Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Nu finns det artikel på DI, någon ny info eller samma?
Inget nytt, ytterligare en rewrite av artikeln från E24.
 
För att? Är du förresten LTG? För tydlighet.
Ett år kvar. Jag kan leva utan LTG, även om det vore surt. Min poäng är att jag, liksom andra som antingen är nära LTG eller redan LTG har få incitament att vara så SAS-lojala som vi är om förändringarna (försämringarna) blir för omfattande. Tror att de är väldigt medvetna om det, både nuvarande SAS-ledning och kommande majoritetsägare. Nog ingen slump att LH-gruppen var så frikostiga med status match när SAS lämnade *A. De fattade ju värdet. Men men. Det finns ett liv bortom SAS så att säga, vilket de allra flesta (priskänsliga) redan har insett. Jag och många med mig lär väl inte betala en premie för att åka SAS bara för att (nostalgi eller andra skäl) utan att det känns att motprestationen är rimlig. Då skulle man ju lika väl kunna samla Spenn eller välja mellanlandning med något annat bolag (ser ju att bli så i stor utsträckning med SAS longhaul /CPH/) eller åka LCC (inom Europa). SAS är en kul hobby, men inte utan att man får nåt tillbaka.
 
Går det ens att ta sig till Thailand med poäng längre? Kollade med chatflights och det var isåfall med Vietnam eller Saudia och inget alternativ är särskilt attraktivt. Tråkigt när det tidigare var så enkelt.
 
Ett år kvar. Jag kan leva utan LTG, även om det vore surt. Min poäng är att jag, liksom andra som antingen är nära LTG eller redan LTG har få incitament att vara så SAS-lojala som vi är om förändringarna (försämringarna) blir för omfattande. Tror att de är väldigt medvetna om det, både nuvarande SAS-ledning och kommande majoritetsägare. Nog ingen slump att LH-gruppen var så frikostiga med status match när SAS lämnade *A. De fattade ju värdet. Men men. Det finns ett liv bortom SAS så att säga, vilket de allra flesta (priskänsliga) redan har insett. Jag och många med mig lär väl inte betala en premie för att åka SAS bara för att (nostalgi eller andra skäl) utan att det känns att motprestationen är rimlig. Då skulle man ju lika väl kunna samla Spenn eller välja mellanlandning med något annat bolag (ser ju att bli så i stor utsträckning med SAS longhaul /CPH/) eller åka LCC (inom Europa). SAS är en kul hobby, men inte utan att man får nåt tillbaka.
Går iofs att vända på det lite om man vill. Dvs. har man LTG så har man inte längre press på sig att tex. flyga ett visst antal legs med SAS och kan vara mindre lojal. Hade ditt resemönster sett likadant ut om du inte "jagat" guld tex.?
 
”Vi föreställer oss att vi går över till en gemensam valuta, som går att växla mellan och använda på både Flying Blue och Eurobonus”, säger Steven Zaat.

Liknande Avios upplägget.
Inte så bekant med Aviossystemet men bör man se detta som bra eller dåligt?
Får väl ta vad som sägs med skopa salt men EB blir alltså kvar men poängen kan flyttas mellan EB och FB så man behagar(?) Är det ”valutakurs” emellan blir väl det iof tankeverksamhet… är det så hos BA, Qatar osv?
Ser såklart många fördelar med att EB isf blir kvar men innebär väl att man fortsatt får dras med obefintlig tillgång (men som då kan förbättras om man flyttar poäng till FB), usla verktyg och system för awards, utvecklingspengar och resurser som skall fördelas på två program osv.
Fördelarna är såklart många även fast man kan undra om det isf bara är ett steg på vägen mot full integration vilket kommer göra att känslan av limbo bara blir större för att de inte kommer att satsa något på EB. Frustrationen med tillgång, feederflyg, bristfälliga verktyg osv lär ivf inte minska. Finns ju heller inga garantier att fördelarna EB har för tillfället kommer att vara.
Är det ett långsiktigt beslut är det väl en kanonlösning(?) där EB fortsatt kan vara anpassat för SAS och dess marknad samtidigt som det finns pengar till systemförbättringar.
 
Inte så bekant med Aviossystemet men bör man se detta som bra eller dåligt?
...
Det beror på.Vi vet ju inget om hur det blir, och bara för en vecka sedan var det för de flesta helt otänkbart att det skulle bli den här lösningen.
Men ett exempel:
När Finnair blev avios-program var programmet kvar som helt fristående och helt utan uppenbara kopplingar till BA, mer än just möjligheten att flytta avioser mellan programmen. För att bytet mellan programmen skulle kunna göras 1:1 skrevs alla befintliga Finnair poäng ner med 33%, formellt med motiveringen att poängen var i grunden km-baserade och BA är miles-basert (oklart om det var den egentliga anledningen, men det visar på att EB skulle kunna bli föremål för en nedskrivning innan det blir 1:1 med FB).

Finnair har sin intjäning och sina egna award-priser (awardpriser i avios är nog i huvudsak linjerade mellan programmen, har lite dålig koll där nu). Poängtabeller för uttag gjorde om, i huvudsak till det sämre, men det hade nog kunnat hända även om man inte gick in i avios. Finnair har sina regler för "skatter och avgifter" medan andra flygbolag i BA-gruppen har andra. Finnair har oftast dålig tillgång till awards från de andra bolagen, dvs systemet med att det släpps olika många platser till olika bolag i alliansen finns kvar.

