Senaste nytt

Den sista EBG-intensivkvalificeringen

Del II - Detta är inte slutet. Inte ens början på slutet. Men kanske... kanske är det slutet på början

Jag brukar vanligtvis resa ensam.
Inte av tvång, utan av natur. Det är enklare så... snabbare beslut, inga kompromisser, full fokus på routing och optimering. Ingen som ifrågasätter varför man flyger norrut för att ta sig söderut.

Men ibland…dyker någon upp som inte bara accepterar spelet – utan behärskar det. En som själv föreslår omvägar via Oslo med ett leende och orden:
“Det ger ett extra segment för billigare peng"

Denna någon är @MMX77.

Dagen till ära hade vi planerat att utgå från Köpenhamn. En vanlig dödlig hade tagit Öresundståget och nöjt sig med en 20 % tillsammansrabatt.

Men vi?
Vi är inte som andra.
Det handlar inte om att komma fram – det handlar om värde.
Maximalt värde.

---

Efter en halvdag på kontoret möts vi upp. Utgångspunkt: Malmö C.

VyBus4You. Studentpris. Läge K. En av de sista verkliga spelpjäserna i att ta sig över bron utan att bli helt ruinerad.

Avfärd 12:25.
Ankomst till Kastrup 13:00.
Boarding startar 13:40.
Det borde gå.

---

12:25: Ingen buss.
12:40: Fortfarande tyst.
12:47: Fortfarande tomt på Läge K, men isen i våra magar är intakt.

Så plingar det till: Försening – 22 minuter. Ny ankomsttid: 13:30.

För en normal människa är det här punkten där man ger upp, hoppar på tåget, offrar bussbiljetten och räddar förståndet.

Vi står kvar.

Och så – 12:55 – dyker en buss upp. Inte vår. Men en buss.
Föraren kliver ut. Vi chansar. Visar biljetterna. Han skakar på huvudet.

Men något händer. Kanske är det vår blick, kanske vår övertygelse, kanske en liten gnutta medmänsklig galenskap när vi förklarar oss.

Vi säger att vi har ett flyg.
Han frågar när. Vi säger: "55 minuter."

Han blinkar. Något tänds i hans ögon.
Och med ett leende säger han:

“Ingen fara, grabbar. Det här löser jag.”
 
Köpenhamn - Stockholm
SK1422 - A320N
14:10 – 15:25

Väl framme på Kastrup stannar bussen med ett frustande andetag.
SAS-appen blinkar till: Boarding started.

Vi är sena – men inte för sena.
Säkerhetskontrollen går smidigt, promenaden till B-piren likaså.
Trots förseningen anländer vi till gaten med marginal – inte mycket, men tillräckligt.

Planet är fullbokat. Vi kliver fram till speedgaten som två skuggor i sista stund. Ett pip. En lapp skrivs ut.

“Platsbyte.”

1A och 1B.

Vi säger inget, men utbyter en blick.
Som att Anko själv varit inne och läst tråden.
Vi svävar genom jetbridgen som om vi hörde hemma där.

Ombord slår vi oss ner bredvid kostymklädda män med allvarsamma blickar och laptops.
Jag vågar inte ens tänka på vad de har betalat för sina biljetter.
Vi betalade med två anslutningar, en sen buss, och den sortens optimism som bara bonusjägare kallar "strategi".

Väl i luften frodas vi i Plus.
Det blir muffins. Chokladboll. En öl.
Livet på rad 1.

Som sagt: maximalt värde.

Stockholm – Oslo
SK855 - A320N
17:45 – 18:45

Efter en visit i loungen – där vi förser oss med lite varmrökt lax och GT – är det dags igen.
Men den här gången bär det inte av till någon avlägsen outstation norrut.
Inte Skellefteå, inte Umeå, inte ens Luleå.

Nej nu väntar Norge! Och för en gångs skull… känns det faktiskt rätt skönt att inte åka med vändande plan.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2025-07-06 kl. 20.44.22.png
    Skärmavbild 2025-07-06 kl. 20.44.22.png
    {memory} MB · Visningar: 124
  • Skärmavbild 2025-07-06 kl. 20.44.32.png
    Skärmavbild 2025-07-06 kl. 20.44.32.png
    {memory} MB · Visningar: 119
  • IMG_1122.jpg
    IMG_1122.jpg
    109,9 KB · Visningar: 136
Oslo - Köpenhamn
SK1475 - A320N
20:55 – 22:05

Efter en kycklingklubbor-bonanza i OSL-loungen – där allt verkar finnas utom just gin, av alla ting – är det dags att ta farväl av Norge.

Planet är fullt till sista plats, men vi klagar inte då vi har ett blockat gångsäte som sista påminnelse om vår snart utgångna status.
En sista gnista av EBD-ljus innan verkligheten åter tar vid.

Flygtiden passerar snabbt. Vi är tysta, trötta – men nöjda. Ett segment till. Ett steg närmare frälsning. (läs förnyat EBG)

---

Vi landar enligt tidtabell och påbörjar det obligatoriska gatloppet mot Öresundståget – ett välbekant moment för oss, som för så många andra. För även om bussen är snällare mot plånboken, trafikerar den alltmer sällan i takt med att kvällen smyger sig på.

Just innan vi ska passera nedgången till tullfiltret, och the point of no return, plingar det till i telefonen.

Två SMS.

Det första: Välkommen till Danmark!
Det andra, med lite mer nerv:
Tjena @Skogi! Vårt flyg CPH–Palma med Ryanair är försenat med mer än 3 timmar. Stämmer det att man får ersättning då??

En kollega. Semesterläge. Panik i textform.

Jag svarar: Oroa dig inte. Jag är på plats. Vilken gate står du vid?

Fem minuter senare har familjen fått en crash course i EU 261/2004, vunnit moraliskt över Ryanair och säkrat grunden till ett ärende som få kundtjänster klarar av att avfärda.

Ryanair står chanslösa.

---

Efter föredraget om passagerares rättigheter önskar vi lycka till och fortsätter vår egen väg.

Perrongen är fylld till bristningsgränsen, och tåget likaså.
Folk pressar sig in, skriker på varandra, stirrar ut i tomheten som om det hjälper.
Det är hetsigt, svettigt, nästan primalt.

Men vi? Vi rör oss med lugn. Segmenten är bokförda. Dagens uppdrag är slutfört.
 

Attachments

  • Skärmavbild 2025-07-07 kl. 21.36.43.png
    Skärmavbild 2025-07-07 kl. 21.36.43.png
    {memory} MB · Visningar: 49
  • Skärmavbild 2025-07-07 kl. 21.36.52.png
    Skärmavbild 2025-07-07 kl. 21.36.52.png
    {memory} MB · Visningar: 49
Hur lång tid tog bussresan? :D

35 minuter. :D

Och jag vet vad ni tänker:
“Men det är ju exakt enligt tidtabell?”

Javisst.
Men försök själv att ta dig från centrala Malmö genom vad som bäst kan beskrivas som en liveversion av Dantes inferno, komplett med omdragna busslinjer, rödljus som aldrig slår om och förare som verkar ha svurit ett tyst löfte att aldrig någonsin passera 35 km/h.

Tidigare gånger har vi nosat på 45 minuters sträcket nästan varje gång.
Detta var inget annat än ett mirakel, på gränsen till övernaturligt.
 
Toppen