Jag tror som
@igelkotten att förslaget om stationsavgiften blir alldeles för dyrt att genomföra hitom 2050 ifall det inte finns någon kreativ juridisk möjlighet. Det stora mysteriet är dock varför regeringen Löfven år 2019 förlängde avtalet med A-Train från 2040 till 2050 efter att tidigare (i opposition) under lång tid ha klagat på hela konstruktionen. Inga bra svar på varför har kommit, ”det var inte vi utan ett statligt bolag” (ett helägt bolag som 100% styrs av sitt departement) är ju bara en dålig undanflykt. Kanske finns det bra svar, t.ex. i avtalets utformning, men de har jag alltså aldrig sett.
Jag tror att de övriga förslagen, om fler bussar m.m., är lättare att genomföra. Dock är det väl SL och Region Stockholm som då ska stå för fiolerna? Eftersom kollektivresandet inte riktigt återhämtat sig efter covid har SL problem med finanserna (och har bantat turtätheten ganska rejält för allehanda trafikslag) och förmodligen är redan deras nuvarande investeringsplaner lite väl ambitiösa. Så vi får väl se.