Senaste nytt

Sista dansen 2025 – följ med innan bonusfesten är över

Om det landar en side body så gör man bäst i att inte vara ombord ;)
Tack för att vi får följa med i din reserapport! Mycket välordnat!
Haha, Freudian slip. Dock verkar de två planen på Pearls gjort en side body.. Förmodligen en rejäl slide body också...

Vilken underbar reseskildring du ger oss, tack!

Fastnade särskilt för ovan formulering som absolut gör Grenada till ett möjligt framtida resmål (även om jag hoppas att Guadeloupe skall ge någon liten igenkänning för oss på vår nästa bokade resa).
Guadalupe låter nice! Blir helt säkert spännande. Skriv gärna en rapport.

En fest att läsa dina rapporter är det också. Fina bilder och välskrivet med nyttig information.
Mitt andra besök i Karibien, för många år sedan, var till St. Lucia. Liknande växtlighet och djurliv, som på Grenada. Regnskog och vulkannatur gjorde "bilvägarna" något slingriga. Därav vägrade hustrun åka taxi tillbaka till flygplatsen. Så det blev helikopter, från hotellets egen platta.
St Lucia och Grenada lär ha sina likheter som du säger. Vägarna är elendiga (fullt förståeligt med tanke på naturen). Glad att jag inte ens övervägde hyrbil (även vänstertrafik) då mina storstadskids dessutom lätt blir åksjuka. Kul att nu tog helikopter, alltid trevligt.
 
St Lucia och Grenada lär ha sina likheter som du säger.
Ja, de ligger ju inte så långt ifrån varandra.
Själv blev jag lite nyfiken på det hotell, som vi den gången bodde på. Idag är det https://www.viceroyhotelsandresorts.com/sugar-beach
Vi bodde där under högsäsong, november-december och som test gjorde jag en provbokning för i år.
Det märks att det är speciellt gjort för amerikaner, då prisnivån lär avskräcka besökare från Europa. "Best available rate" ligger på $ 2101/natt! ;)
 
Episod 11 - världens ende eller den stora strandens antipod

Jag jobbade helt klart i motvind under reseplaneringen. IHGs footprint i Karibien är milt sagt tunt. Men resmålet var spikat, så det fick bli att tänka utanför boxen. Lite halvt befriande började jag kika på ett gäng udda alternativ för de olika destinationerna som var i spel. Grenada är den destination som hittills sticker ut mest med sina djungeldraperade berg. Jag hade fastnat för att vi skulle se något annat än Grand Anse i söder (som är dit de flesta turister dras) och hittade ett litet familjeägt simpelt hotell i St Patrick's parish vid byn Sauteurs, helt uppe på norra kusten.

PXL_20250723_110321362.jpg

Sauteurs sett från ovan. Det blir många regnbågar i detta klimat.


Petite Anse - Family Chalet
Petite Anse (där namnet spelar på turistmagneten i söder - Grand Anse) är en avlägsen liten pärla där Karibiska havet dundrar in mot klipporna och verandan bjuder på både utsikt och lugn. Hotellet är personligt, avslappnat och precis lagom rustikt, med vänlig personal, hemgjord mat och känslan av att du hittat något få andra letar efter. Här går allt i ö-tempo, så det gäller att inte ha brottom.

PXL_20250722_104805803.jpg

Entré till Petite Anse - en brant nerförsbacke från huvudvägen


Det är ett litet familjeägt hotell (inga bonusprogram här inte) med ett antal fristående stugor i en brant backe ner mot stranden. Det är ett fullservice-hotell av enklare art, med pool och restaurang/bar on site högst upp. Utsikten är magnifik och man tar gärna en extra kopp kaffe till frukosten och blir hängande på terrassen med blick mot närliggande öar och Atlanten.


PXL_20250721_192353909~2.jpg

Restaurangen

PXL_20250723_113555677.jpg

Utsikt från restaurangen med nästa nation i blick norrut.

PXL_20250723_124350364.jpg

Nästa ö-nation norrut är St Vincent och Grenadinerna

PXL_20250721_193717291.jpg

Pool utan allt för stor konkurrens om platsen

PXL_20250721_204315748.jpg

Hälften av stugorna/rummen på ena sidan restaurangen

PXL_20250723_194601807~2.jpg

Stranden nedanför backen. Bäst att ha hjälm vid strandhäng...



