Senaste nytt

SAS ny långdistans destination?

SAS JV med Singapore Airlines ger ju ganska smidig tillgång till främst Australien men också till vissa destinationer i Asien som Hongkong, Manila och Taipei. Om jag har förstått det hela rätt så skulle man som alternativ till direktflighten till Singapore kunna flyga med SAS till Bangkok och sedan vidare med Singapore Airlines därifrån. Det skulle ju kunna vara en anledning för SAS att också öppna en linje till Bangkok från Arlanda eller Oslo.

Jag tycker dessutom att Vietnam borde vara ett alternativ för SAS. Då flyger man till en SkyTeam hub som kan hjälpa till att transportera folk vidare ut i Asien.

Bra tanke med Vietnam, lite up and coming också när Thailand är fullt av ryssar.

Även om jag också gärna sett Vancouver och en comeback för Toronto från Stockholm så tror jag båda är en bit bort. Seattle är trots allt en hub för Delta vilket kan förklarar den comebacken. Westjet snackades ju om för några år sedan vara på väg in i Skyteam men har sedan dess fokuserat lite annorlunda, klart det skulle kunna bli aktuellt igen om deras trafik till USA minskar och de måste hitta nyta intäktskällor men inget man ska räkna med. Hade annars varit ett perfekt komplement till Delta i USA.

Om nu kalabaliken i USA fortsätter och EU/Kina kommer på bättre fötter så är det ju inte helt otänkbart att SAS återupprättar linjen dit; intressant både för affärsresenärer men även turister tänker jag

• Gilla
Reactions: hco
Om nu kalabaliken i USA fortsätter och EU/Kina kommer på bättre fötter så är det ju inte helt otänkbart att SAS återupprättar linjen dit; intressant både för affärsresenärer men även turister tänker jag

Jag skulle gärna se Kina igen, allra helst Beijing, men Shanghai är väl mer troligt. (Hong Kong vore också väldigt trevligt, men skulle bli nästan lika nöjd med Taipei). Jag önskar dock att de skulle köra åtminstone en av flighterna i veckan från Arlanda (eller Oslo för den delen) - det skulle ju göra det möjligt att med enbart SAS-flighter göra 144h visumfri "transit" genom att flyga CPH-PVG-ARN eller vice versa. Det borde ju vara ett bra argument för folk att välja SAS för sina Kinaresor för att enkelt kunna slippa söka visum.

(jag inser ju dock att det inte enbart handlar om ett beslut från SAS var de vill lägga linjerna, utan det lär ju krävas ytterligare myndighetsbeslut i Kina för varje land/stad man ska flyga från)

det skulle ju göra det möjligt att med enbart SAS-flighter göra 144h visumfri "transit" genom att flyga CPH-PVG-ARN eller vice versa. Det borde ju vara ett bra argument för folk att välja SAS för sina Kinaresor för att enkelt kunna slippa söka visum.
Men för att det ska funka behöver man väl ha feeder bokat på separat PNR? Med genomgående biljett räknas väl inte som transit?
Det är nog lite för bökigt för gemene man, även om jag skulle använda det själv. Och med SAS timeing så blir det väl ändring på reglerna lagom till lansering.

Toppen