På pappret var det alltså inte bra eller dåligt för Finnair-plus medlemmar. De kunde fortsätta med Finnair som sitt huvudbolag, ta ut sina finnair biljetter ungefär som vanligt. För de flesta var nog avios-historian helt ointressant, utan det som märktes var ju att det blev en helt ny valuta. Att det samtidigt blev spend-based på allting, både bonuspoäng och nivåpoäng var det riktigt stora, en seismisk ändring som helt har stöpt om Finnairs lojalitetskader.

Om EB och FB "går samman" bara genom att ensa valutan, så är det i huvudsak bra (för den typen av medlemmar som finns här) tror jag. För vad som händer då är att intjäning och uttag kommer att vara olika - samma resa kan ge olika mycket poäng beroende på vilket program man krediterar; samma award kan kosta olika mycket (iaf i skatter avgifter) beroende på vilket program man använder för uttaget. Intjäning via tredjepart blir kvar och också olika mellan programmen, dvs shopping och kort ger olika mycket i fall från fall.

Det skapar en ny komplexitet som kan användas positivt. Det blir en arbitrage handel, där man hela tiden måste ha koll på vilket prgram som är bäst för en viss intjäning och uttag. För award-uttag får man då också möjlighet att flytta sina poäng till det program som har awardplatser lediga, dvs man kan "kringå" begränsningen att EB-medlemmar inte har tillgång till premium-awards på AF, typ.

Nackdelen jag ser i den modellen är att man inte får med sig sin status till FB. Dvs de gånger man vill kreditera FB för att man tjänar bättre, så får man vackert sitta där utan status (om man inte klarar att tjäna status i båda programmen).

Men som sagt, vi vet ju inte hur de gör, men om det blir "avios-modellen" kommer det att finnas vinster att hämta för den som orkar hålla koll på flera bolags tabeller och hitta arbirtaget.
 
Det beror på.Vi vet ju inget om hur det blir, och bara för en vecka sedan var det för de flesta helt otänkbart att det skulle bli den här lösningen.
Men ett exempel:
När Finnair blev avios-program var programmet kvar som helt fristående och helt utan uppenbara kopplingar till BA, mer än just möjligheten att flytta avioser mellan programmen. För att bytet mellan programmen skulle kunna göras 1:1 skrevs alla befintliga Finnair poäng ner med 33%, formellt med motiveringen att poängen var i grunden km-baserade och BA är miles-basert (oklart om det var den egentliga anledningen, men det visar på att EB skulle kunna bli föremål för en nedskrivning innan det blir 1:1 med FB).

Finnair har sin intjäning och sina egna award-priser (awardpriser i avios är nog i huvudsak linjerade mellan programmen, har lite dålig koll där nu). Poängtabeller för uttag gjorde om, i huvudsak till det sämre, men det hade nog kunnat hända även om man inte gick in i avios. Finnair har sina regler för "skatter och avgifter" medan andra flygbolag i BA-gruppen har andra. Finnair har oftast dålig tillgång till awards från de andra bolagen, dvs systemet med att det släpps olika många platser till olika bolag i alliansen finns kvar.

På pappret var det alltså inte bra eller dåligt för Finnair-plus medlemmar. De kunde fortsätta med Finnair som sitt huvudbolag, ta ut sina finnair biljetter ungefär som vanligt. För de flesta var nog avios-historian helt ointressant, utan det som märktes var ju att det blev en helt ny valuta. Att det samtidigt blev spend-based på allting, både bonuspoäng och nivåpoäng var det riktigt stora, en seismisk ändring som helt har stöpt om Finnairs lojalitetskader.

Om EB och FB "går samman" bara genom att ensa valutan, så är det i huvudsak bra (för den typen av medlemmar som finns här) tror jag. För vad som händer då är att intjäning och uttag kommer att vara olika - samma resa kan ge olika mycket poäng beroende på vilket program man krediterar; samma award kan kosta olika mycket (iaf i skatter avgifter) beroende på vilket program man använder för uttaget. Intjäning via tredjepart blir kvar och också olika mellan programmen, dvs shopping och kort ger olika mycket i fall från fall.

Det skapar en ny komplexitet som kan användas positivt. Det blir en arbitrage handel, där man hela tiden måste ha koll på vilket prgram som är bäst för en viss intjäning och uttag. För award-uttag får man då också möjlighet att flytta sina poäng till det program som har awardplatser lediga, dvs man kan "kringå" begränsningen att EB-medlemmar inte har tillgång till premium-awards på AF, typ.

Nackdelen jag ser i den modellen är att man inte får med sig sin status till FB. Dvs de gånger man vill kreditera FB för att man tjänar bättre, så får man vackert sitta där utan status (om man inte klarar att tjäna status i båda programmen).

Men som sagt, vi vet ju inte hur de gör, men om det blir "avios-modellen" kommer det att finnas vinster att hämta för den som orkar hålla koll på flera bolags tabeller och hitta arbirtaget.
Får man inte som EBG sina förmåner när man flyger AF/KLM?
 
Toppen