Senaste nytt

Swedavia vill lägga ner Bromma och bygga ut Arlanda

infosky

Medlem

Var väl på tiden.

Rätt beslut att lägga ner, men man har ingen plan för Arlanda. Väldigt kortsiktigt att inte lyckas planera en expansion och förbättring av transportvägar till ARN.
 
Jag bor inte i Stockholm så jag berörs kanske inte supermycket av detta beslut, men det hindrar inte mig från att tycka till ändå. :)

Att lägga ner Bromma utan att ha en vettig nationell strategi för flyget ett antal årtionden framåt tycker jag är hål i huvudet.

Det är klart att bullriga illaluktande fossilbränsle drivna flygplan inte hör hemma i tätbebyggda områden, men min uppfattning är att framtidens flygplan inte längre kommer att vara lika bullriga eller illaluktande. Eldrivna flygplan, antingen de drivs med batteri eller vätgas, är både tystare och luktfria.

Batteridrivna flygplan, vet ej hur det är med vätgasdrivna, har en kortare räckvidd. De kan således inte användas på samma sätt som dagens fossildrivna flygplan. Jag ser att de skulle kunna binda samman städer som man vanligtvis kanske skulle ta bilen, tåget eller bussen till. Om man då måste flyga till/från platser långt utanför städerna där man ändå måste ta buss, bil eller tåg för att komma in i staden så försvinner hela vitsen.

I min framtida värld så finns det plats för både flygplatser "inne i" städerna för regional eldriven flygtrafik och utanför städerna för längre distanser med bränsledrivna (förnyelsebart) flygplan.

Det kan hända att det är en naiv tanke, men utan en ordentlig utredning med öppet sinne och en därpå byggd strategi för framtiden så kan det vara så att man faktiskt går miste om spännande möjligheter.

Jag har uppvaktat flera riksdagspolitiker med olika partifärger i frågan men det känns ärligt talat inte som att de bryr sig.

Jag ber om ursäkt ifall den sista meningen, eller hela inlägget, är för politiskt laddad. I så fall så får moderatorerna plocka bort den.
 
Vi kommer efter SAS blivit uppköpt ha 3-4 matarflyg till AMS utöver inrikes, så behövs väl ingen utbyggnad av ARN
Jag vill egentligen inte ha utbyggnad utan ombyggnad/anpassning för inrikesflyg. På Bromma kunde man kliva av taxin tjugo minuter innan planet lyfte och känna att man hade ok marginal och BRA kunde göra otroligt korta byten (15 min om jag minns rätt?).

Det går ju såklart att skapa de förutsättningarna på Arlanda också om man vill. Hur exakt har jag varken funderat över eller är mitt expertisområde. Dedikerad säkerhetskontroll och alla inrikesflyg på samma pir eller nått? Men idag går det inte, och därför kommer jag personligen uppleva det som tråkigt om vi lägger ner Bromma innan Arlanda och löst dessa bitar.

Det är iaf sådana grejer och inte geografin som gjort att jag valt BMA över ARN. Arlanda Express går fort om man ska centralt, taxi skiljer sig annars ganska lite i tid.
 

Xilan

Medlem
Alternativ tolkning.
Man vet att man kommer kunna ta sig smidigt till Stockholm fortsättningsvis även om det skulle bli via Arlanda istället för Bromma.
 

Tomas E

Medlem
Så vitt jag förstår gäller avtalet med staten till 2038 även om det skulle sägas upp redan i år, eftersom staten (nuvarande regeringen) inte är intresserad av att omförhandla det. Det blir bara så att Stockholms stad säger upp det 14 år innan det går ut istället för minimitiden 3 år. Skulle det bli en regering där MP ingår efter valet 2026 (och samma styre i Stockholms stad) skulle det däremot kunna bli en annan sak. Då kanske Bromma läggs ner 2-3 år senare, sådär 2028-2029. Om det å andra sidan skulle bli borgerligt styre i både Stockholms stad och regeringen efter 2026 års val, är det förmodligen dags att teckna ett nytt avtal på 20-30 år eftersom staden har sagt upp det gamla. (Fast då behöver valresultatet 2026 bli väldigt annorlunda än opinionssiffrorna just nu.)

Men det händer knappast något nytt de närmaste åren p.g.a. detta. BRA:s framtid är nog ett större orosmoln för Brommas framtid än politikerna i stadshuset.
 

SK989

Medlem
Så vitt jag förstår gäller avtalet med staten till 2038 även om det skulle sägas upp redan i år, eftersom staten (nuvarande regeringen) inte är intresserad av att omförhandla det. Det blir bara så att Stockholms stad säger upp det 14 år innan det går ut istället för minimitiden 3 år. Skulle det bli en regering där MP ingår efter valet 2026 (och samma styre i Stockholms stad) skulle det däremot kunna bli en annan sak. Då kanske Bromma läggs ner 2-3 år senare, sådär 2028-2029. Om det å andra sidan skulle bli borgerligt styre i både Stockholms stad och regeringen efter 2026 års val, är det förmodligen dags att teckna ett nytt avtal på 20-30 år eftersom staden har sagt upp det gamla. (Fast då behöver valresultatet 2026 bli väldigt annorlunda än opinionssiffrorna just nu.)

Men det händer knappast något nytt de närmaste åren p.g.a. detta. BRA:s framtid är nog ett större orosmoln för Brommas framtid än politikerna i stadshuset.
Håller med. Att Stockholms stad säger upp avtalet 14 år i förväg har ingen juridisk eller praktisk betydelse eftersom bara staten kan säga upp avtalet i förtid och det kommer den nuvarande regeringen inte att göra. De politiska majoritetsförhållandena kommer att ändras flera gånger under de kommande 14 åren. Vad som beslutas nu om Bromma kommer att ändras igen och igen så länge socialdemokraterna och moderaterna tycker olika.
 
Last edited:

guwonder

Medlem
When builders again foresee making big profits from development of the area, agreement will more likely be reached to shut down BMA and re-purpose all that land. It will be a perfect confluence of interests that suits the immediate interests of a critical mass that will win by BMA's closure and repurposing regardless of what would be in the long-term interest of the general public in the aggregate.

The profit-seeking building companies? Win. The construction workers and others working on the buildings? Win. Those who want even less plane noise or other pollution over central Stockholm (or maybe even across everywhere in the country)? Win. Those who want more housing? Win. And the bigger airlines at ARN? Win.

Except for some domestic flying, BMA barely registers when looking for regularly scheduled common carrier flights. Isn't even BMA-HEL less in demand than it used to be?
 
Toppen