Senaste nytt

Tankar 1 år efter SAS övergång till Sky Team

palmen

Moderator
Nu är det lite drygt 1 år sedan SAS lämnade Star Alliance och gick med i Sky Team, annonseringen gjordes väl ca ett halvår tidigare om jag kommer ihåg allt rätt.

Det nämndes att en integration i Sky Team skulle ta omkring 18 månader och där är vi nu från när alliansbytet annonserades. Vad har då hänt? Är allt på plats ännu?
Man kan ju konstatera att mycket har hänt det senaste året, en del saker till det bättre och andra saker till det sämre.

Kreditkorten
Ingen större förändring då samma erbjudanden fortfarande finns kvar, även om poäng för att betala faktura har fått sig en försämring.
Man kan alltid hävda att det är sämre värde på korten för att man har svårt att boka resor, men det är inte kreditkortets "fel". Man ska dock komma ihåg att det varit en lavinartad ökning av folk med kreditkort och lite kunskap om Eurobonus de senaste åren vilket självklart påverkar.

Award tillgänglighet
Många gillar att dra väldigt förhastade slutsatser och påstår att SAS släpper färre biljetter nu än tidigare, vilket mig veterligen inte stämmer. Det är däremot ett glapp just nu från mitten på maj och framåt för longhaul biljetter som awards, men min gissning är att de kommer att släppas som en klump senare, eller så får vi för första gången ett hål i tillgängligheten på några månader, frågan är ju bara vad som händer efter det.

Tillgängligheten med partners är dock berg och dalbana, ibland är det helt öppna spjäll, för att sedan vara helt snustorrt under längre tid. Det har absolut inte blivit lättare att boka biljetter (framförallt inte om man är fler som vill åka business). Det har dock öppnat upp helt andra marknader än tidigare, vi är många som kunnat åka till Karibien dirket från Europa med poäng, den möjligheten fanns inte innan. Virgin har fram tills för någon vecka sedan haft väldigt god tillgänglighet från UK till USA, där man även kunnat koppla på Delta Domestic First inrikes, vilket i stort sätt aldrig gick senaste åren med United.

Vissa bolag kostar fortfarande 2X vilket självklart påverkar alla som vill kunna resa framförallt till Asien. Men man ser ändå relativt många bokningar här på forumet där man väljer att ta kostnaden på 2X med Vietnam Airlines. Förhoppningsvis är detta något som försvinner framöver, men man kan ju tycka att ett "bättre avtal" skulle kunna vara på plats nu.

Kampanjer
Kampanjer på flyg fortsätter att komma och det har varit riktigt bra priser på en del Business biljetter. Förra julen kom också en av de bästa kampanjer någonsin när det gäller intjäning av nivåpoäng då alla flyg gav 2X på den fronten och det gick att dra in stora summor poäng på resor i Plus och Business.
Sen har vi ju även 1 miljon poäng kampanjen för att flyga 15 olika bolag, alla har väl fått sina poäng nu efter mycket om och men, men det tog lång tid för vissa att få allt registrerat, sällan skådad bra PR kampanj från SAS sida som gav eko över hela flygvärlden.

Eurobonus
Inget har direkt ändrats, det är fortfarande relativt enkelt att tjäna in poäng, och ingen större skillnad i intjäning, en del har blivit bättre och andra sämre inom alliansen. Eurobonus är fortfarande bästa programmet för 99% av alla svenskar med tanke på kreditkorten och möjlighet att tjäna poäng på andra sätt än att flyga.

Business i Europa
Detta är helt klart en förbättring (på pappret), återstår att se hur SAS kommer att leverera här. Men vi kan nog vara rätt säkra på att man inte kommer att rea ut dessa platser ombord, om man tror att det kommer gå att hitta billiga business inom Europa så kommer man högst troligt att bli besviken. Men att nyttja poäng och framförallt med FlyPremium så kommer detta nog bli helt ok redemptions framöver.
SAS har åtminstone satt ribban högt, men kommer de att kunna leverera?

