Senaste nytt

Försäkring hyrbil (självriskeliminering)

Nån som vill bekräfta eller dementera mina funderingar nedan?

I villkor för Amex Elite och hyrbils-delen står att den gäller för delar som är möjliga att avböja samt att försäkringsbolaget betalar kostnader, inklusive självrisk.

Fråga 1: Om hyrbilsföretaget ex. i grunden har en självrisk på skada på säg 10000kr och en skada kostar 4500kr, betalar Amex-försäkringen tillbaka 4500kr. Om skadan övergår 10000kr blir det 10000kr i självrisk och amex-försäkringen ersätter med 10000kr?

Fråga 2: Hur tolkar man undantaget i villkoren: ”Försäkringsgivaren betalar endast utöver de eventuella försäkringar som ingår i hyresavtalet”?
Om jag inte kan välja bort en grundsjälvrisk i hyresavtalet utan vara kan välja att betala för att få lägre självrisk, är då exempelvis hela skadedelen diskad från amex-försäkringen?
Jag vill inte tro att det är så?

Kollar på att hyra minibuss på OKQ8, är dock lite fundersam över om jag behöver teckna någon självriskreducering för att M Bilresa ska gälla?

Såhär står det i villkoren för M Bilresa:
”Denna försäkring gäller endast om du har tecknat en separat försäkring för den hyrda bilen […]”.

Kollar på att hyra minibuss på OKQ8, är dock lite fundersam över om jag behöver teckna någon självriskreducering för att M Bilresa ska gälla?
Du behöver inte självriskreducering. du behöver en försäkring. Det är i praktiken omöjligt att hyra ett fordon utan försäkring.

Bara så att en verkligen förstår ordentligt när det gäller "M Bilresa"
Betyder det att jag tex på AVIS måste köpa till deras "SuperCover" eller "AVIS Inclusive" för att M Bilresa ska gälla? Men då är ju självrisken ju redan noll.
ELLER... behöver jag inte köpa till någonting alls på AVIS förutom själva bilhyran, och ta deras gratis paket som ingår i vilket fall, och som de kallar för "Standard" med en självrisk på 9500 kr per separat skadehändelse?

Blir osäker när det står i M Bilresa-avtalet att "Denna försäkring gäller endast om du har tecknat en separat försäkring för den hyrda bilen". Jag har ju inte köpt till någon försäkring om jag väljer deras "Standard".

Toppen