Senaste nytt

Regelverket (EG) nr 261/2004 - dvs EUs regler om passagerares rättigheter

Hachans

Medlem
Flög från Stockholm till Sao Paolo via Frankfurt i december med Lufthansa flight LH506. LH506 var försenat över 12h, vilket är ganska vanligt om man ser på dess historik de senaste månaderna. Har förgäves försökt att få ut kompensation för förseningen från Lufthansa som nekat två gånger och nu stängt ärendet på sin sida. Funderar nu om jag ska gå vidare med ARN eller tyska motsvarigheten (LBA?). Vilket väg rekommenderas?
SÖP i Tyskland. De har tänder.
 

LPC123

Medlem
Någon som har haft ärende hos SAS det senaste och har någon uppdatering på deras svarstider? 1v idag och inte ett pip från SAS. Stod 4-6v när jag skickade in men hoppades i min enfald på kortare? :(
 
Jag hade ett claim mot SAS förra året för två separata efterföljande inställda flyg på samma utresa där även det flyg jag initialt blev ombokad till också ställdes in.
SAS menade att man bara har rätt till EU261 schablonersättning 1 gång per utresa alternativt hemresa ("path of journey"). Valde att anmäla till ARN och hänvisade till ett domslut i CJEU (https://curia.europa.eu/juris/docum...EN&mode=req&dir=&occ=first&part=1&cid=1885709).
SAS ändrade sig innan ARN hann komma med sin rekommendation of betalade ut den andra separata EU261-ersättningen också.

För kännedom för de som inte är medvetna om detta.
 

Erik M

Medlem
Ikväll missade jag min connection: OSL-ARN är försenad så jag hinner inte med sista flighten ARN-UME. Allt samma sas-bokning.
Vet nån vad de brukar erbjuda?
 

AMF

Medlem
TDLR: 29 dagar efter hemkomst med Turkish Airlines väntar jag fortfarande på mitt bagage och får inget besked / svar från TK.

Tisdlinje:
3 aug landar jag+resesällskap på ARN efter en missad connection i VIE (orsakad av försening av TK) som gjorde att vi behövde åka en liten omväg. Istället för att åka CUN-IST-VIE-ARN blev det en CUN-IST-VIE-IST-ARN. Troligtvis, enligt en av TKs agenter, lyckades man inte routa om bagaget så att det följde med oss passagerare när denna ändring gjordes. Båda bagagen (1 väska per person) saknas och vi gör en anmälan på Arlanda.
10 aug levereras ena väskan, som tillhör mitt resesällskap, till oss.
14 aug ombeds jag specificera allt innehåll i väskan, samt kostnad. Detta görs via TKs portal för bagagestörningar. I en meddelandefunktion på denna sida svarar TK samma dag att de beklagar förseningen, de jobbar på att hitta min väska och de återkommer ASAP.
14 aug t.o.m. skrivande stund har jag vid 2 tillfällen försökt få kontakt med TK via meddelandefunktionen, dels för att förstå vad som händer med den väska som fortfarande är borta, dels för att kräva kompensation för "emergency purchases" som de på sin egen hemsida säger att de täcker vid försenat bagage (står inget om att det inte skulle gälla på hemvägen). Jag har även ringt dem flera gånger, men då kommer man till agenter som inte själva utför sökandet (dem når man alltså bara via meddelandefunktionen, ej via telefon). De på telefon säger att de har "skickat mitt önskemål att bli kontaktad kring status på din väska till bagageenheten", samt att de har "skickat min compensation claim till claims department", men det säger de varje gång jag ringer så jag undrar om det verkligen stämmer. Jag har såklart inte blivit kontaktad av bagageenheten någon gång trots påstådda "emergency notices" som de på telefon ska ha skickat till bagageenheten (de som man bara når via meddelanden på portalen).

Nu i veckan har jag via telefon berättat för dem på telefon att eftersom det gått mer än 21 dagar vill jag bli kompenserad för väskans innehåll (upp till maxgränsen). De svarar återigen att de "skickat vidare mitt claim till compensations department". Igår sa agenten också att de lokaliserat väskan, men jag har fortfarande inte blivit kontaktad för att få den levererad (vilket de som sagt lovat flera gånger att jag ska bli). Dessutom sa de samma sak för typ 2 veckor sen, men nästa gång jag ringde var väskan visst inte lokaliserad längre utan "sökning pågår fortfarande".

Sammanfattningsvis känns info kring status på väskan (lokaliserad vs. fortfarande borta) inte så tillförlitlig, och jag får inte svar från någon som har någon typ av mandat.

Så: Jag efterlyser väl egentligen råd kring hur jag ska agera i detta moment 22. Jag vill ju antingen ha väskan eller pengar at this point, det har ändå gått över en vecka mer än de 21 dagar de har på sig. Jag kan heller inte få kompensation från min försäkring innan TK har gett sin kompensation (alt. nekat mig kompensation) och jag har dokumentation på detta. Dessutom vill vi ju gärna ha kompensation för de köp vi hann göra under veckan då båda väskor var borta, som de själva utlovat.

Vad gör man för att få TK att agera / annat förslag?
Update på detta: Turkish svarade 29 december, alltså ca 5 månader efter incidenten, och erbjöd maxbeloppet (motsvarande 1288 SDR). När de sedan betalade ut ersättningen några dagar senare fick jag 1500 kr mindre men jag orkar inte tjafsa mer om det nu.

Ansökte sedan hos hemförsäkring för resterande värde och sist AXA reseförsäkring för en engångssumma för förlorat bagage. Sammantaget fick jag ut typ 90% av värdet i min väska vilket får anses bra.
 

AMF

Medlem
Nu fick jag precis avvisningsbeslut från ARN som menar att eftersom flygningen har avgått från annan medlemsstat än Sverige så är nämnden inte behörig att pröva tvisten utan hänvisar till Greklands motsvarighet. Stöön! Är det värt att ta vidare eller ska jag ge upp och applådera SAS snilledrag att systematiskt hävda blixtnedslag så fort en flight ställs in?
Spännande, de behandlade mitt ärende trots att jag åkte från Mexico hem till Sverige. De hann dock inte behandla klart innan jag till slut fick svar av Turkish som jag flög med efter 5 mån, men dessförinnan tog de sig an ärendet och begärde svar från Turkish i flera vändor.
 
Toppen