Senaste nytt

Någon som testat MPC appen för inresa till USA ?

Tamas

Medlem
Ankom JFK och var först av planet och först i MPC kön. Men det var det tvärstopp i den kön. Alla non-US citizen fick gå och ställa oss längst bak i kön som nu var lång då massa passagerare nu kommit av och hade börjat fylla på. Så istället för att bli först i vanliiga kön blev jag kanske nummer 150 pga att jag ställde mig i MPC kön som appen hänvisade till. Tjänstemännen var som vanligt riktigt otrevliga och tittade inte ens på appen utan ropade bara nonchalant, ”NON-US next line”.

Nästa gång kommer jag fylla i MPC men ställa mig i vanliga kön.
JFK, lördag, det var högst otyldigt tycker jag. Det var en liten skylt med MPC men när man kommer dit står mycket väl bara "US citizens". Jag ställde mig dit ändå och bad om ursäkt för CBP officer, men han sa inget. Tittade passet, jag tittade in i kameran, "anything to declare?", och jag var ute på noll tid.

Kan det vara så att du hade ny ESTA? Eller bara helt enkelt vaknade de med fel fot bara?
 
JFK, lördag, det var högst otyldigt tycker jag. Det var en liten skylt med MPC men när man kommer dit står mycket väl bara "US citizens". Jag ställde mig dit ändå och bad om ursäkt för CBP officer, men han sa inget. Tittade passet, jag tittade in i kameran, "anything to declare?", och jag var ute på noll tid.

Kan det vara så att du hade ny ESTA? Eller bara helt enkelt vaknade de med fel fot bara?
Nej inget nytt ESTA men det hade inte spelat någon roll. Ingen tittade nämligen på något, det var armen ut och ”non-us THAT line” :)
 
Jag med, men när jag var längst fram och skulle gå till disken, så stod det en kontrollant där och hänvisade mig till den andra kön. Därav att jag fick ställa mig sist i kön
 

JAW

Medlem
MPC verkar vara lite av ett lotteri.
När vi använde MPC i Miami i början på mars blev vi först mycket tydligt avvisade från MPC kön … men efter att mycket ödmjukt visa upp MPC receipt ytterligare en gång fick vi gå i MPC kön … som var tom.
Extrem artighet och en mycket ödmjuk attityd kan ibland fungera även i US CBP … åtminstone på MIA.
 

Hachans

Medlem
MPC verkar vara lite av ett lotteri.
När vi använde MPC i Miami i början på mars blev vi först mycket tydligt avvisade från MPC kön … men efter att mycket ödmjukt visa upp MPC receipt ytterligare en gång fick vi gå i MPC kön … som var tom.
Extrem artighet och en mycket ödmjuk attityd kan ibland fungera även i US CBP … åtminstone på MIA.

Det är inte CBP som hänvisar, det är någon kundservicemedarbetare från flygplatsen. När man väl kommer fram bryr sig inte agenterna ett skit om vilket pass du har utan gör det de ska.

Kundtjänstfolket powertrippar ibland rejält.
 

Tamas

Medlem
Det är inte CBP som hänvisar, det är någon kundservicemedarbetare från flygplatsen. När man väl kommer fram bryr sig inte agenterna ett skit om vilket pass du har utan gör det de ska.

Kundtjänstfolket powertrippar ibland rejält.
Det känns så men jag förstår att man inte vill eller orkar tjafsa efter 9 timmar på planet, vill inte hamna i klämm... Däremot reglerna är mycket tydliga och eftersom det är USA man kan kalla deras manager, om man orkar :)
 

Per A

Medlem
Kom till EWR igår och tänkte testa MPC. Kön till MPC är densamma som för US Citizens, vilken var ungefär lika lång som Non-US när jag kom in i hallen. Kösamordnaren jag pratade med ville verkligen att jag skulle byta kö.
Jag: Men jag har MPC och då säger skylten att jag ska stå här.
Han: Vad har du för pass?
Jag: Svenskt.
Han: Då ska du byta.
Jag: Men det står i appen att jag ska ställa mig i MPC-kön.
Han: När du kommer fram kommer du ändå att få byta, de kommer skicka dig till andra kön och då får du ställa dig sist.

Vid det här laget hade Non-US vuxit till det tredubbla. Men jag hade ingen tid att passa och ville verkligen testa så stod kvar. När jag kom fram till CBP var det inga problem, gick på några sekunder. Visade upp QR-koden/kvittot på telefonen, lämnade fram passet (som CBP-kvinnan knappt tittade på) och tog en bild. Fick nog en fråga om syftet med resan också trots att det var ifyllt i MPC-appen men kändes som att hon frågade på ryggmärgsrutin. Väldigt smidigt ändå.

Så jag kan bekräfta Hachans ovan. De som samordnar köerna förefaller ha noll koll. Det gäller bara att stå på sig på ett trevligt sätt. Och inte skylta med passet, eftersom de dyker på dig direkt om de misstänker att du står i fel kö. Det var iaf erfarenheten från EWR igår. Hade varit ännu smidigare om det funnits en dedikerad MPC-kö förstås.
 

mha321

Medlem
Fungerade utmärkt i Chicago idag.

Dock sparades ingen tid för de som klev av först från sas kärran iaf. De öppnade snabbt fler luckor för esta men det tog längre tid att få en andra lucka för mpc. Men totala tiden var bara drygt 5 minuter så inget att klaga på...
 
Toppen