Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Del 1: Glöm det, det var väder.

Del 2: Ja, överbokning, och det är här du har ditt case. Del 3 är bara en direkt följd av del 2.

Hej vänner, behöver stöd från erfarenheten ang. ersättning. Ska dra det (ganska) kort.

Planerad hemresa Zagreb-Frankfurt-Arlanda i lördags eftermiddag. Sista flyget var med LH808.
Del 1. Pga åska i södra Europa blev vi sena till FRA och missade flighten. Tveksam 261 pga väder, dock landade en hel del flighter på FRA, vi behövde dock diverta till München och tanka efter lite holding-varv, innan vi drog till FRA så där kunde ju Croatia Airlines planerat bättre. Kantboll?

Del 2. När vi landade i FRA hade vi fått LH810 i stället, confirmed i appen men inga platser. Sprang (ca 2km pga bussgate) till gaten för 810 men fick höra när vi kom fram att den var full och skulle stänga. Denied boarding?

Del 3. Fick sova på FRA (Lufthansa fixade) och ny bokning med Austrian via Wien hem i stället. OS 204 och OS213. Kort connection men ok i systemet. OS204 blev försenad (oklar anledning. Sent ankommande flyg, sen satt vi 45 min ombord innan push-back) så vi missade 213 och blev ombokade till sena kvällsflighten OS 317. Kom hem 22:40 till Arlanda, totalt ca 24h sena.

Som jag ser det ur 261 perspektiv:
del 1 kantboll,
Del 2, eventuellt,
Del 3, ja.

Kan man ha olika case? Eller ska jag satsa på ett? Allt har varit på samma bokning, dock har flygningarna under söndagen separerats från lördagen med andra biljettnummer. I ex Austrians app ser hemresan ut som 3 olika.

För övrigt var det ett ganska tålamodsprövande dygn, med det är en annan del i storyn.. :rolleyes:
Skickade in till Lufthansa om case 2. Fick svar efter typ 5 veckor, goddag yxskaft ungefär, får man skyllde på att Croatia airlines var sena och det var deras fel att Lufthansa gjorde en denied boarding. Men de var snälla och skickade vår claim vidare till Croatian… (!) Mailade tillbaka vår ståndpunkt att det var LH och ingen annan som nekade oss, men fick typ samma svar och ”case closed”. Skrev igen i helgen, sakligt och pedagogisk så vi får väl se.

Skickade i stället in case 3 till Austrian i onsdags kväll. Fick svar torsdag lunch om att vi var berättigade till ersättning. Fick fylla i ett formulär och fredag morgon bekräftade Austrian att 250 euro x4 ska betalas ut men ursäktade sig att det kan ta några dagar med internationella betalningar. Bra jobbat från lillebror i LH-gruppen!

Som påpekades tidigare finns det fall där man fått 2 ersättningar i samma resa så väl dra ett varv via Airhelp, mostv, med case 2 bara för att LH är bångstyriga.

Flygledarstrejk i Frankrike torsdag-fredag 3-4 juli, två fackförbund men inte det största. Delar av trafiken inställd, 30-50% nämns beroende på destination. (Ser inget om påverkan på överflygningar.)

SAS kommunicerade att de inte ansåg att det skulle beröra dem nämnvärt, men vår resa blev försenad med 3tim 20min.

PMI - CPH.

Kommer jag ha rätt till ersättning via EU-förordning 261/2004?

Vi blev först notifierad om försening 1tim 50min innan avgång. Då var vi redan på flygplatsen.

De visste men missbedömde situationen helt. Känns som att SAS inte gjorde allt de kunnat för att omboka eller informera i god tid om resans försening.

Vad sägs?

SAS kommunicerade att de inte ansåg att det skulle beröra dem nämnvärt, men vår resa blev försenad med 3tim 20min.

PMI - CPH.

Vi blev först notifierad om försening 1tim 50min innan avgång. Då var vi redan på flygplatsen.

De visste men missbedömde situationen helt. Känns som att SAS inte gjorde allt de kunnat för att omboka eller informera i god tid om resans försening.

Vad sägs?
Hur skulle sas påverka en strejk i Frankrike tänker du?
Om de bokade om er så skulle ju det andra flyget högst troligt också bli försenat pga strejken.

Den där kan du bara glömma och var glad att det inte blev värre.

Kompensation? Nej, det ligger utanför sas kontroll så de är inte skyldiga att ge det.

Duty of care? Ja. Du säger tex att det blev 3:20 sent. Men ni blev först notifierade om 1:50. När tillkom resten av förseningen? Var det före boarding så hade ni rätt till mat/förfriskningar och om ni handlade det på eget initiativ bör ni kunna skicka in kvitton och få ersättning för det.

Kompensation? Nej, det ligger utanför sas kontroll så de är inte skyldiga att ge det.

Duty of care? Ja. Du säger tex att det blev 3:20 sent. Men ni blev först notifierade om 1:50. När tillkom resten av förseningen? Var det före boarding så hade ni rätt till mat/förfriskningar och om ni handlade det på eget initiativ bör ni kunna skicka in kvitton och få ersättning för det.
Tänker att strejken var förannonserad och SAS uttalade sig om att det inte skulle påverka dem. Nu blev det inte så och de var otroligt sent på bollen om att annonsera ev förseningar.

Kan de då påstå att de gjort allt för att motverka ev försening?

Tänker att strejken var förannonserad och SAS uttalade sig om att det inte skulle påverka dem. Nu blev det inte så och de var otroligt sent på bollen om att annonsera ev förseningar.

Kan de då påstå att de gjort allt för att motverka ev förseningen?
Ja såklart de kan. Förseningen kan ha smygit på dem också, ifall de ursprungligen tänkt att de skulle vara opåverkade.

Ja såklart de kan. Förseningen kan ha smygit på dem också, ifall de ursprungligen tänkt att de skulle vara opåverkade.

Undantaget är om det är en "extraordinär situation".

SAS visste om, kände till risken för störningar men ändå valde att genomföra flygningen utan att t.ex. omplanera, ställa in i tid eller informera mig.

EDIT: SAS valde att agera, omboka, flyg som gick till Frankrike. Så de har agerat, men inte vad gäller vår flight.

Last edited:
Undantaget är om det är en "extraordinär situation".

SAS visste om, kände till risken för störningar men ändå valde att genomföra flygningen utan att t.ex. omplanera, ställa in i tid eller informera mig.
Så vad var orsaken till förseningen?

Jag har kollat lite och ser man på själva planet så var det lätt försenat hela dagen. Anlände PMI två timmar försenat (klockan 21), men borde rimligtvis ha kunnat avgå med en timmes turnaround, så klockan 22. Men sedan har nåt hänt som gjorde att ni inte avgick förrän 23:50.

Sent ankommande flyg är ingen giltig orsak för flygbolag, men ifall orsaken till ytterligare försening är att SAS inte fått tillstånd att avgå förrän 23:50 så finns det nog inte nåt att hämta här. Därför är det viktigt att du får redan på orsaken till att flyget stod på backen från 21-23:50.
Inget annat är riktigt relevant i din situation.

Toppen