Senaste material av Nordman

  1. N

    Obligatoriskt munskydd på SAS flygningar från 18 maj 2020

    Så har då även jag gjort flygdebut efter Covid-19:s inträffande och förstår precis vad Tegnell menade om problemen med munskydd. Såg mig omkring: I terminalerna bär inte alla det. I gaten sitter det på hakan hos en del. Ombord gjorde jag en stilstudie: En hade det lika ofta på som av. Han satt...
  2. N

    Courtesy upgrade på SAS longhaul som Eurobonus Diamond/Pandion

    Först nobben från Optiontown (Go till Plus), sedan mail från ATOCPH om UG (Go till Plus), ARN-EWR.
  3. N

    Nya EBD-prefixet - har du noterat något nytt?

    United fungerade bra förra veckan. EBD visades som Star Gold; Loungetillgång och Boarding Group 2 utan problem.
  4. N

    Uppgradering med Optiontown

    Jag har samma erfarenhet inom Sverige och Europa (t ex LHR, HEL, FRA): 0% framgång genom Optiontown sedan skiftet till EBD-prefix. (Har ej ansökt på long-haul sedan skiftet.) Före, med EBG-prefix: 100% framgång, t ex på LHR, EWR och SFO, samt Sverige. Någon fler som upplevt samma trend?
  5. N

    SAS - det här har ni gjort bra™!

    Upptäckte att jag saknade bilnycklarna vid passering av säkerhetskontrollen T5. En snabb slutledning visade att förlusten mest sannolikt skett på föregående inrikesflygning. Såg framför mig sökandet(!) av hittegodsavdelningar och massor med besvär. Valde dock som första åtgärd att tala med en...
  6. N

    Uppgradering med Optiontown

    Detta borde SAS åtgärda i det nya systemet; se förslaget: Förslag och idéer till EuroBonus | Sida 4 | BusinessClass.se forum | 250.000 inlägg om resor
  7. N

    Förslag och idéer till EuroBonus

    Förslag: Se över Optiontown (eller vad det nu blir) så att lyckad upgrade alltid ger fler baspoäng än originalbokningen. Som det verkar se ut i fortsättningen kan man t ex ha en originalbokning till New York i bokningsklass Go Flex (t ex E) och om man får igenom en upgrade till serviceklass Plus...
  8. N

    Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

    Kommunikation igen: Knut Morten Johansen, informationschef SAS: "Den justering i bonusopptjening som nå har skjedd, berører bare enkelte prisklasser. De fleste reisende med SAS vil ikke berøres av justeringen" (aftenposten.no, 28 nov). Om endast få hade berörts hade det inte varit ett problem...
  9. N

    Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

    Det är också typiskt i marknadskommunikation att trycka på förbättringar just som sådana, medan "försämringar" blir "förändringar". När de flesta punkter visar just försämringar får man som någorlunda begåvad spader av denna form av "corporate bullshit". Man försämrar men vill inte stå för det...
  10. N

    Förändrad intjäning och nivåer i Eurobonus

    Det är många som reagerar på nyordningen och även om SAS säkert följer detta forum så tror jag det är bra om vi som reagerar hör av oss till dem personligen. Vi har ju våra gyllene mailadresser, eller feedbackformulär på webben, t ex, där vi kan kräva svar på frågor som "varför" och "önskad...
  11. N

    Vad tycker du om SAS nya servicekoncept?

    Så blev det min tur att i Go uppleva frukostserveringen: Kabinpersonalen såg olycklig ut, nästan skämdes och bad om ursäkt för att de var tvungna att ta betalt för frukosten. Sedan var de snabba med att sticka till oss ett kort med "flysas.com/feedback" för att vi skulle säga vad vi tycker om...
  12. N

    Vad tycker du om SAS nya servicekoncept?

    Times they are a-changin' – noterar en fråga ställd till SAS 2011: X: Kommer frukosten i Economy på inrikes att försvinna helt och hållet i och med införandet av Economy Extra? (20. september 2011 kl. 07:41) SAS: Hej X, SAS kommer inte att ta bort frukosten på våra morgonflyg. Det är...
  13. N

    Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

    Kunde regeringen ändra sig om studiebidraget idag, så kanske SAS kan ändra sig om frukosten imorgon...
  14. N

    Bättre mat i SAS Plus men all alkohol till försäljning i SAS Go

    Generellt bra förändringar, men min uppfattning är att det är ett misstag att börja ta betalt för frukosten i Go på inrikeslinjerna. Frukosten är en detalj som fram tills nu skilt SAS från vissa konkurrenter och som bidragit till upplevelsen att SAS ger något extra - eller om man så vill, varit...
Toppen