Senaste nytt

Arlanda - Stationsavgiften föreslås tas bort

5% av omsättningen tar staten. Förra året motsvarade det 50 miljoner kronor. Det är visserligen en ansenlig summa, men det motsvarar bara runt 2 kronor per passagerare som flyger till/från Arlanda totalt. Det intäktsbortfallet hade man kunnat lösa med en obetydlig höjning av någon annan flygrelaterad skatt.
Jag skulle lätt betala 4kr/tur-retur resa bara man slapp stationsavgiften. Flygbussen är utan tvekan bästa färdmedlet för mig när man ser på restid/kostnad/närhet, men ibland vore det smidigt med SL, iaf hemåt på sena timmarna.

Det skulle gynna Arlanda mycket mer om vi istället satsade på höghastighetståg från både norr (Nya Ostkustbanan) och söder (Ostlänken), så att resenärer kan ta sig till och från Arlanda på ett tryggt sätt.
OK jag justerar mitt tidigare uttalande, att lösa in A-Train i förväg kostar bara växelpengar jämfört med de belopp det skulle kosta att bygga nya banor för höghastighetståg i detta glesbefolkade land. ;) Jag uppfattar att den idén är ganska död numera, i alla fall bland partier som har möjlighet att samla ihop en majoritet?

Debattartikeln i fråga: https://www.dn.se/debatt/det-maste-bli-billigt-att-ta-taget-till-arlanda/

Nu har jag inte läst utredningen utan har enbart att gå på vad Peter Norman skrivit i debattartikeln. Men det borde ju vara svårt i praktiken för staten att köpa A-Train utan att betala ett väldigt högt pris. Alla typer av tvångsmedel skulle ju skada svenska statens anseende för liknande public-private projekt. Och jag är inte insatt i avtalet men jag gissar på att staten inte bara kan säga upp det i förtid? Och även om de gör det så äger väl A-Train Arlandabanan (tror dock staten har en option att ta över den).

Jag är annars helt enig att avgiften måste bort, men den möjligheten försvann ju i princip i samband med senaste förlängningen av ensamrätten. Hela projektet var ju ett fruktansvärt dåligt beslut av regeringen Bildt att låta skattebetalarna stå för en stor del av notan och sedan ha dryga 60 år av stationsavgifter.
Någon form av utköpsklausul finns väl i de flesta avtal av den här sorten? Sen är den nog väldigt hög eftersom A-Train är en sådan enorm kassako för Kina och pensionsspararna i Australien. Men jag känner nästan att det får kosta vad det kosta vill. Ska inte säga att Arlandabanan är den enda orsaken till att Arlanda halkar så långt efter CPH och OSL för så är det inte, men det gör det sannerligen inte lättare och det kommer vara ett sänke för Arlandas tillväxt de kommande decennierna om passagen blir kvar fram till 2050 eller 2060 eller när det nuvarande avtalet löper ut.

Sen var det motiverat på ett annat sätt när banan byggdes eftersom det var i kölvattnet av 90-talskrisen och statslåneräntan var usel. Tror också det faktum att många Stockholmare föredragit Bromma har bidragit också till att den blivit kvar. Men nu ligger det också i Stockholms intresse att passagen försvinner så snabbt det bara går.

Toppen