Senaste nytt

Arlanda kan vara den sämsta flygplatsen i "moderna Europa"

Alternativt har man lyssnat och sedan har andra faktorer vägt tyngre. Men jag är benägen att tro, baserat på mina erfarenheter från en annan del av offentlig sektor, att man inte har analyserat tillräckligt noga och att man har lyssnat på fel människor som haft inställningen att det var bättre förr, ju förr desto bättre.
Jag gissar att här är det även ett problem att få tillräckligt med kompetent input när de som arbetar i säkerhetskontrollen inte är anställda av Swedavia, så deras kunskap ligger längre bort. Inte för att det är säkert att relevanta beslutsfattare skulle lyssna på de som faktiskt utför arbetet ändå, men varje hinder som ligger i vägen för det ökar nog risken.

LHR skyltar öppet om sina KPI:er.

20250920_151353.JPG
20250920_151359.JPG

Finns inte en chans att Swedavia skulle göra detsamma.

"Non-EEA queue time less than 45 minutes" som ett mått! o_O Känns som en väldigt medioker målsättning.

Tänkte exakt samma sak när jag såg bilden. Och dessutom misslyckas de med den mediokra målsättningen i cirka 15% av fallen. Tycker även en målsättning att det är godkänt med upp till 25 minuters väntetid för egna medborgare och EU är under all kritik. Påminn mig igen varför det här med ETA för UK var en så bra sak..? ;)

Sedan är det väl så att pass- och gränskontroll är myndighetsutövande som politikerna har ansvar för och egentligen inte något som Heathrow Inc. kan påverka genom att ösa in mer pengar. Alla andra KPIer kan påverkas med mer pengar inklusive säkerhetskontrollen som så vitt jag vet är upphandlat av privata aktörer men betalas av oss passagerare via Heathrow.

Toppen