Lounger
Här har det trots allt blivit bättre, det har tillkommit samarbeten på outstations med en hel del lounger (framförallt Lufthansa), och de lounger som KLM och AF erbjuder i Europa är mindt lika bra om inte bättre än de som erbjöds inom SkyTeam. Det ryktas även om att det ska tillkomma fler lounger i samband med att det blir business i Europa, får väl se vad det slutar i. SAS egna lounger har framförallt på Arlanda fått ett ordentlgit uppryck, och i Köpenhamn så ska det ju byggas en ny flagship lounge, gissar att man sneglar lite på hur AF/KLM har det med lounger på hemmabasen.

Scandic samarbetet
Efter att Strawberry helt slaktat sitt program så var vi nog många som tackade och tog emot att Scandic och SAS börjar samarbeta väldigt nära varandra. Det händer en hel del här som är positivt även om det inte har någon direkt koppling till Sky Team övergången.

SLUTSATS
Det enda som blivit markant sämre är tillgängligheten på Partner Awards, samt att det inte verkar finnas någon röd tråd i när biljtter släpps och blir tillgängliga, allt verkar komma och gå i omgångar. Jag har dock själv inte haft några problem med att boka, är man flexibel och inte fast bunden till en specifik destination så går det fortfarande hitta biljetter.
Utöver det så ser jag presonligen inte några större nackdelar med övergången. SAS får chansen att bli en större spelare på marknaden och även vara med i Joint Venture vilket kommer att stärka SAS i det långa loppet. Att allt fokus blir i Köpenhamn framöver är ändå logiskt, oavsett vad vi i Oslo och Stockholm tycker om det.

Vad tycker ni andra, om man backar en meter, tar ett extra djupt andetag och reflekterar över hur det faktiskt har blivit?

Last edited:
Flera bra reflektioner. Håller med om det mesta. Jag har inte gett upp på att det kommer bli bättre gällande awardsituationen på sikt; och i och med att jag och familjen drar till Singapore i AF Business (3+inf) på torsdag känner jag mig inte lottlös än så länge.
För mig är det ett stort plus kring just Scandic och Eurobonus. Strawberry var bra, på riktigt. Om det var sammanträffande eller intelligent och omedelbar förhandling hade faktiskt varit intressant att veta.

Jag undrar också hur mycket av award tillgängligheten som snarare kommer sig av att man vräkt ut poäng (både högre bonusar på flyg intjäning, mer bonusar på kreditkort och många kampanjer på online shopping tex) än att man faktiskt dragit ner.

Då syftar jag såklart på sas egna awards. Partner awards har blivit så uselt att jag själv bara lyckats boka en enda och det var intra Europe. Annars är det i princip soprent för det jag behöver och det är helt orimligt att tredje parter ska tjäna miljoner på att sätta upp tjänster för alerts och liknande. I min värld är Eurobonus numera enbart ett award program för sas, och jag räknar med noll hos partners.

Den andra förändringen som slår direkt mot mina flygningar är att man inte längre har lounge på domestic i USA. Det är en rejäl försämring.

Nu är det lite drygt 1 år sedan SAS lämnade Star Alliance och gick med i Sky Team, annonseringen gjordes väl ca ett halvår tidigare om jag kommer ihåg allt rätt.

Det nämndes att en integration i Sky Team skulle ta omkring 18 månader och där är vi nu från när alliansbytet annonserades. Vad har då hänt? Är allt på plats ännu?
Man kan ju konstatera att mycket har hänt det senaste året, en del saker till det bättre och andra saker till det sämre.

Kreditkorten
Ingen större förändring då samma erbjudanden fortfarande finns kvar, även om poäng för att betala faktura har fått sig en försämring.
Man kan alltid hävda att det är sämre värde på korten för att man har svårt att boka resor, men det är inte kreditkortets "fel". Man ska dock komma ihåg att det varit en livartad ökning av folk med kreditkort och lite kunskap om Eurobonus de senaste åren vilket självklart påverkar.

Award tillgänglighet
Många gillar att dra väldigt förhastade slutsatser och påstår att SAS släpper färre biljetter nu än tidigare, vilket mig veterligen inte stämmer. Det är däremot ett glapp just nu från mitten på maj och framåt för longhaul biljetter som awards, men min gissning är att de kommer att släppas som en klump senare, eller så får vi för första gången ett hål i tillgängligheten på några månader, frågan är ju bara vad som händer efter det.

