Senaste nytt

Bye bye Star Alliance - RTW med fina flyg (och mestadels inte lika fina hotell)

Thornado

Medlem
Vi landade på Haneda ca en halvtimme före tidtabell och efter immigration och tull så tog jag tåget in mot stan. Hade siktet inställt på en av de mer turistiska aktiviteterna under resan (men det skulle visa sig bli platt fall). De flesta av er har säkert hört talas om kattcafeer och kanske även kaféer med andra typer av djur (såg ett ugglekafe förra gången jag var här). Har aldrig varit på något sådant förut, men nu hade jag hittat det som måste vara bästa påhittet någonsin - ett capybara-café!
Om ni inte vet vad en capybara är så kan jag rekommendera att söka på Youtube, ni kommer att tacka mig!



Efter boarding i Beijing hade jag kollat öppettiderna igen och då insett att det gick att förboka tid där, enbart bokningar samma dag.
Det var en dryg timme efter att bokningen öppnat, så alla förbokningsslots var bokade men de har drop in också så åkte dit och hoppades på det bästa, men det var såklart fullbokat. Nåväl, jag har iaf sett en livs levande capybara nu.

Åkte därifrån till Shinjuku för att checka in och lämna väskan på det kapselhotell jag ska bo på i natt. Ska bara vara här en natt, så då är kapselhotell perfekt, både för den kulturella upplevelsen och det förmånliga priset.

9585558c6db015983080da15477ee41e.jpg


Har bott på detta några gånger tidigare. Första gången hade jag en kapsel vid golvet och på våningen under fanns en karaokebar. Kapseln blev då en fin resonanslåda så jag låg fram till 4 på natten och lyssnade på mer eller mindre fulla japaner som sjöng... Har inte hänt sen dess dock. Idag har jag en överslaf och ACn som står på full blås på värme är precis ovanför min kapsel så får se hur varmt det blir inatt.

Efter incheckning bar det av mot Akihabara för lite fönstershopping av elektronik. Förutom en kabel så blev det dock inga inköp. Jag var här precis innan pandemin drog igång och stod då och funderade på att köpa en Nintendo Switch, men kom till slut fram till att "nej, det är nog ingen idé, när ska jag få tid att sitta hemma och spela....?". Nåja...

fce0f5b0c8fd043fc8088395209c6a14.jpg



Hittade även ett halvtyst hörn för att ringa SAS och modifiera/förbättra sista delen av min hemresa litegrann. Som vi vet så går det ju tyvärr inte ändra påbörjade awards (hade det gått hade denna ändring gjort hemresan till en i det närmaste perfekt award), så det är ju inte en ombokning, utan det handlar snarare om att vaska sista delen av ursprungliga bokningen och boka en ny enkelresa. Något ska man ju spendera sin voucher som blev förlängd förra året och snart går ut även om det svider lite att bränna dessa poäng när man egentligen redan hade en rätt så bra hemresa. Men som sagt var, vi vet inte hur länge det går att boka Star Alliance.

Nu sitter jag och äter en kvällsramen i ett bås på Ichiran Ramen. För en gångs skull rätt så kort kö.

6105d205aa5938d0e7a114861f28eaa7.jpg

bdfae106a761a1f5e1f26a0bdc3ef43f.jpg
 

Thornado

Medlem
Härlig resa! Vad håller dig sällskap på en så lång resa, flera bra böcker?

Ljudböcker finns med, lite videos, både Youtube och Netflix, sen så trivs jag rätt så bra med att bara planlöst traska omkring i en stad eller sitta ner nånstans och observera omvärlden.
Just på denna resa så har jag dock tyvärr, trots att det är en semesterresa, haft lite väl mycket sällskap av jobbet. Jag är aldrig bra på att koppla från jobbet helt (att inte läsa mail osv), men den här gången har det varit lite väl mycket jobbstress som inte har gått att släppa.
 