Jag bokade direkt med hotellet över email och fick en 'deal' på deras family chalet, som i realiteten är två connecting rooms med gemensam terass. Skönt med lite extra plats där alternativet var att betala för en extrasäng och frukost till kidsen oavsett. Funkar nog med hotels.com eller likande om man bara skall ha ett vanligt rum.


PXL_20250721_210707791~2.jpg

Family Chalet

PXL_20250721_191810290.jpg

Enkelt men funktionellt rum

PXL_20250721_191456992~2.jpg

Utsikt från terrassen på rummet dagtid...

PXL_20250722_104030709.jpg

... och vid solnedgång.



Servicen var milt sagt varierande. Det svingade mellan slött och oengagerat till bästa familjestilen med stor hemma hos-känsla. Maten var lokal med rejäla portioner och god kvalitet.

PXL_20250723_131908031.jpg

Granadian breakfast med fisk och kokosbröd

PXL_20250724_130958338.jpg

Baren på Petite Anse



Byn Sauters ligger på gångavstånd. Men med rejäla backar och värme är de dryga 2km ganska långa, i synnerhet för barnben. Väldigt intressant upplevelse att promenera i byn. Man går förbi hus i varierande kvalitet, getter, höns och ankor, några enkla butiker, en splitter ny bensinmack, en busstation osv. Icke att förglömma festhörnan i byn bestående av träbänkar i etager, där det skrålade karibiska rytmer från en boom blaster och konsumerades rikligt med de lokala ölsorterna Stag och Carib från arla morgonstund.


Screenshot_20250726-205846.jpg

Festhörnan i byn (bild från Google Street view, lyckades inte plåta när vi gick förbi)

PXL_20250722_200037992~2.jpg

Butiken i Sauteurs hade allt man behöver. På en bild fångar vi sprit, råttgift, toaletter, armaturer, sågklingor och hundmat...

PXL_20250722_200426041~2.jpg

Vid kassa två fanns även ett bord med äkta Kwality

PXL_20250722_200639201.jpg

Cafe i Sautuers vid stranden - hygge!

PXL_20250722_212130170~2.jpg

Ett av många hus på vägen. Bygglovprocessen är relativt avslappnad även här...

PXL_20250722_211818041~2.jpg

Dessa krabater var där riktigt många av. På en sekund försvann de ner i sina hål när man närmade sig. De största var rejält större än tennisbollar. Knipa, knips...



Vi stannade och tog en fika hos Charles dom hjärtligt tog emot oss i sin bar. Efter 30 år i Brooklyn hade han återvänt till Grenada för att bygga ett stort hus med barhäng i entréplan. En pilsner kostade 7 XCD (Eastern Caribbean Dollar) och en påse nötter 1 XCD. Prisvärt! Dessutom ingår ett gäng livshistorier på köpet. Vi blev inbjudna i Challes trädgård där han visade sina kryddodlingar och fruktträd. Han insisterade på att vi skulle ha en mogen soursop frukt (graviola) med. Gästfriheten var stor. Just det, Grenada har med sju andra ö-nationer gemensam Eastern Caribbean dollar med fast kurs på 2,7 till USD.


PXL_20250722_210121982~2.jpg

Charles i sin bar. Han menade att Carib är mest populär men gillade själv Stag bättre.

Under sommaren är regnskurarna korta men frekventa, naturen är frodig, och temperaturen påbjuder vattennära häng. Luftfuktigheten är stundom påträngande, I synnerhet vid något som liknar fysisk aktivitet. Vi gjorde ett försök på att promenera in till Sauteurs en av dagarna, badade lite på vägen och blev sedan fångade under några palmer i ett dramatiskt regnväder. Det kom en vänlig farbror och öppnade dörren till sin skåpbil och körde oss tillbaka. Igen, lite McCyver style. Inte för det nödvändigtvis var kallt i regnet, men i princip allt blev dyngsurt. Kul upplevelse såhär i efterhand och ett exempel på den generösa gästfriheten vi upplevde på ön.


PXL_20250722_105757306.jpg

Försökte hålla löpstegen igång på morgnarna. Total jungel! Rätt häftig upplevelse om än plågsamt jobbigt i fukt å värme.


The verdict
Efter incheckning tänkte vi först, ok det här blir nog lite långrandigt. Men när vi väl landat och anpassade oss var det några behagliga dagar i nervarvat tempo. Det trestjärniga Petit Anse får 3,5 postryttare. Tappar lite på service och engagemang. Natur och omgivningar får helt klart fem postryttare. Är nöjd med att vi tog här upp för att uppleva landsbygden och en annan sida av Grenada jämfört vad de flesta turister ser. Nu var det dags att aktivera vår eminente chaufför igen. Stay tuned for more...
 
