TDLR: 29 dagar efter hemkomst med Turkish Airlines väntar jag fortfarande på mitt bagage och får inget besked / svar från TK.
Tisdlinje:
3 aug landar jag+resesällskap på ARN efter en missad connection i VIE (orsakad av försening av TK) som gjorde att vi behövde åka en liten omväg. Istället för att åka CUN-IST-VIE-ARN blev det en CUN-IST-VIE-IST-ARN. Troligtvis, enligt en av TKs agenter, lyckades man inte routa om bagaget så att det följde med oss passagerare när denna ändring gjordes. Båda bagagen (1 väska per person) saknas och vi gör en anmälan på Arlanda.
10 aug levereras ena väskan, som tillhör mitt resesällskap, till oss.
14 aug ombeds jag specificera allt innehåll i väskan, samt kostnad. Detta görs via TKs portal för bagagestörningar. I en meddelandefunktion på denna sida svarar TK samma dag att de beklagar förseningen, de jobbar på att hitta min väska och de återkommer ASAP.
14 aug t.o.m. skrivande stund har jag vid 2 tillfällen försökt få kontakt med TK via meddelandefunktionen, dels för att förstå vad som händer med den väska som fortfarande är borta, dels för att kräva kompensation för "emergency purchases" som de på sin egen hemsida säger att de täcker vid försenat bagage (står inget om att det inte skulle gälla på hemvägen). Jag har även ringt dem flera gånger, men då kommer man till agenter som inte själva utför sökandet (dem når man alltså bara via meddelandefunktionen, ej via telefon). De på telefon säger att de har "skickat mitt önskemål att bli kontaktad kring status på din väska till bagageenheten", samt att de har "skickat min compensation claim till claims department", men det säger de varje gång jag ringer så jag undrar om det verkligen stämmer. Jag har såklart inte blivit kontaktad av bagageenheten någon gång trots påstådda "emergency notices" som de på telefon ska ha skickat till bagageenheten (de som man bara når via meddelanden på portalen).
Nu i veckan har jag via telefon berättat för dem på telefon att eftersom det gått mer än 21 dagar vill jag bli kompenserad för väskans innehåll (upp till maxgränsen). De svarar återigen att de "skickat vidare mitt claim till compensations department". Igår sa agenten också att de lokaliserat väskan, men jag har fortfarande inte blivit kontaktad för att få den levererad (vilket de som sagt lovat flera gånger att jag ska bli). Dessutom sa de samma sak för typ 2 veckor sen, men nästa gång jag ringde var väskan visst inte lokaliserad längre utan "sökning pågår fortfarande".
Sammanfattningsvis känns info kring status på väskan (lokaliserad vs. fortfarande borta) inte så tillförlitlig, och jag får inte svar från någon som har någon typ av mandat.
Så: Jag efterlyser väl egentligen råd kring hur jag ska agera i detta moment 22. Jag vill ju antingen ha väskan eller pengar at this point, det har ändå gått över en vecka mer än de 21 dagar de har på sig. Jag kan heller inte få kompensation från min försäkring innan TK har gett sin kompensation (alt. nekat mig kompensation) och jag har dokumentation på detta. Dessutom vill vi ju gärna ha kompensation för de köp vi hann göra under veckan då båda väskor var borta, som de själva utlovat.
Vad gör man för att få TK att agera / annat förslag?