Thornado

Medlem
Det här tyckte jag var lite gulligt och väldigt japanskt på något sätt när jag var ute och gick i närheten av Shinjuku sent igår kväll.

d3ab71a0002c02058fd379f49c2d5e2e.jpg


Mannen i reflexväst till höger på bilden verkar ha som huvudsaklig arbetsuppgift här att stå och varna fotgängare som.passerar för den gula kabellisten som ligger över vägen så att ingen ska snubbla på den.

Natten i kapseln blev varm, men sov ändå hyfsat. Har varit ute på dagens löprunda (tyvärr inte i Shinjuku Gyoen-parken som planerat då den inte öppnar förrän kl 9). Nu strax dags att checka ut, kanske ta en promenad och sen så småningom ge sig ut mot Narita för nästa flyg (gäller att komma ihåg att åka till rätt flygplats, ankom ju Haneda).
Fick sms och mail i morse att min flight är 50 min försenad pga sent inkommande flyg. Inte optimalt då det ju gör att de kanske gasar på för att köra in den förseningen och minskar flygtiden. Men men, så länge de försenar flighten och väntar på inkommande plan och inte bestämmer sig för equipment change så är jag nöjd.
 

Thornado

Medlem
Efter utcheckning åkte jag en sväng till Shibuya och sa hej till Hachiko och promenerade runt där litegrann innan jag blev trött och begav mig mot Narita.

754a845744159aa46cfc1ac8cd615a07.jpg


Egen incheckning för First.

481ebfb78430ceddf33c332b3e426724.jpg

390f192cee7c1aafe9e7be37d7c46568.jpg


Där inne var det en elegant avdelning (i samma marmorstil som ingången) med mycket personal och jag som enda passagerare. Effektiv och trevlig service. En av damerna som jobbade där såg att jag har en SAS-tagg på väskan, så hon kom fram och berättade att hon jobbat många år för SAS förut.

Direkt från incheckningen kom man till en dedikerad säkerhetskontroll för F, så även den gick såklart snabbt och smidigt. De hade dock en lite annorlunda kombination som jag inte vet om jag varit med om förut. Laptopen skulle ut ur väskan, men vätskor kunde vara kvar.
Immigration var samma som för alla andra, men det var väldigt lugnt där så var bara en person före mig där.

82da56d098a93f800f5bac7449ee4f1e.jpg


Nu sitter jag i ANA Suite Lounge. Jag visste ju att jag inte skulle ha jättehöga förväntningar på loungen här, och det är väl ungefär som väntat.

Ganska liten buffet med mat.

c5435ef278e032bc9cd23f6b3a30ce93.jpg


Men hyfsat utbud av olika rätter man kan beställa via en QR-kod.

8c750942cb3be78bc3a96f415582815b.jpg

918de05aad612cf4d414e2128bf82c13.jpg

f90892e9ea77b7dd1c4848cefdcb5c75.jpg


Började med lite sushi då det inte blivit någon sushi i Japan än på denna resa.

adfb8b9ae4840d5901668c30f234eb67.jpg
 

Thornado

Medlem
Det är ju alltså ANA First som gäller på nästa flyg, och som trådtiteln indikerar så åker jag hem från Asien "åt andra hållet", så flyger härifrån till Chicago. Blir första RTW-resan för min del.
När jag bokade så var det gamla F-kabinen på denna flight. Inte optimalt, men kände mig ändå nöjd att ha fått till bokningen. För en dryg månad sen fick jag ett mail från ANA att det hade gjorts en ändring i min bokning. Vågade knappt hoppas, men när jag kollade bokningen så hade de bytt plan till ett med ANA Suites istället! Efter det så har jag såklart gått och varit nervös för att få ett till likadant mail med information om att de bytt tillbaka till gamla kabinen igen.
Egentligen känner jag mig väl inte helt säker förrän jag klivit ombord och satt mig i suite 1K, men än så länge verkar det då hålla. Vid onlineincheckning så såg det åt som att jag är ensam i kabinen (jag kunde välja alla säten), så vi får se om det blir så eller om någon annan också ska åka där framme.


Visa antal miles, tid och stor karta på Great Circle Mapper
 
Toppen