Senaste nytt

Vad händer med SAS och Eurobonus när Air France/KLM köpt in sig?

Mycket har redan sagts och detta ar ju inte en overraskning pa nagot satt. Med tanke pa hur EuroBonus C-klass-utbud utvecklats sedan Skyteam ar det nastan valkommet. Att det blir 1-1 gallande poangen tar jag for givet, dynamiska priser lar ju knappas andras heller bara for att EB kommer in. Samre men skulle sakert hant anda. I ovrigt finns det ju en risk att det kan bli rejala forsamringar. Tanker framforallt pa
- Kreditkort - Finns ju inget direkt hinder att Fly Premium andras namnvart bara for att det blir dynamiska priser. Finns val ett "lagsta pris" likt United redan eller? Att formanan da galler for detta och endast SAS metall. 2-4-1 blir en riktig rysare da motsvarande kort i princip redan finns (till samma pris dessutom) men utan vouchers. Kan bara hoppas att dessa kort ar sapass viktiga for alla inblandade i nuvarande form att man inte gor nagon forandring.
- Pooling - FB motsvarighet tillater bara tva medlemmar, har for mig att det aven verkligen maste vara familj men kan ha fel. Sjalv har jag sex for tillfallet.
- LTG - tycker inte det vore helt orimligt att ge life time platinum aven om det kanske inte ar jattetroligt. Att det pa nagot satt kompenseras ordentligt vore idiotiskt och oacceptabelt. En bra losning tycker jag skulle vara att man far tex 5 ar mot life time platinum eller liknande. Tycker kompensationen skall vara mot att bli life time och inte bara att man far ett par ar som guld. Diamantar tycket jag inte heller skall spela nagon roll eftersom ekvationen skulle sett annorlunda ut gallande kval osv om man visste att det hagrade ett lifetime. Skulle dock sjalv nog tjana pa om det spelade in nagot.

Jag skulle uppmuntra att läsa andemeningen i inlägget, snarare än att fokusera på att hitta fel (varför jag också lade till frågetecken till de siffror jag skrev).

Min mening, som tydligen missförstods, var att jag hellre tillhör en liten grupp Eurobonus status-medlemmar, än en större grupp FB status-medlemmar. För att jag - felaktigt eller ej - tror jag får bättre service (direkt och indirekt som exempelvis skandinaviska samarbetspartners) så.

FB har för övrigt nästan 30 miljoner medlemmar.

Det stod inget om språk i mitt inlägg. Jag håller med dig.

Det stämmer.

Låter bli att kommentera provokationer.

Du skrev att att du förväntade dig skandinavisk service så det är på mig att jag tolkade det som att du menade svenska.

Men det var också det enda konkreta du kunde svara på kring vad skandinavisk service innebär och varför du inte skulle kunna få den. Mina exempel är hårddragna såklart, men du får väldigt gärna definiera skandinavisk service. Helt omöjligt att ha en diskussion runt det om det inte diskuteras.

Min poäng - på tal om att förstå andemeningar - var att andelen Platinum troligen inte är högre än Diamonds är hos SAS. Det finns infrastruktur för att hantera det högre antalet medlemmar. De är dessutom utspridda på fler flygplatser, i fler flygplan och på fler avgångar. KLM och AF kommer tillsammans ha 400 flygplan.

Jag tror inte du kommer behöva oroa dig för bemötandet, det är lika bra/dåligt oavsett.

Däremot finns ju risken att man som Diamond inte längre känner sig som king of the hill längre när det kommer några Ultimates som flugit ihop sin status istället för kreditkortat den och tränger sig i loungekön.

(Och ja, jag vet det finns Hippocampe också men den nivån är inte nåbar för vanliga dödliga)

Så här säger Anko i intervju med DN

– Air France-KLM investerar inte i SAS för att göra ett ”Air France KLM Light”. De investerar i ett nätverk, kunskap om den nordeuropeiska och skandinaviska marknaden, inkluderat de åtta miljoner medlemmarna i vårt lojalitetsprogram, säger han och garanterar att eurobonusprogrammet blir kvar även om det på längre sikt möjligen kan byta namn.

De förenklar väl språket en aning här och jag antar att "byta namn" betyder Flying Blue :)

Jag är förvånad att ingen spekulerar i termer av Oneworld & Avios. Att integrera lojalitetprogram kan lika gärna innebära att man harmoniserar förmåner i den mån man kan men framförallt valutan.
Då uppnår man det man vill, och SAS behåller sitt program, åtminstone på ytan.

Jag ser inget självändamål för AF/KLM att köra över ”SAS Eurobonus” i Skandinavien med allt det står/stått för Flying Blue för sakens skull.

Så här säger Anko i intervju med DN

De förenklar väl språket en aning här och jag antar att "byta namn" betyder Flying Blue :)

Varenda förändring som gjorts i Eurobonus de senaste två åren har varit på grejer som fört det närmare Flying Blue. Steget är inte långt.

Jag är förvånad att ingen spekulerar i termer av Oneworld & Avios. Att integrera lojalitetprogram kan lika gärna innebära att man harmoniserar förmåner i den mån man kan men framförallt valutan.

Jag ser inget självändamål för AF/KLM att köra över ”SAS Eurobonus” i Skandinavien med allt det står/stått för Flying Blue för sakens skull.

Nej, det är inget självändamål. Men det finns stora vinster för ett bolag att slå ihop programmen. Det är ändamålet.

Jag tror att vi flygnördar överskattar betydelsen och identiteten med Eurobonus. Vem utanför hotellvärlden bryr sig om vad hotellen kallar sina program? Är det någon som aktivt valt bort Scandic när de bytte namn? Det är samma med Eurobonus. Innehåll är viktigare än namn.

Toppen