att de trodde att de löst problemet.

Scandic skrev:
Hej Thornado,
Hoppas allt är bra med dig!
Du har tidigare varit i kontakt med oss angående att din matchning försvann efter 24 timmar och vi kontaktade därför vår IT-avdelning angående detta. Detta ska nu vara åtgärdat. Har du möjlighet att dubbelkolla så att du ser rätt medlemsnivå på dina sidor?

Om du fortfarande skulle uppleva samma problem vänligen återkom till oss så får vi be de kika vidare på detta åt dig!

Önskar dig en jättefin dag!

Vänliga hälsningar,
NN
Scandic Friends Medlemsservice

Men exakt samma problem som tidigare kvarstår förstås för mig.
(edit: verkar ju dessutom som att de inte riktigt förstått att problemet nu inte är statusmatchen i sig, utan att jag inte kan komma in på mitt Scandickonto)

När nivåpoängen från Amex trillade in i natt gick jag upp till EBD, men Scandic statusen följde inte automatiskt med. Men jag hittade en knapp på sas sida, något i stil med "kontrollera din matchning"(knappen är borta för mig nu), jag klickade på den och väntade någon minut meddans den "kontrollerade", sedan blev även Scandic statusen uppdaterad :)
Jag har några gamla Scandic bokningar om någon vecka, är det någon som vet om dessa automatiskt uppdateras med min nya status.

Har nu sen i mitten på juli bott totalt 6 nätter på scandic och efter att ha växlat över till eurobonus har jag fått strax under 16k poäng. Det ger ett snitt på drygt 2,7k eurobonus poäng per natt, vilket jag ändå tycker är rätt bra. Bokningarna har varit blandade, både privata och bokade genom bolagets resebyrå. Har också matchat till Loyal friend vilken ger en ökad poängintjäning.

Uppgraderingar har jag fått hälften av nätterna i snitt.

För egen del kommer det främst att bli Scandic om möjligt när man reser framåt för att kunna maxa intjäningen till eurobonus.

Har nu sen i mitten på juli bott totalt 6 nätter på scandic och efter att ha växlat över till eurobonus har jag fått strax under 16k poäng. Det ger ett snitt på drygt 2,7k eurobonus poäng per natt, vilket jag ändå tycker är rätt bra. Bokningarna har varit blandade, både privata och bokade genom bolagets resebyrå. Har också matchat till Loyal friend vilken ger en ökad poängintjäning.

Uppgraderingar har jag fått hälften av nätterna i snitt.

För egen del kommer det främst att bli Scandic om möjligt när man reser framåt för att kunna maxa intjäningen till eurobonus.
Jämfört med Jordgubben är det väl fruktansvärt bra?

Toppen