Senaste nytt

SAS lämnar Star Alliance 31 Augusti 2024

Hachans

Medlem
Kanske egentligen skall skapa en separat tråd men om man får spekulera, vad kan man förvänta sig gällande hitta platser hos partners? Finns det någon erfarenhet av ett hyfsat stort program inom Skyteam?
Delta är väl detsamma som United och Singapore, dvs i princip omöjligt att hitta platser på(?) Är AF/KLM pålititliga och "generösa"? Finns det nån "regional joker" likt Copa/Ethiopian som släpper relativt många platser kontinuerligt och konsekvent samt har bra utbud (i den regionen).
Mycket säger sig väl sig självt med tanke på storleken men förstår kanske vad jag är ute efter (Czech har ju minst sagt svårt att erbjuda något). Tex har det varit mycket snack om Karibien, något som iof inte intresserar mig så mycket men går det realistiskt sätt att få tag på awards dit utan minutiös planering och grävande för att hitta minuten de eventuellt släpps?
PS. ger exempel utifrån mina erfarenheter och hur jag har utnyttjat Star Alliance så om någon lyckats boka 45 C inrikes med United eller aldrig lyckats hitta någon plats med Copa eller Ethiopian kanske kan ta det i någon annan tråd. Och nej vi vet ju inte hur avtalet kommer att se ut men det är ett forum...

Nu vet vi ju inte vilken tillgång SAS får av AF och KLM. Men om jag exempelvis kollar en random destination typ Panama från CDG för en random vecka i maj, så finns det businesstillgänglighet i stort sett dagligen västerut, men hem är det svårare. Eko finns nästan på alla avgångar om man tänka sig det, liksom premium eco. Och vissa alternativ inkluderar även partners som Copa.

Flying Blue kör ju med dynamiska priser men i min sökning ser jag de billigaste varje dag.

Delta är svårt att söka men om du chattar med kundtjänst kan de ofta hjälpa dig.
 

Hachans

Medlem
Om man kommer kunna boka Virgin på poäng till vettiga priser kan det bli kul, men gissar på att det kanske inte blir aktuellt.

Det verkar finnas god tillgänglighet. 75000p är lägsta priset utanför kampanj tror jag.

IMG_5266.jpeg
 

Jonas C

Medlem
En hyfsad fingervisning över partnertillgängligheten är att använda sig av Virgins och Deltas sökmotorer. De brukar visa partner availability, fasta priser. Kikar man t.ex till Brasilien i sommar/höst på Virgin så finns det vidöppen tillgänglighet med Air France på nästan alla datum förutom helgerna.

Tillgängligheten kommer med all sannolikhet att försämras kraftigt när SAS får tillgång till platserna (delvis av att platser bokas upp, men även då flygbolagen blir mindre benägna att släppa bonusplatser i framtiden när många bokas upp på kort tid).
 

toer00

Medlem
Ser fram emot att åka till Japan med AF och deras nya 777 till Japan 2025. Som att det är så svårt med platser (i business) på SK eller BR och princip omöjligt med SQ... Så återstår inte många alt... Så med AF/KLM så blir det nytt fräsch blod i hela omloppet...
Sedan så min högst personliga åsikt är att det är bättre om det blir dynamisk prissättning och det blir fler award- platser, speciellt med tanke på vad det kostar att köpa en revenue biljett... sedan finns det naturligtvis en brytpunkt...men det är en annan sak...
 
Blir intressant att se hur det blir för SAS på LHR. Efter bytet till Skyteam lär man ju som SAS-resenär stå utan lounge på T2, och även om de så småningom byter till T4 kan man nog inte heller räkna med någon tillgång till lounge eftersom det bara finns tredjeparts-lounger där i nuläget. Blir för mig lite av en dealbreaker för att flyga med SAS från LHR från och med 1:a september…
Flyg från/till LCY med Cityhoppern istället, mycket smidigare
 

GOT-XXX

Medlem
Ska man gissa att Lufthansa/star alliance nu sitter och filar på en statusmatch eller motsvarande när de nu vet upplägget för SAS? Eller släpper man alla de eurobonuskunder som främst flugit star alliance?
Funderar på om det kan vara värt att göra en MR för att komma upp till EBD för att kunna maximera nyttan av eventuella statusmatchningar. Kanske även lär komma något från One World/Finnair?
 
Toppen