SAS har säkrat motsvarande 7 miljarder kr i finansiering under rekonstruktionen.
Nästa steg är att domstolen godkänner det.
SAS Secures USD 700 Million in Debtor-in-Possession Financing - SAS
Med tanke på den höga medelåldern hos SPG kommer väldigt många av de nuvarande medlemmarna vara pensionär i oktober 2027.
Jag är övertygad om att en stor andel av SAS svenska piloter kommer gå i pension så fort det är möjligt..dvs vid 63-64 år ålder beroende på födelseår.
Ligger en kapten på...
Detta är absolut inte den svenska modellen.
Hur går det till i Norge & Danmark…är det den norska respektive danska modellen att medlemmarna har omröstning om nytecknade fackliga avtal?
Skulle inte förvåna om det är ytterliggare någon unik SPG princip.
Underkänner SPG medlemmarna avtalet som dess...
Jag är rimligt säker på att alla SAS 11 linjer till Nordamerika går att upprätthålla med 8 A330-300 och 3 A321LR faktiskt
Måste vara en riktig lågoddsare att A359 snart lämnar SAS flotta för gott under rekonstruktionen.
Om SAS i framtiden behöver fler Widebody igen är jag nästan 100% säker på...
Finns säkert klausuler också…att den tidigare piloten ska vara anställningsbar
Dvs hålla sina flygarcertifikat giltiga
Hålla liv i ett trafikflygarcertifikat för egna pengar utan jobb en längre tid är inte gratis…upprätthålla 2 motortid, flygläkarundersökningar, flyga upp för kontrollant varje år etc…
En icke obetydlig del av dessa 450 piloter har förmodligen gått vidare i sina yrkesliv…
Vissa har nya flygarbetsgivare som styrmän hos Norwegian, Widerøe, Flyr & Eurowings. De fd Scandinavia piloter(en hel del)som flyger i SAS connect är redan inne i koncernen.
Sedan är det en icke obetydlig...
Om 5.5 år har en mycket stor andel av dagens SPG piloter med högsta kaptenslön gått i pension.
medelåldern hos SPG är runt 61 år.
Många SPG medlemmar tycker säkert det är bra att de nu har ett fackligt avtal som räcker ända fram till de kan gå i pension.
Nästan alla fd SAS piloter som nu ska...
Det har snart gått 2.5 år sedan de fick beskedet om uppsägning
En hel del av dem har gått vidare …vissa flyger hos som styrmän hos bolag som Norwegian, Flyr, Eurowings…långt från säkert att de vill tillbaka till cirkusen SAS som fortfarande har en extremt osäker framtid.
Andra har bytt...
Det verkar som SAS högsta ledning hela tiden som förhandlingarna med SPG pågår samtidigt måste rådgöra med vissa banker som är potentiella långivare i parallella förhandlingar.
SAS kan inte skriva på något avtal med SPG som inte har fått godkänt från långivarhållet.
SAS har A330/A350/A320 familjen.
+SAS Link som har Embraer 195.
Sedan finns det ett mindre antal Boeing 737NG kvar i Norge fortfarande men alla ska vara utfasade innan slutet av 2022.
Finnair har en likadan flotta(Bortsett från utgående 737NG) A330/A350/A320 familjen… AY regionala bolag Norra...