Senaste nytt

SAS har köpt 45+10 nya Embraer, leverans från 2027

E195-E2 är väl rätt mycket större än "drygt 100 platser"?!

www.embraercommercialaviation.com listar inte 2-klass som en typisk konfiguration, däremot upp till 146 platser i en high-density.


Three Classes: 120 seats | 12 @ 36" | 24 @ 34" | 84 @ 31" pitch

Single Class: 132 seats | 132 @ 31" pitch

Single Class: 146 seats | 146 @ 28" pitch

Om de ska gå i europa-trafik lär de väl inte bli 3-class?!
(Och de kan knappast gå i långdistans, räckvidd drygt 5500 km, dvs kan inte flyga på USA. Eller ens Indien. Bara Europa inkl grönland plus mellanöstern och norra afrika. )
Så gissningsvis upp mot 132 platser med 31" pitch i en 2-klass-konfig Business/Economy. Det är rejält mycket fler passagerare per plan jämfört med dagens flotta.

PS
KLM flyger E195-E2 med just 132 platser.
 
Last edited:
Jag tror att man ska se det som en kombination av uttunning och utökning. Jag tror att man under de första åren matchar nya maskiner som kommer in med gamla som går ut, och det är de gamla Airbus-maskinerna som ryker först. Då minskar antalet stolar, snarare än att öka, och jag tror att det är inrikestrafiken i Sverige och Norge som får ta den "smällen".

Sen så är det en fråga vad som händer med CRJ-flottan. Det har ju varit lita skakigt kring Cityjet, men här finns möjligheten att fasa ut och då uppgradera vissa linjer från CRJ till ERJ, då rimligtvis till/från CPH.

Det kan vara så enkelt att de 45 maskinerna man signerat avtal på bara ska användas för att modernisera flottan, och de är de 10 på option som representerar en eventuell utökning?

Snart vaknar väl även de vanliga konspirationsteoretikerna och säger att SAS i utbyte mot 55 stycken Embraer så måste SAS skänka 55 A320 NEO till KLM genom en hemlig överenskommelse?


Det är väl det som är poängen med ett wet lease-avtal? När avtalet är slut så har man inga skyldigheter mot varandra, i endera riktning. Den osäkerheten för vad som händer efter avtalsperioden får man prisa in i avtalet, så att SAS betalar för flexibiliteten.


Ja, man lägger ner fel saker hela tiden...
"Konspirationsteorin" i det här fallet är väl att Brasilien i motköp måste beställa 10 nya Gripen från Saab
 
E195-E2 är väl rätt mycket större än "drygt 100 platser"?!

www.embraercommercialaviation.com listar inte 2-klass som en typisk konfiguration, däremot upp till 146 platser i en high-density.




Om de ska gå i europa-trafik lär de väl inte bli 3-class?!
(Och de kan knappast gå i långdistans, räckvidd drygt 5500 km, dvs kan inte flyga på USA. Eller ens Indien. Bara Europa inkl grönland plus mellanöstern och norra afrika. )
Så gissningsvis upp mot 132 platser med 31" pitch i en 2-klass-konfig Business/Economy. Det är rejält mycket fler passagerare per plan jämfört med dagens flotta.

PS
KLM flyger E195-E2 med just 132 platser.

Så stor skillnad är det inte :)
Dagens Embraer maskiner tar 122 passagerare och A319 tar 150 - om det nu bland annat är dessa som ska ersättas.

Absolut att maskinerna är större än ATR och CRJ900 men dessa maskiner kommer fortsatt behövas i flottan på många destinationer :)
 
Var precis det som sas sa (dock inte specifikt LLA) och som jag länkade till innan - rutter från norra Sverige och Norge till CPH
Det känns ganska givet att det är åt det hållet SAS vill. Tyvärr, för oss med Arlanda som hemmaflygplats, blir effekten att ju fler som rundar Arlanda och flyger direkt till CPH desto tunnare underlag för direktlinjer från ARN. Därmed blir efterfrågan ännu större på resor direkt till CPH från olika delar av Sverige och underlaget minskar ytterligare från ARN.
God spiral för CPH.
Ond spiral för ARN.
Det senare är tyvärr negativt för hela Sverige även om svenskar i Skåne, Halland och Blekinge självklar har CPH som närmaste större flygplats.

”Felet” här är alltså inte att SAS startar linjer till CPH, Grattis till alla som kommer gynnas av de linjerna. Felet var att svenska staten och Wallenberg när de tillsammans var största ägare inte satsade hårdare på att göra Arlanda till en riktig hub. Med linjer från alla större städer i Norge, Finland och Baltikum fanns möjligen ett underlag för både långa och korta linjer vilket hade kunna ge en snöbollseffekt. Att Helsingfors har 17 avgångar i veckan till Tokyo och dessutom givetvis många andra linjer till både Asien och Nordamerika, samt att CPH har mängder av linjer till både Asien och Nordamerika visar att underlaget om historien sett annorlunda ut kunnat vara mer koncentrerat till Arlanda istället än vad det är nu.
Tåget har antagligen gått för att stärka Arlanda på bekostnad av CPH och HEL. Min spaning är att UME och LLA får en morgon och en kvällsavgång var till CPH.
 
Toppen