Senaste nytt

Bye bye Star Alliance - RTW med fina flyg (och mestadels inte lika fina hotell)

Thornado

Medlem
Jag har ju sett många recensioner, så det är ju väntat, men något som verkligen imponerar är skärmen.
Inte så mycket mindre än den tv jag har hemma (och där sitter jag längre ifrån).

86f22d68673935d950a9a477ad0d690a.jpg


Fick min pyjamas och blev frågad om jag ville byta om innan takeoff. Why not, så gick till toaletten för att svida om.
Har sett betydligt större och mer fancy toaletter ombord, men en trevlig feature var denna lilla platform som man kunde fälla ner och stå på när man byter om för att slippa stå på toalettgolvet.

6c8dc98a5e06fccadc53db1b55ebfd9d.jpg

8a87030f03e1dfcb6ee37b0197ed52c5.jpg


d8cfa1fff0a754f121f84f1030c55443.jpg


Vädret utanför hade vid det här laget blivit betydligt sämre med rejält regn och åska, så det tog ett tag innan vi fi k clearance för takeoff och hade en hyfsat skakig start.

d2d254c08d0661d9670569a035c9077e.jpg

d272d89909a64bcffa82c25d89ec669a.jpg


Amenity kit med produkter från The Ginza och sen fick man även ta vad man ville ha från brickan med extra amenities.
 

Ano

Medlem
Om du har aptit till det senare,- se till att prova vegan curryn emellan ordinarie serveringarna
Går ju utmärkt att passa på att prova några olika viner till den också, om man avser att ge sig på alkohol-utbudet ☺️

Lemonaden/Ana citrus-drycken med honung är även den riktigt bra.

Ha en fin resa!
 

Thornado

Medlem
Om du har aptit till det senare,- se till att prova vegan curryn emellan ordinarie serveringarna
Går ju utmärkt att passa på att prova några olika viner till den också, om man avser att ge sig på alkohol-utbudet

Lemonaden/Ana citrus-drycken med honung är även den riktigt bra.

Ha en fin resa!

Tyvärr såg jag detta lite för sent, vi ska snart landa, så blir ingen curry.
Återkommer med rapport om maten senare.
 
  • Gilla
Reactions: Ano

Thornado

Medlem
Wow! Reality check deluxe!
Efter den kanske bästa flygningen jag någonsin gjort har jag nu landat i ett kallt men soligt Chicago. Nästan 8 timmar från landning till avgång för nästa flight, så jag funderade på om jag skulle lämna flygplatsen och åka in till stan ett par timmar och hade nästan bestämt mig för det.

Sen kom den.
Kön.
Som är nästan lika lång som flighten från Tokyo.

Jag har rest in i USA många gånger i mitt liv och har varit med om en del immigrationupplevelser som tagit tid och varit plågsamma, men tror aldrig jag sett något som detta.
Kom till en full ankomsthall och suckade över hur lång tid det här skulle ta. Sen insåg jag att kön inte började där och så började vi följa kön bakåt genom till synes ändlösa korridorer.

Tar jag mig igenom detta på två timmar så känner jag mig rätt så nöjd, men tre känns mer sannolikt.
Har även insett att Polarisloungen stänger kl 21 och senaste United Club stänger kl 22. Min flight går 23.35, så blir en timme att slå ihjäl ute i terminalen då också.

Nåja, gott om tid här i kön, så lika bra att rapportera från resten av flighten.
 

Thornado

Medlem
Matdags då alltså.

ea24e6a63b1f9b16301087ebbbbc4048.jpg


Började med en Amuse bouche bestående av "ANA Signature Stick, Chicken & Burdock Root with Shiitake Mushroom Mayonnaise Sauce, Smoked Mussel & Curry, Onion Mousse & Consommé Jelly"

Allt var bra, framförallt ANA-pinnarna och lökmoussen.

139c24eb7112454beab3970c955cfc9c.jpg

b241f2ab14089d80f7fcd340a512e794.jpg

1307883913e4296c20354971a1b4b374.jpg


Därefter första förrätten, "Crab Meat & Scallop Salad, Green Pea Purée with Anise Cream Sauce & Caviar". Jag hade lite svårt att förstå hur det var meningen att man skulle äta sin caviar med denna rätt. Jag åt en del tillsammans med resten av rätten (då tyckte jag det övriga tog över smaken), en del på brödbitar, och en del för sig själv. Jag kommer alltid att beställa caviar om det erbjuds i First, men jag kommer nog aldrig att förstå vad det är som gör att folk är billiga att betala så mycket för det.

ea4e4b9006ee8bcaf700f16a9f71d6f6.jpg


Förrätt nr 2, "Duck & Beef Rillettes, Udo Green & Kumquat Salad with Grapefruit Sauce". Denna var riktigt bra och kumquay- och grapekombon passade bra till resten.

f758ea01285819b8b4c1603e5b3aa75b.jpg


Förrätt nr 3, "White Asparagus Charlotte & Marinated Seafood with Bacon Balsamic Sauce". Denna var jag lite tveksam till. Inte minst kände jag mig inte helt säker på om den tunna plastringen runt om som höll allt på plats verkligen borde varit kvar eller om den skulle ha tagits bort innan servering.

1dc9c156635001e80953652660a0189a.jpg


Sallad... Finns inte så.mjcket mer att säga om den...

