Senaste nytt

Har SAS slutat bry sig om lojala kunder?

Status
Stängd för vidare inlägg.

Jannes

Medlem
Funkar ganska bra vid incheck på Arlanda iaf. Däremot gömmer de ju undan så man inte kan se när det är längre kö till FastTrack än till vanliga security. Detta var ofta ett irritationsmoment i gamla securityn tycker jag, men i nya är det såpass snabbt att det inte är ett problem. Och det är ju ett swedavia snsvsr, och inte sas, de har ju inte egen FastTrack på Arlanda.
Vill bara nämna *A Gold Track på LHR T2. Ett skämt. Med god tur släpper de igenom till vanliga sidans ”test-maskin” dvs nya generationens skanner.
Problemet är att de har väggar så man inte ser kösituationen utan man får gå i blindo.

mha321

Medlem
Vill bara nämna *A Gold Track på LHR T2. Ett skämt. Med god tur släpper de igenom till vanliga sidans ”test-maskin” dvs nya generationens skanner.
Problemet är att de har väggar så man inte ser kösituationen utan man får gå i blindo.
Japp, den har samma problem som Arlanda med "skymma-fallet". Håller helt med.

På CPH t.ex. ser man ju kön till SAS fasttrack innan man går genom sprären. Såtillvida att om man inte ser kön så är den så kort att det inte spelar någon roll.

guwonder

Medlem
Det är ju helt självvalt och självförvållat. Tar man bort kontaktmöjligheter till kundtjänst och försämrar service försvinner ju inte klagomålen, och kunder blir bara förbannade. Det är väl ett typexempel på hur man tar död på ett företag.

Många, typisk svenskar bryr sig inte och vågar inte stå upp, aha jag fick inte det jag blivit lovad, ok ingen ide att klaga ... du verkar vara en av dem man kan lova guld och gröna skogar till men bara accepterar att det var en bluff.

Much bigger public companies have their CEO offices and customer service set up to respond to complaints and concerns from customers going outside the common customer service channels. For example, I had an issue with a huge publicly-traded US bank and the ordinary customer service channels were worse than useless. Used a government agency to put in a complaint. Eventually got a call from someone saying they were from the executive offices or something like that from the bank who wanted to hear me out and fix the issue. Seen similar things happen with some much bigger airlines than SAS. It’s not great customer service which I got, but competent companies — gigantic or not — should have some structure in place to respond to customers communicating concerns outside the common customer service channels.

“If a customer cares enough to make an effort to reach out in extraordinary ways, take advantage of there being a customer who thinks it worthwhile to reach out rather than to simply walk away or just go complain to a bunch of other current or potential customers without us knowing about it.”

guwonder

Medlem
SAS seems to encourage more self-check-in and self-tagging of luggage at CPH nowadays than they used to at this time in 2020 and 2019. I encounter that as a decline in service level as a Star Gold.

Hachans

Medlem
Much bigger public companies have their CEO offices and customer service set up to respond to complaints and concerns from customers going outside the common customer service channels. For example, I had an issue with a huge publicly-traded US bank and the ordinary customer service channels were worse than useless. Used a government agency to put in a complaint. Eventually got a call from someone saying they were from the executive offices or something like that from the bank who wanted to hear me out and fix the issue. Seen similar things happen with some much bigger airlines than SAS. It’s not great customer service which I got, but competent companies — gigantic or not — should have some structure in place to respond to customers communicating concerns outside the common customer service channels.

“If a customer cares enough to make an effort to reach out in extraordinary ways, take advantage of there being a customer who thinks it worthwhile to reach out rather than to simply walk away or just go complain to a bunch of other current or potential customers without us knowing about it.”

Of course, it’s just a different call center claiming to call on behalf of the executive offices or something. Slightly more expensive than the ones they’re currently using for first line support and probably called something else.

It’s crass. But they know what the customers want them to say and they say it. If someone pretending to be someone actually related to some hot shot in the company will get the customer to stop their whining they will gladly do it.

guwonder

Medlem
Of course, it’s just a different call center claiming to call on behalf of the executive offices or something. Slightly more expensive than the ones they’re currently using for first line support and probably called something else.

It’s crass. But they know what the customers want them to say and they say it. If someone pretending to be someone actually related to some hot shot in the company will get the customer to stop their whining they will gladly do it.

I didn’t call back, and I assumed it was some “super” call center to deal with such things and so they can also tell the government agency that they have looked into the matter and are addressing it. The point is professional organizations with competent leadership are accepting of customer complaints coming in to the company even and especially when customers go out of their way to reach out and around the common customer service channels to bring up an issue.

maswan

Medlem
Det är lätt att förväxla Guld med Pandion. En hel del förväxlar även Silver med Pandion när de först får det. Men med tanke på hur lätt det är att få Guld och hur många det finns, så är det rätt begränsad prioritet man kan gå i den typen av tjänster där det sitter en person på andra sidan (typ kundtjänst) och inte bara en "du kommer igenom automat spärren till FastTrack".
Om jag minns rätt så var ungefärlig skala när diamond introducerades 2k pandion, 20k diamond, 200k guld och hur många som helst silver. Skulle inte förvåna mig om diamond och guld har gått upp 50-100% i antal sedan dess.

guwonder

Medlem
Ursäkta, men i vilken åldersgrupp är du? Enklast och snabbast är väl bäst för oss frekventa resenärer.
The preference sometimes is to skip the self-check-in kiosks and to try to go directly to a staffed check-in counter. Nothing to do with age, but with knowing I prefer to deal immediately with a staffed check-in counter for the trip circumstances. The circumstances are unrelated to age and physical condition — although maybe sometimes it would help if I had six super-elastic arms and four legs instead of two of each. :D

Janne44

Ny medlem
Om det är kö till den enda priodisken, och det finns sex lediga ickepriodiskar, så går jag till någon av dem. När jag tänker efter, så inser jag att kollar efter prio/fast track först efter jag har sett att det är kö. Annars går jag bara till en ledig, vilken som helst. :)
Skulle jag också gjort om det inte var trehundra i kö till dessa sex som checkade in med ekonomi. Jag frågade person som arrangerade köerna om man inte skulle prioritera dem som stod i de tre köerna till den enda prioriterade incheckningen, nej var svaret.

Funkar ganska bra vid incheck på Arlanda iaf. Däremot gömmer de ju undan så man inte kan se när det är längre kö till FastTrack än till vanliga security. Detta var ofta ett irritationsmoment i gamla securityn tycker jag, men i nya är det såpass snabbt att det inte är ett problem. Och det är ju ett swedavia snsvsr, och inte sas, de har ju inte egen FastTrack på Arlanda.
Arlanda fungera incheckning och fast track bra, var lite problem efter ökande resandet efter pandemin.

På Kastrup går jag direkt til priodisken om jag behöver checka inn resväska. SAS Fast Track funkar "alltid" mycket bra tycker jag.
Exakt på SAS hemmaplan, nu var det ju inte det detta gällde.

Status
Stängd för vidare inlägg.
Toppen