Episod 12 - Re-positionering med innehåll av lantluft

Efter total avslappning i remote position norr på Grenada var det dags för en ny tur med Mr. "Säga allt två gånger". Underbart! Bokade och betalade transport via hotellet och önskade explicit samma snubbe. 100usd för transport tvärs över ön (ca 1.5h) och 34usd/h med de-tours för den som redan börjat skissa på budget inför framtida tour de Karibien. Han hade såklart inte fått reda på att vi ville göra några stopp på vägen, men han bedyrade att set var ok. Detta trots att han skulle på college graduation i huvudstaden vid lunchtid. Nåväl, business first...

PXL_20250724_141716430~2.jpg

Adieu Sauteurs. Delar av byns huvudgata i bild.


Första stopp blev Belmont Estate som är ett anrikt gammalt plantage där chokladens väg från kakaofrukt till färdig pralin får sin välförtjänta respekt. Vi fick en privat tur av en briljant guide som pedagogiskt anpassade sig till språkförhållandena i familjen, och samtidigt kryddade berättandet med gliringar åt Hershey och andra “fabriks-chokladsyndare”. Här rostas, jäses, krossas och rullas det, och man lämnar platsen med nyvunnen vördnad för hantverket bakom en enda chokladbit. Rätt utmanande terräng att plocka frukterna i... Fanns även banan, mango, avocado och andra läckerheter på plantaget.

PXL_20250724_144311223.jpg

Palm-allé på Belmont Estate

PXL_20250724_144607728.jpg

Nyplockad kakaofrukt...

PXL_20250724_150014220~3.jpg

... som vi också fick smaka. Smakar inte alls choklad/kakao i detta råa stadie.

PXL_20250724_150733993.jpg

Efter sju dagars fermentering skall det torkas

PXL_20250724_152045615~2.jpg

Sen sorteras innan rostning

PXL_20250724_152916674~2.jpg

Bankvalvet med kakaomassa

PXL_20250724_153836042~2.jpg

Från kakaofrukt till choklad på Belmont Estate

PXL_20250724_154740226.jpg

Färdig produkt. Fick oundvikligen shoppas några plattor med till färden. Deluxe!

PXL_20250724_145601883~2.jpg

Fanns även gott om andra frukter på plantagen, exempelvis bananer...

PXL_20250724_151754949~2.jpg

... och avokado.

PXL_20250724_145416586~2.jpg

Även mandlar. Bara att knäcka och mumsa i sig.



Vi tog lunchpaus i Grenville, där Belmont Estate har en lokal outlet bemannad av bestämda men hjärtliga bamba-tanter som serverade dagens rätt utan krusiduller. Staden är öns andra största och känns som en lantlig knutpunkt där folk och frakt rör sig i ett slags organiserat kaos, som en symfoni av marknadsrop och mopeder. Vi botaniserade bland kryddor och torkad frukt, och kunde konstatera att vi nog var de enda turisterna i sikte. Kändes som äkta vardags-Grenada, helt utan filter.


PXL_20250724_162147340~2.jpg

Kidsen har kört runt på Lufthansa-pennvässare i många år, men den sista sprack på Barbados (det skrivs å ritas mycket på resorna). Perfekt med en supplier på marknaden i Grenville.

PXL_20250724_162417848~2.jpg

Gatumiljö i Grenville

PXL_20250724_162521804.jpg

Leverans av Challes favorit

PXL_20250724_170130253~2.jpg

Lunch på Belmonts annex i byn

PXL_20250724_170212414~3.jpg

Mattanter i hösta hugg. Enkel men god mat!

PXL_20250724_170903291~2.jpg

En av många kombo-butiker på ön. Bar och wholesale i ett.

PXL_20250724_171816507~2.jpg

Har man hål i sulan kan man med fördel gå till Richard



Mätta, belåtna och nytankade med upplevelser och ett par souvenirer hoppade vi in i Toyotan igen för att fortsätta färden längs de evigt kringlande vägarna.

PXL_20250724_174351177~3.jpg

En av många dekorationer längs vägarna. Många gjordes 2024 i samband med 50 års-jubileum sen frigörelsen.


Detta blev en kort episod för att ladda inför en av resans förmodade höjdpunkter. Vad kan det månne vara...? Stay tuned for more...
 
Toppen