Tillgängligheten med partners är dock berg och dalbana, ibland är det helt öppna spjäll, för att sedan vara helt snustorrt under längre tid. Det har absolut inte blivit lättare att boka biljetter (framförallt inte om man är fler som vill åka business). Det har dock öppnat upp helt andra marknader än tidigare, vi är många som kunnat åka till Karibien dirket från Europa med poäng, den möjligheten fanns inte innan. Virgin har fram tills för någon vecka sedan haft väldigt god tillgänglighet från UK till USA, där man även kunnat koppla på Delta Domestic First inrikes, vilket i stort sätt aldrig gick senaste åren med United.

Vissa bolag kostar fortfarande 2X vilket självklart påverkar alla som vill kunna resa framförallt till Asien. Men man ser ändå relativt många bokningar här på forumet där man väljer att ta kostnaden på 2X med Vietnam Airlines. Förhoppningsvis är detta något som försvinner framöver, men man kan ju tycka att ett "bättre avtal" skulle kunna vara på plats nu.

Kampanjer
Kampanjer på flyg fortsätter att komma och det har varit riktigt bra priser på en del Business biljetter. Förra julen kom också en av de bästa kampanjer någonsin när det gäller intjäning av nivåpoäng då alla flyg gav 2X på den fronten och det gick att dra in stora summor poäng på resor i Plus och Business.
Sen har vi ju även 1 miljon poäng kampanjen för att flyga 15 olika bolag, alla har väl fått sina poäng nu efter mycket om och men, men det tog lång tid för vissa att få allt registrerat, sällan skådad bra PR kampanj från SAS sida som gav eko över hela flygvärlden.

Eurobonus
Inget har direkt ändrats, det är fortfarande relativt enkelt att tjäna in poäng, och ingen större skillnad i intjäning, en del har blivit bättre och andra sämre inom alliansen. Eurobonus är fortfarande bästa programmet för 99% av alla svenskar med tanke på kreditkorten och möjlighet att tjäna poäng på andra sätt än att flyga.

Business i Europa
Detta är helt klart en förbättring (på pappret), återstår att se hur SAS kommer att leverera här. Men vi kan nog vara rätt säkra på att man inte kommer att rea ut dessa platser ombord, om man tror att det kommer gå att hitta billiga business inom Europa så kommer man högst troligt att bli besviken. Men att nyttja poäng och framförallt med FlyPremium så kommer detta nog bli helt ok redemptions framöver.
SAS har åtminstone satt ribban högt, men kommer de att kunna leverera?

Lounger
Här har det trots allt blivit bättre, det har tillkommit samarbeten på outstations med en hel del lounger (framförallt Lufthansa), och de lounger som KLM och AF erbjuder i Europa är mindt lika bra om inte bättre än de som erbjöds inom SkyTeam. Det ryktas även om att det ska tillkomma fler lounger i samband med att det blir business i Europa, får väl se vad det slutar i. SAS egna lounger har framförallt på Arlanda fått ett ordentlgit uppryck, och i Köpenhamn så ska det ju byggas en ny flagship lounge, gissar att man sneglar lite på hur AF/KLM har det med lounger på hemmabasen.

Scandic samarbetet
Efter att Strawberry helt slaktat sitt program så var vi nog många som tackade och tog emot att Scandic och SAS börjar samarbeta väldigt nära varandra. Det händer en hel del här som är positivt även om det inte har någon direkt koppling till Sky Team övergången.

SLUTSATS
Det enda som blivit markant sämre är tillgängligheten på Partner Awards, samt att det inte verkar finnas någon röd tråd i när biljtter släpps och blir tillgängliga, allt verkar komma och gå i omgångar. Jag har dock själv inte haft några problem med att boka, är man flexibel och inte fast bunden till en specifik destination så går det fortfarande hitta biljetter.
Utöver det så ser jag presonligen inte några större nackdelar med övergången. SAS får chansen att bli en större spelare på marknaden och även vara med i Joint Venture vilket kommer att stärka SAS i det långa loppet. Att allt fokus blir i Köpenhamn framöver är ändå logiskt, oavsett vad vi i Oslo och Stockholm tycker om det.

Vad tycker ni andra, om man backar en meter, tar ett extra djupt andetag och reflekterar över hur det faktiskt har blivit?
Låter som rätt rimliga antaganden och slutsatser, jag personligen ligger nog i linje med dom!

