Senaste nytt

Frågor om att boka Eurobonus award resa

palmen

Moderator
Ska försöka komma iväg på en resa i april för 5 pax och vill helst åka C båda vägar. Är helt hopplöst hitta någon rutt nu i C (till MIA), men har kikat ett tag och med kort varsel släpps det nästan alltid biljetter i C med 2-3 dagars framförhållning, då brukar också economy platser släppts för någon vecka framåt så man hade kunnat boka ditresa i C och hemresa i Economy, men hade förstås helst åkt C bägge vägar. Kommer ha cirka 800.000 poäng och 2 st 2-4-1 att använda. Dock går det ju ej (om jag läst rätt) att boka om hemresan till C om vi redan påbörjat utresan om allt läggs på samma bokning, stämmer det? (Verkar släppas gott om C med kortare varsel än 1 vecka som vi tänkte vara borta).
Finns det någon annan lösning än att behöva boka C dit som enkelresa och economy hem som en separat bokning för att sen ringa in och boka om hemresan om/när man hittar c? Vaskas ju en hel del poäng eftersom det blir 390.000 om man kan boka C direkt för 5 pax med 2 vouchers, men 624.000 om jag måste göra det som 2 bokningar?
Tänker jag fel eller någon som har en lösning för detta?
Stort tack på förhand!
Om det är en ren sas award så kan man ändra hemresan efter att utresan är genomförd. Är de en Star Alliance award kan du inte göra några ändringar efter att utresan är påbörjad. Sen ska du även få kontakt med en agent som är med på detta och solen ska stå i zenit och allt det där för att lyckas, men teoretiskt möjligt i alla fall.
 
Om det är en ren sas award så kan man ändra hemresan efter att utresan är genomförd. Är de en Star Alliance award kan du inte göra några ändringar efter att utresan är påbörjad. Sen ska du även få kontakt med en agent som är med på detta och solen ska stå i zenit och allt det där för att lyckas, men teoretiskt möjligt i alla fall.
Tack, det är SAS Star Alliance (för annars hade väl resan bara kostat 50.000x5 eller 30.000x5 med FLy Premium eller är det tankevurpa av mig?). Så om det är Star Alliance är helt enkelt bästa alternativet boka utresan för sig och hemresan för sig?
 

Jannes

Medlem
Det du kan försöka är 241 med *A på utresan och sedan FlyPremium hem, dvs olika bokningar? Eller kanske du redan räknade så?
 
Det du kan försöka är 241 med *A på utresan och sedan FlyPremium hem, dvs olika bokningar? Eller kanske du redan räknade så?
Ja exakt, fly premium verkar hopplöst dock så verkar som det får bli 2 star alliance enkelresor helt enkelt och vaska 230.000 poäng + 5*ombokningsavgift på hemresan där. Vågar inte resa iväg utan iaf ha en economy på hemvägen säkrad.
 

Thornado

Medlem
Ja exakt, fly premium verkar hopplöst dock så verkar som det får bli 2 star alliance enkelresor helt enkelt och vaska 230.000 poäng + 5*ombokningsavgift på hemresan där. Vågar inte resa iväg utan iaf ha en economy på hemvägen säkrad.

Frågan är väl hur mycket du är villig att riskera för att åka C hem (utan garanti). Jag förstår att ni vill åka business i båda riktningarna, men bokar ni business ut och economy hem, allt på en bokning, så kostar det väl 300k. Då har ni såklart inte längre möjligheten att byta till business på vägen hem, men om prisskillnaden är 324k poäng så skulle åtminstone jag personligen välja att åka economy. Man kan göra mycket annat kul för 324k poäng.
Dessutom finns ju en hyfsat stor risk att ni inte hittar fem biljetter i C hem, då har ni bränt 144k poäng utan att få något extra för det.

Men allt beror ju på personliga preferenser och hur man värderar poäng och komfort.
 
Frågan är väl hur mycket du är villig att riskera för att åka C hem (utan garanti). Jag förstår att ni vill åka business i båda riktningarna, men bokar ni business ut och economy hem, allt på en bokning, så kostar det väl 300k. Då har ni såklart inte längre möjligheten att byta till business på vägen hem, men om prisskillnaden är 324k poäng så skulle åtminstone jag personligen välja att åka economy. Man kan göra mycket annat kul för 324k poäng.
Dessutom finns ju en hyfsat stor risk att ni inte hittar fem biljetter i C hem, då har ni bränt 144k poäng utan att få något extra för det.

Men allt beror ju på personliga preferenser och hur man värderar poäng och komfort.
Tack, mycket klokt inspel. Får se vad familjen säger om att åka economy på hemresan när dom skämts bort med C dit ;-)
 
Toppen