80c8796ffc7159f64972908d209ab7de.jpg


Majssoppa. Denna var ingen höjdare, alldeles för söt för min smak.

e69c52c80cf92815537e08d46bd02b64.jpg


Till huvudrätt valde jag "Grilled Fillet of Wagyu Beef with Morel Sauce". God och mör köttbit, lagom tillagad för min smak. Hade kanske kunnat ta lite potatisgratäng eller något mer till den, men ska inte klaga.

d4714e6606ef96894a16bae7e92f126a.jpg


Dessert nr 1, "Printanier---Vanilla & Strawberry Mousse with Cherry Blossom Ice Cream". Moussen var riktigt god, men jag hade kanske valt att servera.den med något annat än glass. Hade varit trevligt med något avbrott med en annan typ av textur eller nåt också.

e592010d328248914c2260e9c2d48f70.jpg


Matcha

0f39f0ab1d165384f2f59199c60aad58.jpg


Dessert nr 2, "Caramel Tart". Denna var väldigt bra. God vaniljglass. Hårt karamelliserad tart. Syrlig yuzu-sås som bröt av fint.

5950efca0a9224dd82af03e14aa5a421.jpg


Slutligen några petit four. En vitchokladpralin, något slags körsbörsblomsmarshmallow, och en salted caramel macaroon.
 

Thornado

Medlem
Efter maten bäddades stolen på andra sidan gången till säng, men jag var inte redo för sömn riktigt än. Kollade på lite film och så behövde jag ju testa att koppla laptopen till de gigantiska skärmen.

c0cffe7120ab96c14baae2a3a1ceeafe.jpg


Onekligen lite häftigt att man kan ha en bättre datorsetup ombord än vad jag har varken hemma eller på kontoret.

Därefter var det dags att försöka sova lite. Bäddade ner med och stängde för första gången dörrarna till min sovsvit. Eftersom jag var enda passageraren så kändes det ju inte så nödvändigt att stänga om sig, men går det så.....
Skönt täcke och kudde, men "madrassen" var samma typ som SAS har i business, så inte jätteskönt underlag.

0d1afaf7a65330615c3a12daf45196c4.jpg

580d6a57d0a789bf24d39a3b3f6939d5.jpg


Strax efter att jag lagt mig blev det ordentligt med turbulens så det skakade ordentligt vilket störde sömnförsöken litegrann och inte blev det bättre av att de gick ut med announcements i full volym när kapten tände eller släckte sönerhetsbältesskylten. Dessutom blinkade den gigantiska skärmen till och tändes med "passenger announcement" vid varje utrop.
Sov hursomhelst ett per timmar efter det, men låg sen vaken och hade annat att tänka på, så flyttade tillbaka till andra stolen för att se klart min film.
Jag vet att det tidigare har diskuterats att de är så snabba att reagera på call button hos ANA. Testade detta genom att trycka på den nu, mitt i natten, när ingen visste att nån var vaken, för att beställa lite nötter och dryck till filmen. Det tog åtta sekunder innan Yuki stod vid min plats.

Efter en dryg timme var det dags för nästa servering. Det m som förvånande mig och som jag hade reflekterat över innan jag la mig var att det inte fanns någon frukost listad i menyn. Istället var det att beställa från "light snacks"-delen av menyn som gällde nu. Förvisso var det efter lunch på destinationen nu, men hade nog ändå trott det skulle bli frukost. Hursomhelst, hade tyvärr inte läst rekommendationen av curryn, så blev ingen sådan och med tråden om att SAS ska börja servera burgare ombord så blev det en sådan.

7eb5c9ab561dd3d1ade048b89d93ff52.jpg


Den var väl ok, men inget att hänga i granen direkt.
5db3cd2d4bcaa9800984d7f0f1bcaebb.jpg


Ett fruktfat också, det kan ju nästan räknas som frukost.
 

Thornado

Medlem
Crew var väldigt bra och lyckades bra med att hitta den perfekta balansen mellan service och personlig touch. Hade förväntat mig att det skulle vara mer formell och strikt service, men Yuki som hade huvudansvaret för mig var väldigt trevlig och frågade om min resa, pratade om egna erfarenheter och var allmänt väldigt trevlig.

Det som verkligen fick mig att känna att detta var next level service kom strax efter andra serveringen. Hade beställt in en espresso o h hade tänkt att jag skulle fråga om de hade någon chokladbit eller annat till den.
Då kom båda crew till mig och sa att de hade sett att det snart är min födelsedag (det är knappt två veckor tills dess, så inte jättenära), och så kom de med denna åt mig:

fea2e02f31e2e6a3e82723672813b046.jpg

c41b85c98bf02bdaba43c5586107763c.jpg

313bda50315bcc9a653b5ca7c9e08e5b.jpg


Det som är i mitten var nån sorts japansk fruktsallad med nån bönröra eller liknande i. Så den var inte direkt något speciellt, men detta är verkligen en sådan situation där det är tanken som räknas.


Att jämföra med Lufthansa där jag fortfarande är lite grinig över att jag inte har fått en fånig födelsedagsanka. Jag har flugit LH F två gånger (fyra flighter, men två resor). Båda ungefär den här tiden på året. Min allra första flight med LH F var på min födelsedag. Hursomhelst så var detta innan de hade börjat med födelsedagsankor så jag fick bara en vanlig anka. Nästa gång jag flöd LH F var två år senare tror jag, när jag skulle fira min 40-årsdag och nu hade födelsedagsankorna gjort entré. Denna gång skulle jag dock inte flyga exakt på min födelsedag utan två eller tre dagar före födelsedagen. Jag vet ju att reglerna är att man bara får den på sin födelsedag, men jag hade till och med tagit med mig boardingkortet från förra redan så.jag kunde visa att jag då flugit LH F på min födelsedag, men de var inte villiga att rucka på reglerna och det blev ingen sån anka. Jag vet att det är sådana reglerna är, men lite flexibilitet kan jag tycka det borde finnas utrymme för. Jag kommer att komma ihåg dagens gest länge, och jag kommer ihåg anksituationen...
 
Toppen