Senaste nytt

SAS EuroBonus AMEX 2-4-1 (2 för 1) voucher tråd (2024)

Fredah

Medlem
I stället för att fråga kundtjänst och få olika svar, börjar jag att fråga här. Vad jag ser har det inte diskuterats i år.

Vilka "vissa undantag" gäller fär att slippa bokningsavgift vid telefonbokning, när det inte går att boka online?
Premissen: Bokning för 4 vuxna med 2 st 2-4-1 AMEX vouchers. Som tidigare går det inte att boka alla 4 vuxna online på samma PNR med 2 st 2-4-1 vouchers. Går det att förhandla bort bokningsavgiften i detta fall?
Om man anger att det är för att man vill använda två st vouchers så är det kanske tveksamt med tanke på vad som står i villkoren.
"Förmånen kan erhållas maximalt två gånger per år. Om två förmåner erhållits kan dessa inte nyttjas vid samma bokningstillfälle".
(https://www.americanexpress.com/content/dam/amex/se/documents/villkor/eurobonus-poangrabatt.pdf)

Men eftersom det inte heller går att boka mer än 2 pers på samma PNR och applicera voucher online så skulle jag säga att det är solklart ett fall som inte går att boka online. Förra året (EBG) slapp jag avgiften efter lite diskussion och i år (EBD) var det inte någon fråga men det är väl en EBD förmån också?
 
I stället för att fråga kundtjänst och få olika svar, börjar jag att fråga här. Vad jag ser har det inte diskuterats i år.

Vilka "vissa undantag" gäller fär att slippa bokningsavgift vid telefonbokning, när det inte går att boka online?
Premissen: Bokning för 4 vuxna med 2 st 2-4-1 AMEX vouchers. Som tidigare går det inte att boka alla 4 vuxna online på samma PNR med 2 st 2-4-1 vouchers. Går det att förhandla bort bokningsavgiften i detta fall
Jag bokade för 4 personer, behövde inte betala bokningsavgift. Det var agenten själv som sa det när hon gick igenom bokningen med skatter & avgifter. Går ju inte att boka en resa för 4 personer med 241 online.
 

Mr Basic

Medlem
Nu har jag aldrig bokat 4 pers eller med 2st 2-4-1 men väl flertalet open jaw och det är ju ett solklart fall där tfn-avgift inte ska tas ut (vilket SAS agenter heller aldrig gjort/hävdat).
Eller missförstår jag hela frågeställningen? :rolleyes:

Edit. Med ”solklart fall” menar jag att det ej går att boka online.
 

Minibiff

Medlem
Det händer ju att flygbolagen ibland släpper 1 business-plats i taget. Ser det ganska ofta att det släpps 1-2 biljetter, sedan släpps det nya biljetter igen några veckor sedan. (Gissar det beror på att efterfrågan inte är allt för stor).
Det jag funderar på nu är.
Jag har bokat mig + en vän till Thailand men ingen hemresa än. Hittat en del singelbiljetter hem men inte 2. Kan jag boka en singelbiljett och hoppas på att det släpps ytterligare en och DÅ ringa och lägga till det på utresan (så vi kan utnyttja 2-4-1).
Hoppas jag inte förklarar för rörigt.
 

JacobGBG

Medlem
Det händer ju att flygbolagen ibland släpper 1 business-plats i taget. Ser det ganska ofta att det släpps 1-2 biljetter, sedan släpps det nya biljetter igen några veckor sedan. (Gissar det beror på att efterfrågan inte är allt för stor).
Det jag funderar på nu är.
Jag har bokat mig + en vän till Thailand men ingen hemresa än. Hittat en del singelbiljetter hem men inte 2. Kan jag boka en singelbiljett och hoppas på att det släpps ytterligare en och DÅ ringa och lägga till det på utresan (så vi kan utnyttja 2-4-1).
Hoppas jag inte förklarar för rörigt.

För att lägga till singelbiljetten på den existerande bokningen måste den först avbokas med förhoppningen att den går tillbaka i poolen som en award. Det finns ingen garanti att den gör det.
 
Hej alla,

Fråga angående bokning via telefon. Har ju numret som står på brevet man får när man tjänat in vouchern, och där gäller 09.00-17.00 mån-fre. Men det verkar som att det finns ett eller flera nummer till man kan ringa för att få hjälp med bokningen?

Jag vill hänga på låset och boka om en resa där biljetter kan släppas i helgen eventuellt och vill gärna veta om det går att boka i helgen (eller utanför tiderna ovan om biljetter släpps en kväll på en vardag).

Har icke EBG eller D.
 

Fredah

Medlem
Hej alla,

Fråga angående bokning via telefon. Har ju numret som står på brevet man får när man tjänat in vouchern, och där gäller 09.00-17.00 mån-fre. Men det verkar som att det finns ett eller flera nummer till man kan ringa för att få hjälp med bokningen?

Jag vill hänga på låset och boka om en resa där biljetter kan släppas i helgen eventuellt och vill gärna veta om det går att boka i helgen (eller utanför tiderna ovan om biljetter släpps en kväll på en vardag).

Har icke EBG eller D.
Om du har tillräckligt med poäng så kan du ringa in vanliga numret (0770-SASSAS) och boka, sen ringa in en vardag och applicera voucher (=få tillbaka poäng).
Sen har det nog förekommit att agent med rätt befogenheter ändå hjälpt till med voucher på helgen men det kan jag inte bekräfta själv.
 

Axxo

Medlem
Hinner man boka om innan 09:20 på en vardag? Kollar på ett flyg som går 09:20 dagen där på.

Någon som testat?
 
Toppen