Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

Finns det någon vänlig själ som skulle kunna tänka sig att hjälpa till med att hitta en schysst resa för min första 2-4-1 voucher någonsin, som går ut 31 mars? Jag hade verkligen inte planerat att bli den som sitter i sista minuten och är helt hjälplös, men när jag väl hade tjänat ihop vouchern kom sjukdom och alldeles för mycket att göra på jobbet emellan, och nu är jag ändå här...

Antal resenärer: 2
Destination: väldigt flexibelt. Prio är att få ihop en resplan som inte är alltför omständlig, med business class på den längsta sträckan. Tänkbara områden vore Centralamerika, Karibien, Sydostasien eller Japan.
Tidpunkt: Antingen oktober-november i år, eller januari-februari 2026
Längd: 10-15 dagar

Vi har tillgång till ca 360k poäng. Open jaw är tänkbart. Vi utgår från Kiruna, och skulle såklart väldigt gärna se att det är möjligt att få in hela resan därifrån (övernattning på Arlanda eller Kastrup brukar bli ett måste för att få ihop det), men räknar med att det blir ekonomi för de korta flighterna.

Jag förstår inte hur jag ska gå tillväga för att lyckas hitta något. Finns det ens en chans utan Awardfares? Jag har klickat runt en hel del på måfå i SAS sökmotor för partner awards, men hittar ingenting alls i business.

Extrafråga: släpper inte SAS sina egna bonusbiljetter 330 dagar i förväg längre? När jag använder Awardhacks för att söka bonusresor i vilken bokningsklass som helst, från Skandinavien till "All", får jag inte upp en enda träff efter 30 november.

Extrafråga: släpper inte SAS sina egna bonusbiljetter 330 dagar i förväg längre? När jag använder Awardhacks för att söka bonusresor i vilken bokningsklass som helst, från Skandinavien till "All", får jag inte upp en enda träff efter 30 november.

Det där har varit lite si och så de senaste åren, man kan inte lita blint på den förutsägbarheten längre. Ingen verkar riktigt ha knäckt vad för algoritm som nyttjas för att fastställa när något ska bli ett awardsäte eller ej och det är nog By Design från flygbolagen för att faktiskt göra det mer rättvist för gemene man.

1. Det är lite lotteri, det kan gå igenom och det kan bli stoppat. Men större problemet är att om du senare behöver göra någon ombokning i resan så kan de vägra med hänvisning till att resan är "ogiltig".
2. Reglerna för handbagage skiljer sig mot de för incheckat genom att handbagagereglerna är per flight och enligt utförande bolags policy, medan reglerna för incheckat är samma för hela resan (per riktning).
1. Drog nit i det lotteriet, men kanske var det lika bra.

Funderar nu på hur paranoid man behöver bli för risker med försenade anslutningar (jag är förmodligen redan på en inte hälsosam nivå efter all väntan i kö och samtal med supporten, och all jazz jag fått med mig).

Jag väljer nu mellan att göra ett försök att boka feeder från CPH till CDG med uppehåll över natt på ARN, avresa från ARN 08.45 och därmed 3.5 h på CDG innan vår långa flight till PTP, eller köpa en separat reward direkt CPH-CDG dagen innan och ta övernattning i Paris istället.
Vad skulle ni säga är lägst risk?

Funderar nu på hur paranoid man behöver bli för risker med försenade anslutningar (jag är förmodligen redan på en inte hälsosam nivå efter all väntan i kö och samtal med supporten, och all jazz jag fått med mig).

Jag väljer nu mellan att göra ett försök att boka feeder från CPH till CDG med uppehåll över natt på ARN, avresa från ARN 08.45 och därmed 3.5 h på CDG innan vår långa flight till PTP, eller köpa en separat reward direkt CPH-CDG dagen innan och ta övernattning i Paris istället.
3,5 timmar på CDG är oceaner av tid.

Det finns alltid en risk med att ha 2 st bokningar, speciellt om något händer med flighten, den kan ju alltid bli inställd alt. Råka ut för tekniskt fel mm… om du ändå skall ha en övernattning så kan du lika gärna ta den på CDG så slipper du all oro… bättre hotell på CDG också

De gånger jag haft awardflyg fr. CDG och separat PNR fr. ARN så har vi alltid haft övernattning på CDG…

Det finns alltid en risk med att ha 2 st bokningar, speciellt om något händer med flighten, den kan ju alltid bli inställd alt. Råka ut för tekniskt fel mm… om du ändå skall ha en övernattning så kan du lika gärna ta den på CDG så slipper du all oro… bättre hotell på CDG också

De gånger jag haft awardflyg fr. CDG och separat PNR fr. ARN så har vi alltid haft övernattning på CDG…
Tack.
Jag var nog lite otydlig med min frågeställning.
Valde mellan att ha en 2-bens feeder CPH-CDG via ARN med övernattning där, men i samma bokning som vårt långa ben från CDG, eller att boka en separat biljett direkt CPH-CDG dagen innan. Efter ytterligare ett par timmars kö och samtal med supporten igen så beslutade vi till slut oss för att köra på alternativet via ARN. Får hoppas att vi inte snöar in på Arlanda!

Toppen