Stör mig på vissa barnsjukdomar kopplat till awards med partners men orkar själv inte nämna det i varenda inlägg jag gör här på forumet som vissa andra, hela tiden ska man göra sig lustig över att det blivit sämre med awards, som att ingen annan märkt det… wow!

Jag kommer ge det ett tag innan jag röstar med fötterna på riktigt, jag kommer iaf vara förberedd men ser ändå ett visst värde i intra Europa businessen som tillkommit!

Bra tankar ovan! Jag är mest besviken på de bolagen som har 2X fortfarande (känns permanent?) samt att China Eastern inte är igång alls.

Jag har full förståelse för att MU inte är lätta att förhandla med för (lilla) SAS men hur länge ska en ny ST-medlem behöva vänta på att få till sina avtal kan man undra? (Förstås helt okänt för oss yttre att veta vad som hindrar avtalen från att komma i mål). Skulle det fortfarande vara omöjligt att boka EB awards på MU två år efter att SAS går med i ST så skulle det kännas (för mig) som att det aldrig kommer och att SAS är fast som någon slags halvmedlem.

Det där med att det skulle gå att boka First trodde jag aldrig riktigt på så för det är jag inte besviken.

Sedan är tillgången på Partner Awards som helhet en besvikelse som alla vet, främst österut, även om jag också nyligen bokade en C award med AF för två österut. Bokade även en C award för två till CGK som jag avbokade. Hade Saudia kunnat klämma ur sig två awardsäten i C per avgång skulle jag vara nöjdare!

På plussidan är förstås tex Karibien fint, även om jag inte har några planer ditt själv för tillfället.

Ser (fortfarande) fram emot att se hur det blir med rena SAS-awards till ICN och BOM framöver.

(Scandic-samarbetet är ett plus, synd bara att Strawberrys hotell är bättre där jag oftast åker...)

Intressant att man kan ha så olika uppfattningar.
Delar inte alls samma bild men har inte alls varit lika aktiv senaste året och har rent personligen haft mönster där Star Alliance hade varit en fördel. Beror väl lite på hur man ser på saker också. Scandicsamarbetet verkar mycket bra men vet inte om det skall tillskrivas Skyteambytet. Kunde/skulle nog blivit verklighet oavsett vad(?)
Tillgängligheten ser jag inget annat än som ett skämt. Framförallt om man bara vill söka/åka från A(RN) till B utan att hålla på med hubsökningar, tredjepartstjänster, feeders osv. Är detta med Virgin och SAS något mer permanent skulle jag nästan vilja påstå att EB för egen del är slut som program. Delvis dubbla priser och allmänt strul med vissa medlemmar är ju inte heller direkt ett plus (China Eastern, MEA). Möjligheterna att kunna boka C long haul skulle jag nästan säga är 70% av ett program då det nästan är enda sättet att kunna nyttja poäng till något som känns som bra värde. Subjektivt såklart…
Lounger tycker jag knappast heller kan sägas ha blivit bättre. Sämre policy, ingen tillgång vid inrikes är en rejäl försämring. Loungerna i sig låter jag än så länge vara osagt men med tanke på att det är mycket mindre allians blir det per automatik färre flagshiplounger som nästan alltid håller bra klass. Polaris… Delta har väl nåt liknande men färre(?)
Business i Europa får man väl säga är pga Skyteam även om man inte vet vad Star skulle krävt om SAS var del av tex Lufthansa och kandidat till JV. Hursomhelst tycker jag inte detta är enbart positivt. Markant högre (ovärt) pris och AF/KLM säljer väl inga billiga C intraeuropa öht medan åtminstone LOT och LH gruppen gått att få för ca 2500-3000.
En annan direkt nackdel (de hänvisade ivf själva att det var pga anpassning till AF/KLM) är borttagandet 24h öppet köp.
Enda direkta fördelarna jag kan se med bytet är domestic first i USA vid billiga C-biljetter och väska vid lightbiljetter.

Last edited:
Då vi nästan alltid försöker boka för fyra så tycker jag, personligen, att det sämsta med hela övergången, förutom tillgängligheten på partner awards då, att det fortfarande inte går att använda mer än en 2-4-1 i en bokning.

