Det är känt sedan tidigare att Braathens ska utöka flottan med två ATR maskiner (en fabriksny och en begagnad). Den begagnade test flög häromdagen så en leverans borde vara nära förestående!Misstänker att maskinen är målad i SAS livery!
Ska få reg: SE-MNR
Visa bifogad bild 165529
Det är ju en upphandlad linje, som idag körs med F50.Vågar man drömma om en Lyckselelinje?
Absolut, men vem ska flyga Tammerfors-Arlanda? Bättre att dra linjen till CPH och konkurrera med hela linjenätet?Den här destinationen räknas inte som inrikes sedan 1809, men vore det inte en poäng för SAS att (åter) ha en linje till Tammerfors? Det verkar vara den största (mest trafikerade) flygplatsen i Finland som Finnair numera inte flyger till (istället erbjuds buss), och Tammerfors är den näst största tätorten i Finland. Tammerfors och Uleåborg är de Finlands-linjer som SAS inte startat upp efter covid, och Tammerfors är ju i likhet med Åbo och Vasa på "lagom ATR-72-avstånd" från Arlanda.
Ungefär samma kategori av resenärer som flyger med SAS från Helsingfors, Åbo och Vasa till Arlanda (och omvänt)? Tammerfors-trakten är för all del mindre svenskspråkig än dessa tre, men frågan är hur stor roll det spelar. TMP-CPH är dessutom märkbart längre än TMP-ARN, så det drar lite mer flygplanskapacitet att hålla den gång.Absolut, men vem ska flyga Tammerfors-Arlanda? Bättre att dra linjen till CPH och konkurrera med hela linjenätet?
Anekdot (som jag redan dragit). Blev tillfrågad på OSL i säkerhetskontrollen om jag skulle vidare utrikes. Nänä, sa jag, ska bara till Stockholm. Damen log överseende och svarade: "Här kallar vi faktiskt det för utrikes!"Den här destinationen räknas inte som inrikes sedan 1809, ....