Senaste nytt

SAS A350-900 XWB!

Blanda inte äpplen med päron, British Airways låser toan under serveringstid och öppnar dem igen när serveringen är avslutad till skillnad från SAS som håller toaletterna låsta under hela flygningen.
Ja, du har rätt. Som jag skrev var det en snabb sökning jag gjorde och att det inte gjordes lika konsekvent som på SAS.

Jag håller faktiskt med i principfrågan här - det verkar onödigt att ha en reserverad toalett för besättningen. Det jag reagerade på var uttalandet att SAS är enda flygbolag i hela världen som gör detta (vilket var ett väldigt modigt sagt :) ).

Aha, då förstår jag vad du menar. Ja, det var någon bild här på forumet (väl?) på väldigt fult uppsatt "tält" kring en stol i affärsklass (1A?). Det håller jag med om var inte särskilt snyggt gjort.

Jag har jobbat i flera serviceyrken inom resebranschen och har så gott som aldrig sett sådant här göras utan en god anledning till det.

Den goda anledning är att facket kräver det.

Flygbolaget hade nog heller sålt dessa intältade platser till betalade pax istället.

Det finns alltså en anledning att sas är ensamma om i världen att göra detta.....

Den goda anledning är att facket kräver det.

Flygbolaget hade nog heller sålt dessa intältade platser till betalade pax istället.

Det finns alltså en anledning att sas är ensamma om i världen att göra detta.....
Hur vet vi att facket kräver en intältad stol i affärsklass? Jag har aldrig sett det utan enbart en gång på foto på internet. Som sagt kan det ha hänt oftare men det är inte något jag sett. Upplys mig gärna med källor att det är standard så ska jag ändra åsikt.

Så två frågor som vore bra med källhänvisning:
1. Är det standard? Dvs. förekommer tältet ofta snarare än enstaka fall?
2. Hur vet vi att det är ett krav från facket?

Faktiskt så är det från början inte ett krav från facket utan Arbetsmiljöverket, och ett regeringsbeslut 2006. Väldigt svenskt och unikt krav.

Men den senaste striden med facket om toaletterna ombord handlade om vem som ska städa dem.

Men detta har vi avhandlat så många gånger förut på detta forum. För mig kokar detta ner till att handla om SAS personals syn på sitt jobb och service. Bara att jämföra med när man tex flyger med andra stora flygbolag i Asien där crewet jobbar i kabinen hela tiden för att se till så att alla har det bra. När nu SAS har så fina nya flygplan, både A350 och A320neo, är det bara servicedelen som laggar för att det ska bli riktigt bra.

Edit: har visst bråkats mer om den främre toan i år också.

Last edited:
Aha, då förstår jag vad du menar. Ja, det var någon bild här på forumet (väl?) på väldigt fult uppsatt "tält" kring en stol i affärsklass (1A?). Det håller jag med om var inte särskilt snyggt gjort.

Jag väljer dock att tro att det inte var gjort med illvilja eller lathet utan för att det fanns ett genuint behov för det. Besättningen är trots allt yrkesproffs och väl vana vid sängarna ovan. Kanske var det en besättningsmedlem som blivit sjuk? Kanske var det någon som drabbats av dödsfall i familjen och behövde få gråta i fred? Kanske var det en kändis som ville ha absolut avskildhet?

Vi vet inte vad det var, det kan också vara så att jag har fel och att "det inte duger med sängarna på ovanvåningen" som du skriver, men jag förutsätter att det fanns skäl. Jag har jobbat i flera serviceyrken inom resebranschen och har så gott som aldrig sett sådant här göras utan en god anledning till det.
Skynke runt 1A har jag bara sett på United, men där är det inbyggt i hatthyllan så bara att dra runt det. Om det var fult gjort så är det säkert SAS :)

Ett dedikerat område ute bland pax innanför skynken ja. Det har jag inte sett på något annat bolag.

Det duger tydligen inte med de sängar som finns på ovanvåningen. Man måste vila när man inte sover också.

Finnair hade det för länge sedan på sina MD11. 2 rader på ena sidan i ekonomiklass med riktigt bra benutrymme i den bakre ekonomikabinen. På nattresor fick Finnairs personal dessa rader och de skapade avskildhet med någon form av gardin. (Status)passagerare kunde få platserna på dagresor.

American hade länge 1 plats i F-kabinen blockad för en av kapterna ombord (dock inget skynke). Oftast plats 1A. Det var väl ok när deras F-kabin bestod av 16 platser men riktigt irriterande när de bantade ner till 8 platser och blockade en för en kapten. Stolen stod dessutom oftast tom. American blockade länge också en av de två F-toaletterna för passagerare, på sina 777-or - men jag tror det var av säkerhetsskäl då den toaletten ligger så nära ingången till cockpit.

Brukade inte United blocka två av C-platserna i sina 757-or på Atlantflygen för besättningen?

Faktiskt så är det från början inte ett krav från facket utan Arbetsmiljöverket, och ett regeringsbeslut 2006. Väldigt svenskt och unikt krav.

Men den senaste striden med facket om toaletterna ombord handlade om vem som ska städa dem.

Men detta har vi avhandlat så många gånger förut på detta forum. För mig kokar detta ner till att handla om SAS personals syn på sitt jobb och service. Bara att jämföra med när man tex flyger med andra stora flygbolag i Asien där crewet jobbar i kabinen hela tiden för att se till så att alla har det bra. När nu SAS har så fina nya flygplan, både A350 och A320neo, är det bara servicedelen som laggar för att det ska bli riktigt bra.

Edit: har visst bråkats mer om den främre toan i år också.

Toppen, jättebra länkar - tack! Som jag tidigare sagt håller jag med om att det känns orimligt med reserverad toalett.

Jag håller dock fast vid att @apknugs påstående om att facket krävt avskärmad plats inte är förankrat i någon konkret källa hittills.

Toppen, jättebra länkar - tack! Som jag tidigare sagt håller jag med om att det känns orimligt med reserverad toalett.

Jag håller dock fast vid att @apknugs påstående om att facket krävt avskärmad plats inte är förankrat i någon konkret källa hittills.
Jag måste haft otur för jag har "missat" "tältet" på alla mina businessresor med SAS men det kanske är en ny regel?

Jag måste haft otur för jag har "missat" "tältet" på alla mina businessresor med SAS men det kanske är en ny regel?
Jag har bara pratat om jättetältet i ekonomiklass. Det var @Gnopps som drog in det i business class då han tydligen flyger där framme.

Flight deck sitter och vilar sig i business och cabin crew i economy.

Misstänker att personalen från flight deck har den goda smaken att inte ta fram tältet då privacy är rätt god som den är i en lie flat stol.

Facket har inte fått igenom att all personal har rätt att åka där fram och vila sig, det skulle helt enkelt inte bli några platser kvar att sälja i business då.....

• Gilla
Reactions: JPE
Ett dedikerat område ute bland pax innanför skynken ja. Det har jag inte sett på något annat bolag.

Det duger tydligen inte med de sängar som finns på ovanvåningen. Man måste vila när man inte sover också.

Nu råkar det vara så att några av SAS A330 saknar vilomodul i taket ovanför bakre galley, därav crew rest i kabinen. Du har dessutom fel. Bla. Lufthansa har samma lösning på delar av sin flotta.

Toppen