Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Och kanske ännu mer intressant vore att veta hur många LTG det finns i Eurobonus relativt antalet Platinum for life som finns i Flying Blue.
Om antalet LTG är i storleksordningen under 5-10% av antalet PFL så gör det troligtvis inte så stor skillnad på det stora hela om man bara gör en rak konvertering LTG->PFL.
Om det å andra sidan skulle finnas så många LTG att det handlar om 25-50% av antalet PFL så är det ju mer troligt att man inte vill öka antalet PFLs så pass mycket på ett bräde.

Enklare om LTD skulle existera med tanke på AF och KLM’s upplägg.
Däremot så tror jag att det är lönsamt att ha LTG. Det är ändå en grupp som flyger relativt mycket och passar nog oftast på att köra inom den allians som dom har förmåner hos istället för att byta FF-program från år till år.

• Gilla
Reactions: hco
Och kanske ännu mer intressant vore att veta hur många LTG det finns i Eurobonus relativt antalet Platinum for life som finns i Flying Blue.
Om antalet LTG är i storleksordningen under 5-10% av antalet PFL så gör det troligtvis inte så stor skillnad på det stora hela om man bara gör en rak konvertering LTG->PFL.
Om det å andra sidan skulle finnas så många LTG att det handlar om 25-50% av antalet PFL så är det ju mer troligt att man inte vill öka antalet PFLs så pass mycket på ett bräde.
Varför inte passa på att införa Flying Blue LTG?

Precis, äntligen någon som försöker tänka utanför boxen. Självklart finns det en möjlighet att man också kan passa på att göra förändringar i FlyingBlue

Jag har lyft det perspektivet flera gånger tidigare men det känns som att alla fastnat i att ett tänk att FlyingBlue kommer stå intakt som om det är perfekt och inte har mer utvecklingspotential.

Jag tror verkligen inte att AFKLM tänker så. Jag tror att de går in med ett öppet mindset för alla alternativ. Det är det enda sättet att överleva i en föränderlig värld.

Det är absolut ett alternativ och inte en omöjlighet, men "problemet" med det är att det skulle öka antalet personer med Elite Plus for life ganska signifikant eftersom man då skulle få ett (troligen ganska stort) antal Flying Blue-medlemmar också som skulle bli FB Gold for life.
Alltså tror jag det skulle kännas som en mindre kostnad att bara ge alla EB LTG ett FB PFL rakt av snarare än att införa FB GFL.

Eftersom man kunde tillgodoräkna sig guld-år från innan LTG infördes blev många det direkt, och det ökar nog hela tiden. Men när Amex ändras nu kommer ökningstakten att minska.

Ja, men… man måste även ta hänsyn till känslan hos de som aktivt kämpar mot att nå PFL (och alltså är de absolut mest värdefulla människorna i FB), ifall det plötsligt öppnas en ”smitväg” och EB-folk som tjänat in SIGNIFIKANT mindre plötsligt når mållinjen före en själv. Om bara en liten andel av dessa blir desillusionerade och ger upp sina försök, så kan ett mycket litet antal GFL göra stor skada.

Hela frågan är långt mer psykologi än enkla hårda siffror, det finns inget facit eller speciellt många liknande fall att luta sig mot, och i slutänden kommer det nog bestämmas av vad individuella människor i ledningen personligen tror och tycker.

Vilket gör hela diskussionen meningslös. Vi vet ingenting än så länge annat än en grov viljeyttring från AFKLM (som kanske aldrig ens blir av). Någon gång i framtiden kommer vi få konkreta fakta att gå på, för egen del tänker jag varken ta ut seger eller erkänna nederlag just nu.

Det är bra att vi diskuterar LTG, men vi kommer inte få några svar innan EU har godkänt hela affären 2026. Om affären stoppas är det riskfyllt läge för SAS igen. Så man kan under tiden "säkra upp" lite och inte lägga alla ägg i samma korg. Matchade mot TK igår, får se vad det blir av det tex.

Det är absolut ett alternativ och inte en omöjlighet, men "problemet" med det är att det skulle öka antalet personer med Elite Plus for life ganska signifikant eftersom man då skulle få ett (troligen ganska stort) antal Flying Blue-medlemmar också som skulle bli FB Gold for life.
Alltså tror jag det skulle kännas som en mindre kostnad att bara ge alla EB LTG ett FB PFL rakt av snarare än att införa FB GFL.
Ja, men kalkylen är ju exakt samma som med SAS GFL. De som inte flyger speciellt mycket kostar heller inget extra i förmåner. De som redan flyger mycket kvalar ofta in "på egen maskin", eller är/satsar på att nå Platinum. Återstår en minoritet flyger såpass mycket att de kan dra nytta av förmånerna ofta, men inte tillräckligt mycket för att nå status.

Vill man vara lite "fräck" så kan man införa FB GFL med några begränsningar. Antingen att 10 år börjar räknas från idag (inte så troligt) eller att 10 år i obruten följd kräver att man kvalade på faktiskt flygande under covid-åren. Eller att man återinför ålderskravet som SAS hade tidigare för att få GFL (det var väl 60 år?).

Nu finns det artikel på DI, någon ny info eller samma?
”Vi föreställer oss att vi går över till en gemensam valuta, som går att växla mellan och använda på både Flying Blue och Eurobonus”, säger Steven Zaat.

Liknande Avios upplägget.

Toppen