Bonusprogram: TAP Miles & Go
Flygbolag: ANA
Kabinklass: Business
Avreseort: Stockholm
Destination: Tokyo Haneda
Enkelresa eller Tur&retur: enkelresa
Antal poäng (per person): 115 000
Skatter&avgifter (per person): € 192,13
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): mars 2026
Bokad: juli 2025
Hur hittades tillgänglighet: TAPs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -
Interkontinentala direktflyg från Arlanda ska självklart understödjas, särskilt när de utförs av ett av världens bästa flygbolag, och mitt favoritsätt att visa mitt stöd är att boka en bonusresa!

I våras gjorde ANA en paus i släppet av NH221/NH222 HND <--> ARN, både som revenue och bonus, efter att de nått sista datumet för vintertidtabellen. (Jag har för mig att det var samma historia vid slutet av sommartidtabellen.) Något irriterande eftersom de då gjorde ett stopp direkt före det datum jag helst ville boka för en påsk-resa till Nippon. Någon av de senaste dagarna har de sedan släppt dessa biljetter, upptäckte jag tidigare idag, fortfarande med tre avgångar per vecka. Trevligt nog hittade jag plats i business class på ett OK datum.
Bokningen gjordes med devalverade TAP-miles som annars skulle gått ut i slutet av augusti. De flesta av dessa miles kommer från köp och "prenumerationer" i samband med kampanjerbjudanden under covid och har kostat 0,54 eurocent i genomsnitt. (Att köpa TAP-miles till ordinarie pris är idag en extremt dålig deal, och prenumerationspriserna är också mycket sämre numera.) Så 815 euro netto för enkelresan.
Hade inte tillräckligt mycket TAP-miles kvar för en tur- och returresa (egentligen borde jag säga
som tur är!, har hållit på i flera år för att försöka göra slut på de där poängen och haft utgångsdatum som flåsat mig i nacken), och hittade dessutom bara economy på relevanta datum. Så då gällde det att hitta något annat sätt att ta sig hem. (Via Eurobonus hittade jag för övrigt inte ens något i economy, varken med SAS eller övriga ScaryTeam. Men numera verkar ju tillgången via EB komma och gå mycket mer än förr.)
Bonusprogram: BA Club
Flygbolag: Finnair
Kabinklass: Business
Avreseort: Seoul
Destination: Stockholm
Enkelresa eller Tur&retur: enkelresa
Antal poäng (per person): 62 500 Avios
Skatter&avgifter (per person): 481 SEK
Antal resenärer: 1
När (avresans tidpunkt): april 2026
Bokad: juli 2025
Hur hittades tillgänglighet: Finnairs webbplats
Kunde du boka enligt vad du såg tillgängligt: ja
Antal erforderliga HUACA (vid telefonbokning): -
Flighter:
ICN-HEL - Finnair - A350 - Business
HEL-ARN - Finnair - A321 - Business
Hittade inga business-platser med Finnair hem från Japan på lämpliga datum (dock premium economy från både Osaka och Nagoya), men dock från Seoul. Eftersom jag ändå inte riktigt bestämt mig om jag avslutar Japan-utflykten i Tokyo eller Osaka eller kanske på någon annan plats, kan jag lika gärna ta en separat positioneringsflight över Japanska sjön. Det blir första gången jag testar den konstiga icke fällbara stolen, ska bli intressant att se om vi kommer överens.
Märkligt nog var avgifterna nästan en tusenlapp billigare via BAC, som också har lite lägre omboknings/avbokningsavgifter, så det fick bli en bokning den vägen. De föregående årens påfyllning av Avios via balance boost och prenumerationer har jag gjort till genomsnittspriset 0,9 pence/Avios. Så £ 562 för aviosisarna och knappt £ 600 totalt för den här enkelresan.