Senaste nytt

Maximera poängintjäning vid köp av Apple-produkter

@Maja "Endast esim"-versionen har större batteri än versionerna med plats för traditionellt simkort, kan vara värt att väga in.

En varning för Amazon, stor chans att köpet inte registreras förrän de skickar telefonen, så se till att den är i lager för att hinna före 30 september. Annars kanske en annan "butik" är att föredra?

@Maja "Endast esim"-versionen har större batteri än versionerna med plats för traditionellt simkort, kan vara värt att väga in.

En varning för Amazon, stor chans att köpet inte registreras förrän de skickar telefonen, så se till att den är i lager för att hinna före 30 september. Annars kanske en annan "butik" är att föredra?
Har också läst att det är större batteri pga endast eSIM i USA vilket vore trevligt.

Andra saker att tänka på gällande inköp i USA? Har tidigare alltid köp mina telefoner i Sverige.

Andra saker att tänka på gällande inköp i USA? Har tidigare alltid köp mina telefoner i Sverige.
Förr om åren var det variationer i vilka band (radiofrekvenser) som telefonerna stödde beroende på region... Tror inte att det är så längre, men kan ju vara värt att tänka på. En annan sak som slog mig är att det kan bli problematiskt att genomföra ett batteribyte i och med skillnaden i batteristorlek...

Förr om åren var det variationer i vilka band (radiofrekvenser) som telefonerna stödde beroende på region... Tror inte att det är så längre, men kan ju vara värt att tänka på. En annan sak som slog mig är att det kan bli problematiskt att genomföra ett batteribyte i och med skillnaden i batteristorlek...
Det var bra tänkt att det troligen blir problematiskt att genomföra ett batteribyte i Sverige framöver. Det talar helt klart emot ett USA-köp.

Om jag har talkat det rätt så verkar det vara banden är samma, men i USA så använder man sig även av mmWave-banden vilket ger en högre 5G-hastighet i framför allt storstäder i USA, men detta band är inte aktiverat i Sverige.

Då var det dags igen, dags att uppgradera telefonen till en iPhone 17 Pro 512 GB - vart är bäst att köpa den? Amazon har extra kampanj just nu med att du tjänar75 poäng *+ 15 nivåpoäng **per 100 kr.

Jag kommer även ha möjlighet att kunna köpa den på plats i LA senare i år, vilket är ett billigare kontantpris direkt i kassan där, men sedan finns det en del andra saker att ta hänsyn till som garanti, endast eSIM (tull och moms när jag kommer tillbaka till Sverige).

Så vad är den samlade erfarenheten? Inköp i Sverige är Amazon bäst? Eller finns det bättre alternativ? Inköp i USA?

Tack på förhand!

Köpt iPhone både i Sverige och USA, om du köper privat behöver du inte fundera över tull. Släng kartongen om du är extra orolig.

Kampanjen via amazon är den bästa just nu för EuroBonuspoäng. Det nästnästa är att köpa hos Netonnet via presentkort i saseurobonusshop.se

iPhone 17 PRO 512gb är 1300 usd + 7,5% i sales tax (CA) så ca 1400 usd, så klart billigare än i Sverige.

Köpt iPhone både i Sverige och USA, om du köper privat behöver du inte fundera över tull. Släng kartongen om du är extra orolig.

Kampanjen via amazon är den bästa just nu för EuroBonuspoäng. Det nästnästa är att köpa hos Netonnet via presentkort i saseurobonusshop.se

iPhone 17 PRO 512gb är 1300 usd + 7,5% i sales tax (CA) så ca 1400 usd, så klart billigare än i Sverige.
Sales taxen i LA är dock högre, 10,5% i det område där jag befinner mig, annars kan man komma ner i 9,75% så jag vet att priset kommer vara ca 4500kr billigare än i jmf med Sverige vilket är en ganska rejäl prisskillnad.

Det är jag på det klara med, men har funderingar kring vilka nackdelar jag åker på (tullen är jag inte särskilt orolig över om vi nu ska spela i gråzonen så att säga). Dock lyfte @ekf ett bra argument att det troligen kan bli bekymmer den dagen jag önskar byta batteri i min telefon (vilket jag gjorde i somras med min iPhone 14 Pro t.ex).

eSIM endast lär jag komma runt då jag kan konvertera mitt vanliga SIM-kort till ett eSIM så den biten bör inte vara ett problem. Numera får ju inte heller med någon laddsladd så det är ett ickeproblem att det är fel kontakt.

Last edited:
Sales taxen i LA är dock högre, 10,5% i det område där jag befinner mig, annars kan man komma ner i 9,75% så jag vet att priset kommer vara ca 4500kr billigare än i jmf med Sverige vilket är en ganska rejäl prisskillnad.

Det är jag på det klara med, men har funderingar kring vilka nackdelar jag åker på (tullen är jag inte särskilt orolig över om vi nu ska spela i gråzonen så att säga). Dock lyfte @ekf ett bra argument att det troligen kan bli bekymmer den dagen jag önskar byta batteri i min telefon (vilket jag gjorde i somras med min iPhone 14 Pro t.ex).

eSIM endast lär jag komma runt då jag kan konvertera mitt vanliga SIM-kort till ett eSIM så den biten bör inte vara ett problem. Numera får ju inte heller med någon laddsladd så det är ett ickeproblem att det är fel kontakt.
Hade utan tvekan köpt i USA om du sparar 4 500 kr. Köp via Amazon lär väl ge bäst antal poäng, drygt 10k bonuspoäng och drygt 2k nivåpoäng under kampanj. Men inte alls värt 4 500 kr extra imo. Då brukar jag dock inte byta batteri i mina telefoner så jag vet inte hur stort problem det innebär.

@Maja Jag har nog aldrig köpt en iphone i Sverige. Alltid i USA så inget att tveka om med stor prisskillnad. Om du går loss på plats och shopper mer, lätt hänt har jag två tips till. Nyaste Airpods hittar jag i regel för under 200usd på t ex Bestbuy. Avstå dock US Applewatch med e-sim, denna fungerar ej i Sverige

Det här är en bra länk,
https://www.apple.com/iphone/cellular/#iphone-17-pro-max (finns motsvarande för Apple Watch osv)
man kan konstatera att modellen finns i fyra modellnummer med primärt (bara?) differentiella frekvensband.
Fn. en per region (4).

När jag för 5-7år sedan skulle köpa iPhone i USA fanns där två modelnummer där det ena var för Verizon och det andra för AT&T och den ena av dessa var identisk med den som såldes i EU/SE, lyckades trots denna kunskap "serveras" en med fel modellnummer. Lyckades dock bytas med hjälp av en kollega ett par veckor senare i Florida. Så tur i oturen. Men en anekdot som förmedlar att det är bra att vara "om sig och kring sig".

@Maja Jag har nog aldrig köpt en iphone i Sverige. Alltid i USA så inget att tveka om med stor prisskillnad. Om du går loss på plats och shopper mer, lätt hänt har jag två tips till. Nyaste Airpods hittar jag i regel för under 200usd på t ex Bestbuy. Avstå dock US Applewatch med e-sim, denna fungerar ej i Sverige
Just AirPods Pro är ännu billigare i Japan så det får bli ett köp där under nyår!

Ska göra en jämförelse med Best Buy och se hur de står sig mot de japanska priserna

Vem har bäst pris på telefonen?

Toppen