Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Gnopps

Medlem
Jag har bara pratat om jättetältet i ekonomiklass. Det var @Gnopps som drog in det i business class då han tydligen flyger där framme.

Flight deck sitter och vilar sig i business och cabin crew i economy.

Misstänker att personalen från flight deck har den goda smaken att inte ta fram tältet då privacy är rätt god som den är i en lie flat stol.

Facket har inte fått igenom att all personal har rätt att åka där fram och vila sig, det skulle helt enkelt inte bli några platser kvar att sälja i business då.....
Ursäkta, jag förstod inte att du pratade om ekonomiklass endast. Jag antog felaktigt att du avsåg det foto på tält i affärsklass som cirkulerat på nätet nyligen.

Påståendet att facket kräver intältade platser och att SAS är ensamma i världen att göra så (enligt ditt inlägg) behövs det fortfarande underlag för.
 
Kom på det lite komiska... Crew på min flight som jobbade i galley mellan businesskabinerna var lite irriterade på att det jämt stog passagerare där och köade under service. Hade ju dessutom varit smidigare om servicen utgick mer från främre galley, där inga passagerare är.

Så går det när man minskar toalettkapaciteten med 33%
 

Tobbe.O

Medlem
Så var dagen äntligen kommen och det var dax för mig att prova SAS A350! :)

Väckarklockan ringer 03:40 och det är upp och hoppa som gäller. Hämtar min pappa som också självklart vill åka med och flyga A350!

Genom ett snöigt och vintrigt Skåne går färden mot Köpenhamn - 75 km/h på E22 - men vad gör det när man ska åka SAS A350?! :)

Över Öresundsbron och framme på Kastrup i bra tid! In-checkning och döm av förvåningen när min pappa inser att vi ska få åka i SAS Business stolarna!! La bud på uppgradering och budet gick igenom på 700kr/person! :)

Genom SAS fast-track och vidare mot SAS Gold Lounge!
20240119_072527.jpg


Frukost och super gott Barista kaffe :)

En kort promenad och sen mot gate E5. Hinner bara ner för trapporna när de ropar ut att Boarding ska starta och buss som tar oss till SE-RSE (Ingeborg Viking) som står och väntar i denna krispiga vintermorgonen!

Ca 270 personer är inbokade.

20240119_090514.jpg


Boarding från backre delen och fram genom planet till den främre Business kabinen. Det blir första gången både för mig och min pappa att sitta i Business stolar! Säger bara - halleluja vilka stolar! :D

20240119_091338.jpg
20240119_092703.jpg


Tyvärr är livekameran och kart funktionen mm avstängd i skärmen... Men man kan inte få allt ;)

Efter avisning så bär det av mot Stockholm med sedvanlig SAS Plus service. Trevlig personal. När en av flygvärdarna går förbi kommenterar han - ska ni flyga med tillbaka på returen med? Jajamän svarar jag glatt och han säger då att det är 10 personer till på samma flight som ska göra samma sak :)

Fin fin vinterdag att landa i Stockholm med minus 16 grader.

Lunch intas på Jureskogs.
20240119_114722.jpg


Sen fullfart mot gate F28 och boarding igen! När vi kliver på hejjar två i kabin besättning glatt och säger "då var det dax igen" ;)

Nu sitter vi i SAS Go på rad 52 och njuter av att titta på troligen världens vackraste winglets och vinterlandskapet utanför!

20240119_130851.jpg
20240119_134727.jpg


Fullfart mot Köpenhamn och landar på utsatt tid.

Avstigning och då säger flygvärdinna - Hejdå - eller vi kanske ses strax igen på nästa vända till Stockholm ;)
Vi skrattar alla tre och säger hejdå :)

Å sen 2h och 15 minuter hem i bilen igen!
Vilken fantastisk dag och jag kan bara säga - SAS A350 - Vilken fantastisk maskin och vilka stolar det är i SAS Business!! Nu återstår det att åka SAS Business "på riktigt" med någon gång :)

20240119_134254.jpg


Trevlig helg på er alla! :)
 

palmen

Moderator
Det har blivit väldigt bra PR mässigt för sas verkar det som. Mycket extra sålda biljetter där många betalat betydligt mer än vad de vanligtvis skulle göra.

Man kan ju hoppas på att det blir mer liknande turer framöver. Inte enbart för att träna piloter utan även lite för att visa upp planet för betydligt fler. Tror absolut det skulle gå att fylla 40 platser med entusiaster om man gjorde någon dagstur med flera stopp runt omkring i Norden och kanske något stopp i Europa om möjlighet finns att ta emot en A350 på en av sas slottar.
 

Tobbe.O

Medlem
Det har blivit väldigt bra PR mässigt för sas verkar det som. Mycket extra sålda biljetter där många betalat betydligt mer än vad de vanligtvis skulle göra.

Man kan ju hoppas på att det blir mer liknande turer framöver. Inte enbart för att träna piloter utan även lite för att visa upp planet för betydligt fler. Tror absolut det skulle gå att fylla 40 platser med entusiaster om man gjorde någon dagstur med flera stopp runt omkring i Norden och kanske något stopp i Europa om möjlighet finns att ta emot en A350 på en av sas slottar.

Håller helt med dig @palmen ! Varit mycket bra PR detta. Lade själv ut bilder både på Instagram och Facebook samt i någon Facebook grupp från ovanstående resa och det blev många lajks :) Samt att många på jobbet blev mycket nyfikna.

Jag tror absolut det skulle gå att flyga någon sådan här vända både till Oslo, London och varför inte Mallorca :)Framåt våren kommer dock troligen maskinerna åter vara fullt sysselsatta på ordinarie trafik program :)
 

apknug

Medlem
Tror absolut det skulle gå att fylla 40 platser med entusiaster om man gjorde någon dagstur med flera stopp runt omkring i Norden och kanske något stopp i Europa om möjlighet finns att ta emot en A350 på en av sas slottar.

Jag tror tyvärr att biljetterna för en dagstur med flera stopp runt omkring norden och kanske ett stopp i Europa skulle bli väldigt dyra.

Speciellt utslaget på 40 pax.
 
Toppen