Senaste nytt

Minskat resande till USA p.g.a. läget där?

Hur gick det med bojkotten? :cool:
Måste säga det var synd, såg fram mot många härliga deals men men.
[/QUOTE]

Över hela industrin så är det tydligt att det pågår en bojkott. Att bara titta på en flygplats kommer ge en otroligt snäv bild.

Har aldrig upplevt att amerikaner varit något annat än en liten minoritet ombord när jag flugit SAS. 72% låter helt extremt.
Jag tycker ofta det är rätt mycket amerikaner. Däremot låter 72% betydligt mer än jag är van vid - det är ju ingen plats kvar till tyskarna då!

"Ses der på fordelingen mellem amerikanske og ikke amerikanske passagerer på USA ruterne, så udgør amerikanerne nu en markant overvægt ombord i flyene. I maj måned udgjorde de amerikanske rejsende 59% og i juni måned hele 72%."

Har aldrig upplevt att amerikaner varit något annat än en liten minoritet ombord när jag flugit SAS. 72% låter helt extremt.
Om din observation är allmängiltig borde den här siffran vara ett extremt klart tecken på att europeer avstår från att flyga till Usa. Det har kompenserats av att amerikaner flyger i större utsträckning.

Chauffören i vår uber till LAX häromdagen sa att Hollywood och Santa Monica var helt tomt på turister. Sen kan jag inte säga att jag märkte någon direkt skillnad från tidigare gånger jag varit där.

Las Vegas hade 11% färre besökare under juni 2025 jämfört med juni året innan: https://www.secretflying.com/posts/...arply-as-locals-plead-for-visitors-to-return/

Det är en mindre folkstorm i USA över riktningen Las Vegas tagit jmf med tidigare. 26 usd för en flaska vatten från minibaren är ett exempel på sjuk prissättning numera. 150 usd för ett parasoll vid hotellpoolen ett annat. Tilläggsavgifter på allt utöver höga resort fees.

Inte förvånande alltså att turismen just dit dyker.

Det är en mindre folkstorm i USA över riktningen Las Vegas tagit jmf med tidigare. 26 usd för en flaska vatten från minibaren är ett exempel på sjuk prissättning numera. 150 usd för ett parasoll vid hotellpoolen ett annat. Tilläggsavgifter på allt utöver höga resort fees.

Frågan är om de resorterna gör mindre förtjänst. I många fall kan man ju räkna på att höja priserna och få ett mindre bortfall i kunder som ändå sammantaget ger mer klirr i kassan.

Det var 25 dollar redan för 3 år sen när jag bodde på Aria. De försökte med 18 dollar för en flaska vatten på Paris för mig i juli, men de är snabba att ta bort chargen om man påpekar den så tror inte att det är just detta som får antalet besökare till Vegas att minska. Däremot tror jag att folk för just det resmålet är trötta på alla extra charges etc. Det har ju dock iaf införts en ny lag som tvingar bolagen att visa kostnaden inklusive deras "resort fees" direkt vid bokningen. Den är ju rejält höjd nu till $55 per natt på många hotell så blir ju rätt saftigt. Upplever dock att det börjar dyka upp allt fler erbjudanden i Vegas nu med faktiskt ganska bra rabatter så antar att de olika kedjorna börjar märka av det. Sen är ju sommaren alltid en lugn period där så får se hur hösten blir.

Toppen