Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

palmen

Moderator
Om man har en Star Alliance-bonusresa bokad med resdatum efter alliansbytet, där en ombokning senare (när SAS lämnat) krävs pga schemaändring, vet vi om man då kan byta ut endast den delresan mot en SkyTeam-flygning, eller om det kräver att man bokar om hela resan?

Och om sista delresan hem är IST-ARN, där Turkish som jag förstått det ofta lägger om schemat och ställer in ens flygning, kan man ändå genomföra resan fram till Istanbul och betala för sista flyget hem eller kräver SAS att hela bokningen är sammanhängande?
Finns besvarat i den FAQ sas postade om vad som händer vid alliansbytet. Om jag kommer ihåg rätt ska det gå att ha mix med Star Alliance och Skyteam om man måste boka om.
Men säkrast är att läsa i FAQ.
 

Linmet

Medlem

Framgår inte där, säkert jag som minns fel.
Det står ju inte direkt att det går att ha mixade allianser, men det står inte heller att det inte går. Om allt måste biljetteras om (vilket jag antar sker) så finns det väl risk att det inte går att biljettera om bolag från Star Alliance.
ska bli spännande minst sagt ;)

Bäst o inte räkna med att resor efter kommer fungera smärtfritt.
 

imartin

Medlem
Vet inte om det har tagits upp här än, men jag la märke till att SAS' codeshare-avtal med TAP (som kommunicerades så sent som i September 2023 https://newsroom.aviator.aero/tap-air-portugal-and-sas-sign-a-codeshare-agreement/) inte har sagts upp än (till skillnad från avtalet med Turkish Airlines). Det går fortfarande att köpa TAP flygningar via SAS för tiden efter den 1 September. Skulle kunna bli en konstig situation för resenärer då.
 

airac

Medlem

Framgår inte där, säkert jag som minns fel.
Det står ju inte direkt att det går att ha mixade allianser, men det står inte heller att det inte går. Om allt måste biljetteras om (vilket jag antar sker) så finns det väl risk att det inte går att biljettera om bolag från Star Alliance.
Biljettera lär ju gå med många men inte alla star alliance bolag. För biljettering krävs ju bara interline avtal, redan idag kan SAS ställa ut biljetter på många SkyTeam bolag på detta viss. Även om codeshare avtal sägs upp skulle jag tro det är sannolikt att gamla interline avtalen kommer finnas kvar. De används ju främst vid trafikstörning.

Om SAS sedan är villig att betala för biljetten, det är en anna fråga. Svaret där är troligen nej och att man får bedöma vilka strider man tar beroende på grunderna i EU261 för resan.
 

mha321

Medlem
Vet inte om det har tagits upp här än, men jag la märke till att SAS' codeshare-avtal med TAP (som kommunicerades så sent som i September 2023 https://newsroom.aviator.aero/tap-air-portugal-and-sas-sign-a-codeshare-agreement/) inte har sagts upp än (till skillnad från avtalet med Turkish Airlines). Det går fortfarande att köpa TAP flygningar via SAS för tiden efter den 1 September. Skulle kunna bli en konstig situation för resenärer då.
I sig inte konstigare än andra utanför-alliansen samarbeten man haft under många år? Som tex American Airlines på inrikes i USA tidigare. Eller för den skull Delta idag.

AFKLM har väl lagt bud på TAP för övrigt. Knappast till i höst men de kanske hamnar i samma allians igen snart :)
 

imartin

Medlem
I sig inte konstigare än andra utanför-alliansen samarbeten man haft under många år? Som tex American Airlines på inrikes i USA tidigare. Eller för den skull Delta idag.

AFKLM har väl lagt bud på TAP för övrigt. Knappast till i höst men de kanske hamnar i samma allians igen snart :)
Andra utanför-alliansen flyg säljs dock inte som eget, enskild ben. Det brukar vara korta anslutningsflyg, där det långa benet utförs av SAS. Att starta från Norden med en direktlfygning inom Europa bokad via SAS som utförs av ett bolag utanför alliansen skulle nog bli unikt.
 

mha321

Medlem
Andra utanför-alliansen flyg säljs dock inte som eget, enskild ben. Det brukar vara korta anslutningsflyg, där det långa benet utförs av SAS. Att starta från Norden med en direktlfygning inom Europa bokad via SAS som utförs av ett bolag utanför alliansen skulle nog bli unikt.
Air Baltic har sådana flighter till Riga idag från Arlanda tex. SK kod men de är inte med i alliansen. Icelandair och luxairfrån Köpenhamn.

Så det är inte vanligt. Men det är definitivt inte unikt.
 

SK989

Medlem
Air Baltic har sådana flighter till Riga idag från Arlanda tex. SK kod men de är inte med i alliansen. Icelandair och luxairfrån Köpenhamn.

Så det är inte vanligt. Men det är definitivt inte unikt.
SAS har även sådan codeshare med Luxair från Stockholm.
 
Toppen