Artikeln var korrekt men inte det du skrev. Du skrev "ta biometri på samtliga ankommande från utanför Schengen (med vissa undantag)" men i själva verket är det ju snarare en majoritet av resenärerna till Arlanda som inte ska lämna biometri än att "samtliga (med vissa undantag)" ska göra det.
Jag har själv aldrig upplevt sådana köer i Arlandas passkontroll men visst är det blockerat innan själva uppdelningen i olika köer börjar uppstår problem.
Det var lätt att ta reda på det där med köerna. Regleras i artikel 10 i EU:s gränskodex. Tredjelandsmedborgare som är bosatta i EU/Schgenen och åtnjuter fri rörlighet enligt unionsrätten får gå i EU-kön. Andra tredjelandsmedborgare som är bosatta i EU/Schengen ska gå i kön "behöver ej visum" (om...
Ingen aning om hur man avser göra med tredjelandsmedborgare som är bosatta i Schengen. Skyltningen vid gränskontroller (och därmed hur köerna får ordnas) bestäms på EU-nivå så det är inget Polismyndigheten får bestämma själva.
Eftersom tredjelandsamedborgare bosatta i Schengen inte heller...
Om Polismyndigheten har kvar samma bemanning i kön för medborgare i EU/Schengen som idag blir det ingen förändring för dem eftersom de inte kommer behöva lämna biometri
De flesta som ankommer från destinationer utanför Schengen behöver inte lämna biometri i det nya systemet för gränskontroll. Samtliga EU-medborgare och medborgare i Schengenländer är undantagna. Även samtliga tredjelandsmedborgare som är bosatta i Schengen är undantagna. En majoritet av de som...
Vätskereglerna har inte hävts för den utrustning som används i säkerhetskontrollen på Arlanda. Det är för närvarande bara en tillverkares utrustning som fått godkänt av EU att häva vätskereglerna, vilket bl.a. Expressen har skrivit om.
Så här skriver Euronews om saken:
For technical reasons...
Jag tror inte att någon här avsiktligt stavar Estlands huvudstad fel, men det bör påpekas att på estniska stavas stadens namn Tallinn. Att skriva "Tallin" är att bruka det ryska sättet att skriva stadens namn.
Om man ska byta, ja. Men nu gällde det codeshare på SAS och Air France direktflyg mellan Skandinavien och Frankrike, när man inte ska resa vidare med byte. Det går inte att boka AF-codeshare på SAS-flyg mellan Skandinavien och t.ex. Nice eller Lyon. Och det går inte heller att boka codeshare med...
Det är förvånande att SAS och Air France inte säljer biljetter för lokala resor Skandinavien - Paris på varandras flyg genom codeshare, och inte heller på någon av de andra SAS-destinationerna i Frankrike. Om man jämför med hur det var på Star Alliance-tiden sålde SAS och Lufthansa biljetter på...
Mrs. SK989 (EBG som jag gett henne som EBD) fick efter en flygning med SAS nu i veckan 5 000 extra bonuspoäng och 1 000 extra nivåpoäng för "5K re-activation campaign". Mrs. SK989 är helt oengagerad av poängsamlande och har inte anmält sig till någon kampanj och jag har aldrig hört talas om...
Air France flyger under sitt varumärke och KLM flyger under sitt och de lär de knappast sluta med. SAS är ett starkt varumärke i Skandinvaien och att slopa det för att ersättas med någon gemensam Air France/KLM/SAS-målning lär knappast hända lika lite som Air France eller KLM slopas som eget...
Det är precis det där som har betydelse. Kommer Flying Blue ha samma poängtabeller för bonusresor med SAS som Eurobonus t.ex? Det vet vi inte, men det håller jag för osannolikt. Det lär bli dyrare med interkontinentala flyg och flyg inom den generösa zonen Nordic+. Uppgraderingar med poäng inom...
Stämmer bra, finns ingen flygbuss från AGH till Helsingborg längre. Eller annan kollektivtrafik. Att ta tåget till Kastrup tar å andra sidan ca 1 tim 10 min, när tåget går enligt tidtabell. Det var bättre när helikoptern gick JHE-CPH.