Ja, har färsk erfarenhet av avbokad kryssning i sista minuten p g a akut sjukfall för nära anhörig. SAS MC täckte det även om det tyvärr var ett maxbelopp på 30 000 kr vilket jag inte tror Amex Elite har
Reste i helgen Air Baltic NCE -ARN i SAS plus rad 6. Det positiva var den fräscha kabinen och att flyget höll tidtabellen. Servicen var dock katastrofal. Allt vin tog slut efter fyra rader och några passagerare fick inte specialkost som de hade beställt. Väldigt grinig CC som kom med den ena...
Ja verkligen. Här kan man ju tycka att medlarna bör ta ansvar. Märklig kollektivavtalsförhandling när den största stötestenen verkar vara personal som inte längre är anställda.
Oskäligt kanske inte är rätt uttryckt men SAS gör uppenbart en helt annan tolkning av den ev. överenskommelsen innebär. Finns mig veterligen ingen annan sektor på arbetsmarknaden där man i princip då sätter stopp för en arbetsgivarens fria rätt att anställa en viss yrkeskategori under så lång...
Utmärkt redogörelse för hur företrädesrätten till återanställning fungerar. Håller också med om att den beryktade återanställningsrätten på 5 år måste vara oskäligt och saknar helt motstycke på arbetsmarknaden. Man skulle bra gärna vilja se hur parterna har formulerat sig i avtalet kring detta...
Har svårt att se att pilotfacket skulle få någon rättslig framgång, det skulle nog i så fall få en väldig prejudicerande effekt på arbetsmarknaden. Sen vore det ju intressant att se den överenskommelse som facket hänvisar till att SAS "lovat" ta tillbaka piloter.