Hur man bokar de awards man hittar har ju också försämrats mycket med feeders, biljettering som tar flera dagar osv. Tar en massa extra tid och jobb att få till något. Tillgängligheten är vad den är, frågan är om det kommer till någon brytpunkt där folk mest ger upp och börjar säga upp kort osv.

Vi åkte 4pax award med KLM till Curacao i början av sommaren, kul resmål som vi inte hade åkt till om inte bytet skett men det är heller inget jag känner att jag längtar att åka tillbaka till, inte heller sett tillgängligheten komma tillbaka så även om vi vill känns det svårt. Färre möjligheter österut vägs inte upp av tillgången till Karibien för oss.

Att Eurobonus inte skulle fortsätta vara bästa programmet för svenskar såg jag som väldigt osannolikt, det finns helt enkelt ingen konkurrens med samma intjäningsmöjligheter.

Jag skulle vara intresserad av att veta hur många som skulle stanna kvar med något Star Alliance bolag faktiskt bytt helt, speciellt de som inte flyger jättemycket. Var ju väldigt mycket snack i början men det känns som dog ut rätt snabbt. Statusarna från matchningen börjar väl försvinna också snart.

För att summera tycker jag nog övergången har gått rätt ok om man bortser från awards, får se vad som händer i en eventuellt framtid som del av Flying Blue innan jag ger slutgiltigt betyg. Hade jag fått välja så hade jag 100% sett att SAS skulle vara kvar i Star Alliance, men nu var det ju inte upp till mig så man får anpassa sig efter en ny situation helt enkelt.

Mina tankar kanske inte är strikt Skyteam relaterade, mer var vi står nu.

Jag har heller aldrig varit en vessla på att maximera EB awards utan har tankar utifrån vad jag tycker borde fungera. Trots allt, Anko sa ju att Star inte behandlade sas juste och att välkomnandet till ST varit övervägande.

Borttagen bonus på nivåpoäng
Jag är fortfarande förvånad över detta. I min värld är det smart att ge incitament till medlemmar att fortsätta förnya.
Uttalande som "ni får väl hyra lite bil också" är talande. Speciellt när poäng från hyrbilar fortsätter att vara problematiskt. Personligen har det varit bra för mig med nivåooäng på hyrbilar, men det har varit alldeles för många samtal / mail för saknade poäng. Jag hyrde bil 4ggr/månad under första halvåret men kommer inte att fortsätta med hyrbil som del av Diamond kvalificering.

1,75-faktor på bonus
Poäng har flödat in oväntat snabbt, delvis pga av detta. Inte otrevlig i sig, men vad ska jag använda poängen till? (Se de 2 följande punkterna)

Sas-awards
Som amatör har jag upplevt att det inte finns något av det jag vill ha. Bokat noll awards longhaul, enstaka kort distans.
För 1-2 år sedan bokade jag ett par, inkl NA rutter med god tillgång OCH kampanj-rabatt på poängen.
Detta är nog min största besvikelse på nya sas, att det inte finns balans mellan tillgång och efterfrågan ens på deras egna awards.
Att inte kunna använda poängen gör dubbel effekt på saldot. Inga poäng används och man tjänar ännu fler eftersom det blir mer revenue bokningar än man hade önskat.

SAS-revenue , SAS 2x nivåpoäng
Här och där har det funnits attraktiva priser i business och plus. Varför lägga tiotals timmar på att söka alla omöjliga kombinationer av awards som ändå inte finns, när det går att boka rev business?

Även de trevliga 2x nivåpoäng kampanjerna driver mig mot revenue. Naturligtvis myser SAS när man kortsiktigt drar in cash och folk samlar berg av poäng. Men långsiktigt drivs jag mot att boka exakt det jag behöver med den som erbjuder bäst pris. Kan det verkligen vara smart gjort av sas?
Om man på ett normalt flygår drar in Nivåpoäng för Diamond och bonuspoäng motsv 5 bonusresor t/r longhaul business är det något som inte är friskt. Speciellt som det bara ackumuleras.

