Senaste nytt

Amex värvnings-kampanj Juni 2025

Vilken djungel för en som är ny här, är det värt att nappa på ett platinum points plus med detta erbjudande om man ligger på en spend runt 50k/mån och 1-2 långresor per år?

Har varit inne på att skaffa gold tidigare och väntat på erbjudande.
Ja, är väl points plus eller Amex Elite. Beror på vad du är ute efter, med Platinum ingår det ju mycket andra förmåner än bara poängen.

Är ni fler än 2 som ska resa har jag förstått att det är knepigare att använda Platinum som resekort. Har du mycket spend även i utländsk valuta? Är det just resor du är ute efter är förmodligen Elite ett bättre kort med 600k/år i spend.

Vilken djungel för en som är ny här, är det värt att nappa på ett platinum points plus med detta erbjudande om man ligger på en spend runt 50k/mån och 1-2 långresor per år?

Har varit inne på att skaffa gold tidigare och väntat på erbjudande.
Signup poängen och förmånerna är definitivt värt det 1 år. Men frågan är om inte Amex Elite är bättre.

Frågan är hur mycket du kan nyttja förmånerna på Amex Platinum. Drar man inte nytta av dessa så blir kortet dyrt.

Frågan är ju om det är eurobonus du vill samla till eller annat program. Är det eurobonus hade jag nog tagit Amex Elite, om det inte är så att du har stor spend i utländsk valuta.

Om du ska köra Amex Platinum som ditt primära kort ska du ha points plus, annars inte. Din spend med pointsplus kommer ge dig ungefär en långresa i business class för 2 pers vartannat år.

Skulle säga att din spend är lite för låg kanske och att du mer kanske skulle dra nytta av SAS Amex Elite där du i och med 2-4-1 voucher skulle få lite mer värde även om tillgängligheten inte är lika bra och man behöver vara mer flexibel med datum.

Jag kör både Elite och Platinum, lägger all spend på Elite (ungefär samma spend som dig) och har Platinum enbart för alla förmåner.
Jo tänkte ha det som primärt men reser oftast med andra bolag än SAS
Ja, är väl points plus eller Amex Elite. Beror på vad du är ute efter, med Platinum ingår det ju mycket andra förmåner än bara poängen.

Är ni fler än 2 som ska resa har jag förstått att det är knepigare att använda Platinum som resekort. Har du mycket spend även i utländsk valuta? Är det just resor du är ute efter är förmodligen Elite ett bättre kort med 600k/år i spend.
Reser med barn och har inte satt fingret på exakt vad jag vill ha ut mest av kortet. Kan man fånga någon uppgradering/bonusresa här och där är det så klart trevligt.

Signup poängen och förmånerna är definitivt värt det 1 år. Men frågan är om inte Amex Elite är bättre.

Frågan är hur mycket du kan nyttja förmånerna på Amex Platinum. Drar man inte nytta av dessa så blir kortet dyrt.

Frågan är ju om det är eurobonus du vill samla till eller annat program. Är det eurobonus hade jag nog tagit Amex Elite, om det inte är så att du har stor spend i utländsk valuta.
Dining by amex känns som det låter bättre än vad det är. Skulle nog lätt bli att man missar något tillfälle, men loungeaccess är väldigt trevligt. Dyrt kort för det dock, därför jag har tänkt att det är goldkortet som är relevant.

Jo tänkte ha det som primärt men reser oftast med andra bolag än SAS

Reser med barn och har inte satt fingret på exakt vad jag vill ha ut mest av kortet. Kan man fånga någon uppgradering/bonusresa här och där är det så klart trevligt.

Dining by amex känns som det låter bättre än vad det är. Skulle nog lätt bli att man missar något tillfälle, men loungeaccess är väldigt trevligt. Dyrt kort för det dock, därför jag har tänkt att det är goldkortet som är relevant.

Utnyttjar du dining by amex har du räknat hem en stor del av kortavgiften. Jag snittar 1k per middag. Sen är Amex loungen mycket trevligare än övriga lounger på Arlanda om du reser därifrån. Eftersom extrakort ingår gratis kan man gå in 4 pers.

Jag nyttjar det varje gång, och tar med någon vän. Blir ett utmärkt tillfälle att ses, vilket man inte alltid gör annars. Några ggr har vi blivit större sällskap, vilket ändå är trevligt.

Ser det som möjlighet att göra något jag inte normalt sätt gör, och testar nya ställen.

Dealen om 1 950 000 MR kräver det att man är direkt inbjuden till platinum points plus eller är det något man lägger till i efterhand?

Nää, det går bra att bjuda in till alla slags högre kort. Har du Elite kan du bjuda in till Points Plus med ex, funkar säkert via Premium med.

Jag kan inte det men oavsett är det väsentliga här att den som ska signa upp går via inbjudan där det framgår 1,95 M amex-poäng vid sign up till Platinum med Points Plus.

Toppen