Jag reser mig igen.. (läs med Torsten Flinks röst och inlevelse

)
Det där ljudet. Vibrationen som väcker inte bara kroppen utan också vargtimmen inom mig. 04:00. Larmet från helvetet. Eller: 8-segment resdag. Frukost, dusch, bilen till Sturup. Allt sker i tystnad. Säkerhetskontrollen – pip. Slumpmässig kontroll. Såklart. Boarding påbörjas samtidigt. Perfekt.
Malmö - Stockholm
SK130 - A319
06:00 - 07:10
Jag hamnar på raden bakom nödutgången. Inte för att jag valt det, SAS har flyttat flyttat runt mig två gånger sen bokningen. Men så, i samband med att jag håller på att lägga upp min väska på hatthyllan, händer det. Flygvärdinnan vänder sig mot mig med blicken reserverad för utvalda, och säger:
”Skulle du kunna tänka dig att ta plats vid nödutgången?”
Jag svarar henne, med ett leende bara en morgontrött
@Skogi kan leverera sådär 05:50,
"Det gör jag gärna!"
Hon tillägger:
”Har du suttit där tidigare, så du vet hur man gör?”
Jag nickar. Om hon bara visste.
(
Sidospår på Arlanda nya loungen F-piren)
Vid entrén möter jag ett bekant ansikte, en herre vars namn jag inte kan men som har arbetat på SAS-loungen så länge jag kan minnas. Trots att jag inte har sett honom på säkert 6 månader, så skiner han upp"
"
Det var länge sedan sist, hur är det med dig?"
Det är nästan så att man blir tårögd. Vi har bara hälsat och småpratat ett fåtal gånger i förbifarten, jag är mäkta imponerad över hans förmåga att komma ihåg ansikten. Riktigt bra!
Stockholm - Skellefteå
SK1012 - A320N
08:10 - 09:20
Kabinbesättningen välkomnar mig ombord, lyckligt ovetandes om vad som komma skall. Turen i sig är händelselös. Vi är knappt två dussin passagerare ombord, kanske 23 totalt. Serveringsvagnen rullar genom gången som om den vore på autopilot. Det positiva är att jag hinner att utbyta några meningar med besättningen. Jag berättar om mitt upplägg, om segmenten, om charmen med LTG. De lyssnar, skrattar lite, skakar på huvudet.
Skellefteå - Stockholm
SK1013 - A320N
09:50 - 11:00
Säkerhetskontrollen går som den brukar. Slumpmässig kontroll. Utsträckta handflator, det nästan koreograferade lyftet på tröjan så att maskinen når byxlinningen. Det är som om kroppen redan vet vad som krävs – den har gjort detta förut.
Väl vid gaten ser jag något ovanligt. En av piloterna står och samtalar med gatepersonalen. Ett snabbt ögonkast mot mig. Och så – en vinkning.
Jag kliver fram, och i det ögonblicket måste det ha varit ett mindre jordskalv bland alla Pandions, EBD och EBG som radat upp sig vid speedgaten. Det är som att tiden krackelerar för ett ögonblick när boardinggrupp -1 gör sin entré. De ser på mig som om jag bär på en nyckel till ett system de inte fått tillgång till.
Ombord har kabinpersonalen delat min historia med cockpit. Mitt upplägg, mina turer, mina vändor. Och där inne – i trånga flightdeck – möts jag av glädje. De är nyfikna. Engagerade. Kanske mer än jag själv är, efter sjunde rundan till Skellefteå. Jag får en snabb genomgång av instrumenten, sen börjar frågorna om rutten, om varför någon gör så här frivilligt. Jag svarar efter bästa förmåga.
När jag återvänder till kabinen har boarding börjat för övriga. Jag sätter mig ner. Lutar mig tillbaka. Mitt i serveringen så händer det:
Portarna till himmelriket öppnas på nytt. En frukostbox. Kvarg, Saltå Kvarn, bröd.
Och jag tänker: kan det verkligen bli bättre än så här?
Det kan det nog. Men just nu behövs det inte.