Plusgrade | SAS börjar med budgivning på uppgraderingar

• Thread starter Thread starter Jakob Österberg
  • Start date Start date
Nordpilen skrev:Vilken bokningsklass blir man tilldelad vid uppgradering med poäng, blir det C/C så att man kanske har chans att åka med ett tidigare flyg utan ombokning?Klicka för att utvidga...
Nej.

Att uppgradera för poäng innebär endast en något bättre sittplats, mat och dryck som ingår ombord, fast track och lounge. Du behåller dock din originalbiljett, det är egentligen bara den fysiska placeringen i planet som förändras.

Det innebär inte att biljetten byter bokningsvillkor.

Någon som senaste månaden lyckats lägga bud på både Business och Plus på samma flight?

Vi försökte idag men fick följande info:

ÄNDRING AV SERVICEKLASS

Det går för närvarande inte att lämna bud för två serviceklasser på samma flygning. Vill du ta tillbaka ditt bud i SAS Plus-klass och lägga ett nytt bud i SAS Business?

Fråga: Upgraderade två flighter i Mars med pengar via biddingen. Från Light E till Plus (Företag som bokat via resebyrå...)

Basic points om 110 har postat för båda flygen, och sen 500 poäng för en "SASUPGRADE incentive" per flight.

Något säger mig att det är något extra, och inte den faktiska poängen. SAS skriver ju att betalar man med pengar vid upgrade får man poängen för den nya klassen. 110+500 är inte i närheten av vad den billigaste Plus biljetten ger i intjäning för ARN-AGP.

Försökte registerade saknade poäng, men har ingen aning om vilken bokingsklass/fare bucket Light (E) fövandlas till vid Cash Upgrade till Plus. Därför kan jag bara skriva in E, men då får man givetvis nej från SAS motorn då dom poängen har ju redan postats.

What to do? Ringa och sitta i en ovärdig två timmars kö är inte akutellt.

Concorde skrev:Fråga: Upgraderade två flighter i Mars med pengar via biddingen. Från Light E till Plus (Företag som bokat via resebyrå...)Basic points om 110 har postat för båda flygen, och sen 500 poäng för en "SASUPGRADE incentive" per flight.Något säger mig att det är något extra, och inte den faktiska poängen. SAS skriver ju att betalar man med pengar vid upgrade får man poängen för den nya klassen.Klicka för att utvidga...
Nej det är ändrat sedan februari i år. Du får ett fast antal poäng i tillägg istället.

Concorde skrev:Fråga: Upgraderade två flighter i Mars med pengar via biddingen. Från Light E till Plus (Företag som bokat via resebyrå...)Basic points om 110 har postat för båda flygen, och sen 500 poäng för en "SASUPGRADE incentive" per flight.Något säger mig att det är något extra, och inte den faktiska poängen. SAS skriver ju att betalar man med pengar vid upgrade får man poängen för den nya klassen. 110+500 är inte i närheten av vad den billigaste Plus biljetten ger i intjäning för ARN-AGP.Försökte registerade saknade poäng, men har ingen aning om vilken bokingsklass/fare bucket Light (E) fövandlas till vid Cash Upgrade till Plus. Därför kan jag bara skriva in E, men då får man givetvis nej från SAS motorn då dom poängen har ju redan postats.What to do? Ringa och sitta i en ovärdig två timmars kö är inte akutellt.Klicka för att utvidga...
Testa gärna ring in och se om du kan få mer men tror det är lönlöst.

De skriver att man ska få poäng enligt ny klass men har även en uppgraderingstabell enligt nedan:

//uploads.tapatalk-cdn.com/20220509/2bd70a69264b3a7827ce242fbd8fa516.jpg

Försöker förstå om det finns någon indikation på om det är skillnad i sannolikhet att ett bud går igenom beroende på om det är registrerat för betalning med poäng eller med pengar. Någon som har en uppfattning om det?

Sticktown skrev:Försöker förstå om det finns någon indikation på om det är skillnad i sannolikhet att ett bud går igenom beroende på om det är registrerat för betalning med poäng eller med pengar.Klicka för att utvidga...
Du kan nog lugnt utgå från att SAS föredrar att få in nya friska stålar jämfört med att bara neutralisera X antal Eurobonuspoäng från deras balance sheet. Allt annat lika är reda pengar att föredra för bolaget jämfört med en valuta vars värde och inlösen de själva kan kontrollera.

