Senaste material av SK989

  1. SK989

    Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

    Jo, det kom lite varmt bröd senare.
  2. SK989

    SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

    Precis så såg den ut!
  3. SK989

    Plåta porslinet - mat i SAS Business inom Europa

    Stockholm - Oslo kl. 08.45 i lördags (SK483). Inget menykort delades ut. Hade hellre ätit något mer frukostaktigt ärligt talat. Champagne serverades ur stor flaska från vagnen (oöppnad när den rullade förbi mig) men jag tror ingen drack, hörde i vart fall inget "popp!". Tre rader business, helt...
  4. SK989

    SAS nya Business Class på intra Europa från 1 oktober 2025

    I fin SAS-tradition är det inkonskekvent. Jag flög business till Oslo i lördags kl. 08.45 och då var det inte varm frukost, det var inte frukost alls utan kallskuret (salami och brie), en liten sallad och en syrlig efterrätt.
  5. SK989

    Den stora tråden om Eggs Benedict på hotellfrukost

    Intercontinental Le Grand Hotel Bordeaux. En eggs benedict begravd i sallad men det smakade bra, ägg och sås perfekt tillagade. Väldigt trevlig frukostmatsal med utsikt mot torget och operan.
  6. SK989

    Överbokningar och kompensation

    Kompensation enligt EU-förordning 261/2004 är en sak men när flygbolagen söker frivilliga får de erbjuda en lägre (eller högre) ersättning. Har åkt med mer överbokade SAS-flyg än vanligt sista tiden och hört lite olika erbjudanden. Tänkte det kunde vara intressant att ha en särskild tråd och...
  7. SK989

    AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

    Instämmer. Något som tangerar detta var en satsning SAS gjorde på 1990-talet som hette något i stil med "Nya inrikesflyget, enkelt att flyga". Man målade två-tre MD80 väldigt färgglatt med små små flygplan på. Inredningen i kabinen gick i samma stil. Därutöver skulle markpersonalen på SAS...
  8. SK989

    AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

    Personangrepp, herre min je. Det var en kommentar till Hachans inlägg om "mellanchef", inte till något du skrivit. Detsamma gäller för all del om man är väldigt tydligt positiv till SAS som företag.
  9. SK989

    AirFrance-KLM ökar ägandet markant i SAS

    Det är klart att SAS kommer att integreras mer i Air France-KLM när majoritetsägandet väl är godkänt och klart, vilket på sikt sannolikt innebär att Eurobonus försvinner och ersätts med Flying Blue. Det går ju att jämföra med LH-gruppen och hur de olika flygbolagen integrerats. Austrian, Swiss...
  10. SK989

    Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

    Jovisst, det kan vara en prisfråga förstås. Kapacitet för lounge är ju svårt att bedöma men har svårt att tro att ingen av loungerna, eller fast track, skulle ha kapacitet för en så pass liten aktör på Wien som SAS (två avgångar per dag och ofta med en CRJ eller E195).
  11. SK989

    Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

    SAS har haft trafik till Wien sedan i mars, i höst dubbleras avgångarna (från 1 till 2 dagliga). Edit: Just nu verkar dock SAS inte ha någon trafik till Wien, det har du rätt i. Den börjar igen nästa vecka (och då med två avgångar per dag). Så ja, du kanske har rätt att det är skälet.
  12. SK989

    Tillgång till partnerlounges från och med 1 September

    Jag undrar hur SAS gör när de väljer destinationer för vilka de tecknar avtal om partnerlounge för. Har en resa till Wien med SAS och noterar att Wien inte är med i listan över partnerlounger, finns inte heller någon Sky Team lounge där. Däremot finns t.ex. destinationer som Sevilla med på...
  13. SK989

    SAS satsar stort på svensk inrikes från inledningen av 2025!

    Infrastruktur kostar pengar och att skrota infrastruktur för att istället bygga ny kan kosta ännu mer pengar. 100 miljoner är i sammanhanget inte mycket pengar. Stockholms stad lägger enligt samma tidning (Mitt i) t.ex. 250 miljoner på att fräscha upp Tegelbacken, det öde busstorget framför...
  14. SK989

    Swedavia stänger säkerhetskontrollen och incheckningen ”Terminal” 4 på Arlanda

    Ett riktigt dåligt beslut av Swedavia. Att gå från incheckning via säkerhetskontrollen till gate på T4 tar några minuter. Att istället gå från incheckningen på T5, via säkerhetskontrollen där som ligger åt motsatt håll om man ska till T4, tar enligt Swedavia själva 25 minuter. Så om Ryanair i...
Toppen