Senaste nytt

SAS på väg att återinföra Business class på Europa linjer?

Väldigt mkt prat från din sida om Norwegian.

Sen pratar du också på om alla tillval du gärna vill betala extra för.

Personligen ser jag hellre att allt det är inkluderat i en riktig business och är tills vidare glad över förändringen. Du kan ju i lugn och ro fortsätta välja charter och Norwegian. Då slipper du också champagnen. Antar att du väljer à la carterestauranger vid lunchen också även om det kostar 4x så mkt totalt.

Det är väl i högsta grad valfrihet att välja flygbolag själv. Sen att du kanske har särskilda önskemål som bara Norwegian kan tillhandahålla är ju isf din sak. ;)

Såklart, man kan jämföra med Norwegian. Det är ju det svenska folket väljer för att flyga när SAS inte funkar/passar då dom är stora på Arlanda och flyger linjer som SAS inte flyger och vice versa. På det viset blir det också konkurrens vilket gör både priser och produkter jämförbara.

Bara mellanlandningar i sig är en kostnad, då resan blir flera timmar längre som tar upp en hel semesterdag.

Vill den svenska/norska/danska kundbasen betala så mycket för dessa biljetter tro?
Vad kommer de göra om betalningsvilja saknas? För drygt 10 år sen var den alldeles för låg för att det skulle löna sig att ha Biz på europaflyget.

Även om SAS har flera samarbetspartners är väl ändå betalande kunder A och O för att det ska finnas lönsamhet?
Samarbetspartners ger betalande kunder. Betalande kunder existerar inte i ett "point-to-point" vakuum. Det är de icke-nordiska kunderna som man vill locka genom att erbjuda full service Business inför/efter sitt SAS/SkyTeam longhaul.
10 år sedan hade man inte tillgång till dessa kunder på samma sätt. Därav skillnaden.

Att SAS skulle haft mer problem med fylleri än något annat bolag tror jag du får svårt att hitta något belägg för. Vilka flygbolag är det som har dragit in alkoholserveringen helt på vissa linjer p.g.a. fylleri? (Att vissa flygbolag inte erbjuder alkohol av religiösa skäl eller p.g.a. att flygningen är för kort för att ha servering är något annat).

Säkerhet är A och O, därför passar inte fylleri ombord.
I takt med att det blir allt mer populärare för ungdomar att resa på charter så blir det en upplevelse i sig att förfesta på planet.

Finns säkert fler kunder än så som inte kan sköta alkoholen.

På 10-12 timmar kan man säkert sova ruset av sig om man dricker måttligt, men inte på 3-4 timmar.

Säkerhet är A och O, därför passar inte fylleri ombord.
I takt med att det blir allt mer populärare för ungdomar att resa på charter så blir det en upplevelse i sig att förfesta på planet.

Finns säkert fler kunder än så som inte kan sköta alkoholen.

På 10-12 timmar kan man säkert sova ruset av sig om man dricker måttligt, men inte på 3-4 timmar.
Så du hittade ingen källa på att flygbolag förbjudit alkohol ombord på vissa sträckor pga fylleri? För jag hittar inget belägg för ditt påstående.
En riktlinje från SAS för att personalen kan säga nej efter tre portioner är helt annat.

I takt med att ungdomen dricker allt mindre och mindre så tror jag på en helt annan utveckling, det är pensionärerna som kommer fula sig mest.

Samarbetspartners ger betalande kunder. Betalande kunder existerar inte i ett "point-to-point" vakuum. Det är de icke-nordiska kunderna som man vill locka genom att erbjuda full service Business inför/efter sitt SAS/SkyTeam longhaul.
10 år sedan hade man inte tillgång till dessa kunder på samma sätt. Därav skillnaden.
Det blir väl antagligen tvunget, hur stort är intresset att flyga till Sverige? Som affärsresenär i synnerhet?

Att affärsresenärerna i Sverige skulle bli fler tvivlar jag däremot på.
Tvärtom har resandebehovet minskat avsevärt då många möten kan tas remote. Då resande blir nödvändigt har ingen av mina arbetsgivare accepterat Biz och i första hand har det varit tåget som har gällt. Antagligen gäller det på ganska många företag.

Vill den svenska/norska/danska kundbasen betala så mycket för dessa biljetter tro?
Vad kommer de göra om betalningsvilja saknas? För drygt 10 år sen var den alldeles för låg för att det skulle löna sig att ha Biz på europaflyget.

Även om SAS har flera samarbetspartners är väl ändå betalande kunder A och O för att det ska finnas lönsamhet?
I inlägget du citerar så ser du ju vad folk är villiga att betala på en sträcka till ARN.

Ytterst tveksamt men nu får man komma ihåg att priserna är i juli. Nu var det ett par år sedan så kanske ändrats men LH-gruppen har jag flugit för under 3000 (Malta, Bukarest) när jag bokade i god tid. Ingen större erfarenhet gällande AF/KLM så kan ha helt fel men det lilla jag sett verkar de inte ha någon motsvarande prismodell/klass utan ligger alltid högt.

Att SAS skulle haft mer problem med fylleri än något annat bolag tror jag du får svårt att hitta något belägg för. Vilka flygbolag är det som har dragit in alkoholserveringen helt på vissa linjer p.g.a. fylleri? (Att vissa flygbolag inte erbjuder alkohol av religiösa skäl eller p.g.a. att flygningen är för kort för att ha servering är något annat).

Tror man bör ta det piano med alkoholen på långflyget också.

Ytterst tveksamt men nu får man komma ihåg att priserna är i juli. Nu var det ett par år sedan så kanske ändrats men LH-gruppen har jag flugit för under 3000 (Malta, Bukarest) när jag bokade i god tid. Ingen större erfarenhet gällande AF/KLM så kan ha helt fel men det lilla jag sett verkar de inte ha någon motsvarande prismodell/klass utan ligger alltid högt.
Flygs det lika mycket shorthaul från Frankrike som det görs från Sverige? Nere på kontinenten finns det ett väl utbyggt järnvägsnät där (Frankrike och Spanien speciellt) har höghastighetståg.

Det blir väl antagligen tvunget, hur stort är intresset att flyga till Sverige? Som affärsresenär i synnerhet?
Tittar man på tillväxten i premium kabiner som business och first så är den ökande i dagsläget. Men den ökar pga premium leisure, Inte affärsresenärer. Men totalen är ökande.

Mycket har visserligen drivits på av amerikaner, så vi får väl se om den tillväxten överlever en svagare dollar. Men den finns även från andra marknader.

Toppen