Senaste nytt

Bali goes Vietnam - eller ett försök att normalisera poängsaldot

Kris

Medlem
Imponerande. Både din berättelse och bilder, samt naturligtvis hotellet, är toppklass.
Nu gäller det bara att hitta på en karta var det finns.
Tackar! Just Six Senses Ninh Van Bay var ju verkligen en pärla. Sjukt nöjd att detta gick i lås. Bra poäng med karta, får se vad jag kan fiska fram. NVB ligger utanför Nha Trang, som är i södra Vietnam. I princip så långt österut man kan komma. Tror jag har ett flygfoto, skall kolla. Kommer isåfall i senare episod. :)
 

Kris

Medlem
Episod 4 - adieu Ninh Van Bay, godmorgon kaos!

Det var dags att bege sig vidare från Ninh Van Bay. Tyvärr... Kan vara så att jag blivit lite ringrostig (och därmed över-euforisk) efter öl-pandemin, men detta var alltså en Weltklasse-upplevelse av rang. Men alla sagor har ett slut.

20220716_130038.jpg

Springaren blir lastad för avfärd

20220716_130221.jpg

Hela management står för den tuffa uppgiften att vinka av oss...

20220716_130428.jpg

Adieu NVB... :(

Jag valde av praktiska skäl att ta ett pitstop i Nha Trang, som enligt utsago är ryssarnas motsvarighet till Kanarieöarna. Snacka om kontraster att lämna Six Senses och anlända dels en kaotisk stad och dels en marmorborg i form av asiatisk high rise intercontinental-koloss. Plötsligt var man inte ensam på stranden längre...

20220716_134608.jpg

Blev efter noga övervägande biltransport. Men som familj på fyra, kunde detta varit ett alternativ... Minstingen utan hjälm, men med munskydd såklart...

20220716_162437.jpg

Marmorborg med hammaren och skäran vajandes på gatan utanför. Det här blir bra som omväxling!

Jag hade bokat ett rum med bunk-beds till kidsen. Fick, via email, erbjudande om deras 'största svit' istället, i vilken jag fick dem att proppa in två roll away beds. #nöjdkund. Hade för övrigt nog klarat blindtestet vid det här laget, då även detta hotell erbjuder den klassiska InterContinental-doften så fort man sticker näsan in i lobbyn.

20220716_140133.jpg

Rikligt tilltagen welcome amenity. Med laminerade instruktioner för att tolka vilka frukter man fått.

20220716_140835.jpg

Sovrum med bounty-vy

Trevligt panorama-svit på tolfte våningen med riklig havsutsikt (inga speglar behövs). Dock med varningens finger att obefintlig ljudisolering gör att byns puls går in genom första balkongen och ut genom den andra. Men syftet var ju att bryta kontrasten från sista tiden. Ruljansen på strandpromenaden kickar igång ca kl5 på morgonen. Folk som badar, tvättar sig, tränar, spelar volleyboll å badminton, dansar synkrondans och allt därtill. Alla aktiviteter ackompanjeras av det kollektiva högtalarsystemet på strandpromenaden.

20220716_141642.jpg

Å ena sidan...

20220716_140506.jpg

... å andra sidan.


20220717_055448.jpg

05.54 på morgonen. Staden har redan varit vaken i över en timme

Tyvärr var club-loungen stängd. Standard-paket erbjöds dock i lobbyn. Vi inledde starkt med high tea. Bra standard med några små varma snacks också. Dvs inget som står färdigpackat i kylrummet. Frukost erbjöds i vanliga matsalen med mycket bra utbud.

20220716_145347.jpg

En all time favorite med vietnamesiskt kaffe

20220716_150319.jpg

Afternoon tea vid ankomst till IC Nha Trang

Som IHG Royal Ambasador har förmånerna devalverats genom åren. Förr var det gratis minibar (varje dag), vilket nu bantats till 50usd/dag (max 200usd/stay). Tight på InterContinental i NYC, men här räcker det ganska långt...

20220716_141124.jpg

Minibar - maffia style. Kommer vi lyckas knäcka RA-krediten.... :rolleyes:

Satt och pusslade med reseplan/nätter in i det sista före avresa (vi var ju dessutom långt ifrån säkra på att vi skulle komma iväg). Är ganska nöjd att det bara var ett snabbt stopp i Nha Trang. Kändes mer som ett uppblåst Benidorm än ett paradis. Beror säkert delvis på skev kalibrering från Ninh Van Bay... Barnen fick dock uppleva Vietnam på en smula mer autentiskt vis med gatuköksmat för några kronor, marknad som erbjuder allsköns produkter under samma tak, jidder av människor och motorcyklar osv.

20220717_064022.jpg

Kvällsvy från poolen på IC Nha Trang

20220717_055031.jpg

Solnedgång observerad från balkongen

The verdict
Har tidigare funderat på om Nha Trang är ett long stay-alternativ (relativt prisvärt InterContinental) men konstaterar nu att det nog blir något annat ställe nästa gång. Perfekt för en kortare vistelse dock. Kul att se/testa, men nu bär det vidare.

Resan fortsätter. Stay tuned...
 

Ricci

Medlem
Tack för denna reserapport!!
Om jag tolkar det rätt så behöver inte svenska medborgare visum till Vietnam igen.
  • Vad krävdes för dig och dig och familj gällande Corona (bevis av testning/vaccinering)?
  • Kräver de en extra sjukförsäkring gällande corona?
Sjukt sugen att resa direkt när jag kommer hem från USA..
 

Kris

Medlem
Tack för denna reserapport!!
Om jag tolkar det rätt så behöver inte svenska medborgare visum till Vietnam igen.
  • Vad krävdes för dig och dig och familj gällande Corona (bevis av testning/vaccinering)?
  • Kräver de en extra sjukförsäkring gällande corona?
Sjukt sugen att resa direkt när jag kommer hem från USA..
Visa
Svenskar/danskar behöver e-visa för >15 dagar. Detta var busenkelt att ordna online och kostade typ 20usd eller nått. Om jag försått det rätt är det visa on arrival för <15d (har dock inte testat).

Corona
Behövdes varken test eller vaccinationsbevis. Detta slopades typ i maj om jag minns rätt.

Sjukförsäkring
Behövs för typ 10kUSD inklusive coronarelaterad vård. Ringde mitt försäkringsbolag och fick ett standardbrev med stämpel. Har inte behövt visa detta.

Bon voyage! Vietnam är supernice.
 
Toppen