Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

bachelor

Medlem
Hur värdefulla är EBG för SkyTeam enligt flygbolagen inom SkyTeam idag, det blir knäckfrågan när statusen översätts till SkyTeam.

Ex, om SAS skulle byta från SkyTeam till Star Alliance istället, vad hade Lufthansa tänkt och tyckt idag kring att EBG värderas som Senator hos dem, hade Lufthansa satt sig på tvären gentemot detta, vem vet?
Kanske inte, men det som gör mig hoppfull är att LH borde ha en hel del statistik på EBG/EBD kunder och deras flygmönster. Och de bör kunna göra en rätt träffsäker kalkyl. Det finns såklart mängder av EBD som flugit 90 pendlingar på ett år, de är kanske inte superintressanta men kostar heller inget för LH att bjuda över. Sen finns det andra som nästan uteslutande flyger LH och flyger ihop EBG eller EBD på det sättet och de borde vara intressanta.
 

palmen

Moderator
Känns tråkigt att förmodligen inte kunna boka first med skyteam. Även möjligheterna att ta sig till Australien/NZ blir begränsade.
Vad har alla dessa flygbolag gemensamt? Jo de flyger till Australien/NZ och är med i Skyteam
Delta
Korean Air
Vietnam Airlines
China Airlines
Garuda Indonesia
China Eastern
Xiamen Airlines

Åtminstone 7 flygbolag flyger till Australien/NZ inom Skyteam, varför skulle möjligheterna bli begränsade?
Vad har du i Star Alliance som är bokningsbart?
Thai
ANA
Eva
Singapore AIlrines (ej bokningsbart med eurobonus)
Air China
Asiana
United

Enligt mig ser det rätt likvärdigt ut om man tittar på mängden flygbolag, har inte dykt djupare i hur många flighter de har totalt, men total katastrof lär det inte vara.
 

Rickard_O

Medlem
Känns tråkigt att förmodligen inte kunna boka first med skyteam. Även möjligheterna att ta sig till Australien/NZ blir begränsade.
När ska det här med att ta saker för givet få ett slut?
Idag finns det 2st bolag att vilja boka first med hos Star Alliance (Räknar bort Air China och Air India rakt av då ingen är beredd att lägga poäng på det).
Swiss går inte, Lufthansa släpper platser ett par dagar innan och det går inte att räkna med att det kommer och ANA släpper 1 plats.

Tycker du det utbudet är bra eller?
Jag gissar du inte har stenkoll på hur många platser Korean släpper som first awards va? För jag har då ingen susning.
AirFrance kan vi räkna bort då dom inte ens säljer det till sina "vanliga" kunder, påminner onekligen mycket om Swiss.
China Eastern Airlines kanske släpper hela kabinen full med awardplatser, vad vet du och jag?
 

JacobGBG

Medlem
Ska man gissa att Lufthansa/star alliance nu sitter och filar på en statusmatch eller motsvarande när de nu vet upplägget för SAS? Eller släpper man alla de eurobonuskunder som främst flugit star alliance?

Marginalerna bland flygbranschen är så pass små att det finns inget bolag som kan sitta och ignorera ett betydande kundsegment.
 

Ano

Medlem
Personligen hoppas jag bara att SAS behåller sin interna poängkostnads-tabell ett tag.
Där finner jag väldigt stort värde tillsammans med Fly Premium.
(även tacksamt prissatt för att möjliggöra hela familje-bokningar, iom barn-rabatten).

Så håller tummarna att det får vara en sweetspot även en tid efter övergången.
 
Last edited:

Thornado

Medlem
… such as no DL lounge access for SK Golds/Diamonds when flying on domestic Delta flights without a same-day international SkyTeam-operated flight.

När det gäller loungeaccess så finns det både negativa och positiva förändringar.
Det där är ju helt klart en negativ förändring att man inte har loungeaccess på inrikesflygningar. För vissa lär detta vara en stor försämring, för andra nästan ingen skillnad alls.
En trolig förbättring är ju att Skyteam (än så länge iaf) har mer generösa regler för att ta med gäster i loungen, dvs samma som Star Alliance hade fram till inte för så länge sen, att det räcker att gästen åker med ett annat Skyteam-flyg samma dag för att det ska gå att gästa, inget krav på samma flight. Detta borde väl åtminstone gälla för andra bolag/lounger inom Skyteam. Jag antar att SAS kan välja att behålla samma regler som idag om man flyger SAS-flyg och har Eurobonusstatus, så där får vi se om det blir någon ändring eller inte.

Jag var även inne på Skyteams hemsida tidigare idag och när jag läste om loungeaccess så noterade jag att det står att man har tillgång till lounge 24 timmar innan avgång. I de flesta fall gör det väl ingen skillnad, men kan ju finnas vissa tillfällen när man ankommer eftermiddag/tidig kväll men inte ska resa vidare förrän nästa dag (eller om man resar någonstans för ett endags-möte) då detta borde innebära att man kan titta in i loungen även vid ankomsten.
 
Personligen hoppas jag bara att SAS behåller sin interna poängkostnads-tabell ett tag.
Där finner jag väldigt stort värde tillsammans med Fly Premium.
(även tacksamt prissatt för att möjliggöra hela familje-bokningar, iom barn-rabatten).

Så håller tummarna att det får vara en sweetspot även en tid efter övergången.
Dynanisk prissättning på awards väntar när vi går över till Flying blue om några år, så se det som en övergångsperiod.

Fördelen med dynamisk prissättning är att tex allt inom Europa inte behöver kosta 30K utan kan variera mellan 5K-40K beroende på sträcka och dag. Blir ju större möjligheter att testa andra bolag än SAS inom Europa med bonuspoäng.
 
Toppen