Partner awards
Igen, som amatör är jag ändå förvånad över att det är så svårt. Tillgången är en sak (som många andra också nämner)
Men jag stör mig också enormt på att det är så dåligt med systemstöd och enkelt tydliga regler.
Varför har sas inte så att jag kan söka alla award som erbjuds? Nä, den destination kan du inte söka genomgende, där måste du söka och boka ben 1, sedan måste du ringa och tvinga en ovillig agent att lägga till ett ben. Kanske går det, kanske visar det sig att just det bolaget får man inte lägga som ben2.
Tid och pengar kostar det också.

Det är helt otänkbart att andra typer av lojalitetsprogram skulle kunna operera så. Tänk om du har tjänat in en bonus-burgare på Donken. Du går in i deras app och beställer. Väljer du en dubbel-cheese går det perfekt och är klart på minuten. Väljer du en bigmac så får det inte alls. Bara om du väljer kött utan bröd går köpet igenom. Sedan måste du gå till bemannad kassa och lägga till bröd. Sedan måste du vänta på att Skogaholms accepterar köpet av bröd, sedan måste du tillbaka till kassan och övertyga de om att juste det brödet ska paras ihop med sin gratis burgare. Har du tur Koster det inte 50kr extra.

Det hade aldrig accepterats. Att sas integration med skyteam partnes, tekniskt, avtalsmässgt, regelmässigt och kunskapsmässigt fortfarande är på stenåldern förvånar mig.

Instämmer med många här, kört också vidare på Miles & More och där är det ljusårs skillnad på tillgång till det mesta även efter dynamiska priser.
SAS har enorma problem att ge valuta för poängen i dagsläget, man låser tillgängligheten på flera sätt som man inte gjort tidigare. Det tror jag är pga att det finns för många poäng ute på marknaden. Blir spännande att se hur det blir efter fusionen med flying blue som för det mesta går att boka god tillgänglighet med på deras lägsta poängpris om man är ute i god tid men ja inga 2-1 osv...

Ja vi tycker nog rätt olika, och vi alla har ju olika preferenser och åsikter som är viktiga för en själv.

Framförallt om man bara vill söka/åka från A(RN) till B utan att hålla på med hubsökningar, tredjepartstjänster, feeders osv.
Detta har inget med skyteam att göra, var precis lika dant i Star Alliance, jag skulle dock säga att man kan söka bättre nu på sas egen sida än innan övergången.

Möjligheterna att kunna boka C long haul skulle jag nästan säga är 70% av ett program då det nästan är enda sättet att kunna nyttja poäng till något som känns som bra värde. Subjektivt såklart…
Bokar personligen nästan uteslutande premiumkabin för mina poäng. Men det finns en extremt stor massa av medlemmar i eurobonus som är superglada över att boka ekonomi. Det är inte direkt representativt här på forumet.

Lounger tycker jag knappast heller kan sägas ha blivit bättre. Sämre policy, ingen tillgång vid inrikes är en rejäl försämring.
Lufthansas tråkiga lounger har bytts mot bättre AF/KLM lounger och Virgins lounger. Tittat tex på LAX där du nu har Virgin, Air France, Delta One att välja på (beroende på flygbolag). Delta one slår Polaris och AF loungen är bättre än Star Alliance loungen även om läget är sämre.

Loungerna i sig låter jag än så länge vara osagt men med tanke på att det är mycket mindre allians blir det per automatik färre flagshiplounger som nästan alltid håller bra klass. Polaris… Delta har väl nåt liknande men färre(?)
Delta One loungerna slår Polaris och de öppnar ju upp flera. Den enda Star Alliance loungen i Europa jag kommer sakna är Senator i Zurich.

Business i Europa får man väl säga är pga Skyteam även om man inte vet vad Star skulle krävt om SAS var del av tex Lufthansa och kandidat till JV. Hursomhelst tycker jag inte detta är enbart positivt. Markant högre (ovärt) pris och AF/KLM säljer väl inga billiga C intraeuropa öht medan åtminstone LOT och LH gruppen gått att få för ca 2500-3000.
Var hittar du Business för 2500-3000?
Ska man ut till Europa hittar jag mer eller mindre aldrig priser under 4500, förutom till Wien och Bryssel där det varit kampanjer. SAS hade ju också några billiga biljetter initialt tunt 3000 på kortare Europa flygningar.

Toppen