Jag har bokat flyg åt både mig och en kollega (båda ligger på samma bokning), om vi nu vill buda på uppgradering….måste jag då ”betala” bådas poängbud?

Fredde_G skrev:Jag har bokat flyg åt både mig och en kollega (båda ligger på samma bokning), om vi nu vill buda på uppgradering….måste jag då ”betala” bådas poängbud?Klicka för att utvidga...
Ja, men om ni vill uppgradera båda sträckorna kan ni betala en väg var har jag för mig. Annars kan ni ringa kundtjänst, dela upp bokningen och buda var för sig men då löper ni risken att bara en av er blir uppgraderad.

Fredde_G skrev:Jag har bokat flyg åt både mig och en kollega (båda ligger på samma bokning), om vi nu vill buda på uppgradering….måste jag då ”betala” bådas poängbud?Klicka för att utvidga...
Är det inte möjligt för dig att buda allt och går det sedan igenom så kan kollegan överföra motsvarande poäng till ditt konto?

RimaZ skrev:Är det inte möjligt för dig att buda allt och går det sedan igenom så kan kollegan överföra motsvarande poäng till ditt konto?Klicka för att utvidga...
Det går inte föra över poäng mellan konton om man inte vill betala en väldigt hög avgift för det.

Jag har bokat en poängresa för en kompis till Boston från Arlanda med mellanlandning i Köpenhamn med SAS. Jag la ett bud för uppgradering från GO till Plus/Business. 24h innan avgång till Köpenhamn fick jag besked att uppgraderingen till Köpenhamn gått igenom. Jag gick in för att kolla om jag kunde välja sittplats, men kunden då bara välja sittplats efter rad 8. När jag frågade min kompis om han fått frukost på flygningen till Köpenhamn så sa han nej. Min kompis är inte så resvan, men han satt på rad 9 så jag antar att han inte blev framflyttad till Plus. Ska inte det ske med automatik? Behöver man göra något manuellt?

En annan intressant aspekt var att jag aldrig fick något meddelande om min uppgradering på flyget från Köpenhamn till Boston gick igenom. Inga poäng har debiterats för denna strecka. Får man bara mail från SAS om budet går igenom?

Rosetown skrev:Jag har bokat en poängresa för en kompis till Boston från Arlanda med mellanlandning i Köpenhamn med SAS. Jag la ett bud för uppgradering från GO till Plus/Business. 24h innan avgång till Köpenhamn fick jag besked att uppgraderingen till Köpenhamn gått igenom. Jag gick in för att kolla om jag kunde välja sittplats, men kunden då bara välja sittplats efter rad 8. När jag frågade min kompis om han fått frukost på flygningen till Köpenhamn så sa han nej. Min kompis är inte så resvan, men han satt på rad 9 så jag antar att han inte blev framflyttad till Plus. Ska inte det ske med automatik? Behöver man göra något manuellt?En annan intressant aspekt var att jag aldrig fick något meddelande om min uppgradering på flyget från Köpenhamn till Boston gick igenom. Inga poäng har debiterats för denna strecka. Får man bara mail från SAS om budet går igenom?Klicka för att utvidga...
Nej, du skall få Mail för det står att ditt bud inte var tillräckligt.

Jag har en poängresa bokat i Plus CPH till LAX om 2 veckor, hur stor är sannolikheten att det skulle dyka upp award i business tills dess? Vill lägga ett bud på uppgradering men efter att ha läst tidigare i tråden att man inte kan ändra sin bokning om det ligger ett bud inne vill jag vara lite försiktig.

LetsGo_22 skrev:Jag har en poängresa bokat i Plus CPH till LAX om 2 veckor, hur stor är sannolikheten att det skulle dyka upp award i business tills dess? Vill lägga ett bud på uppgradering men efter att ha läst tidigare i tråden att man inte kan ändra sin bokning om det ligger ett bud inne vill jag vara lite försiktig.Klicka för att utvidga...
Troligtvis så nära noll man kan komma.

Globetrotter_Sweden skrev:Åh fan konstigt att jag knep två platser igår -business t/r på den sträckan med perfekta resdatum i augusti.Klicka för att utvidga...
Att det dyker upp business platser på longhaul med 2 veckor till avgång hör inte till vanligheterna hos SAS. Klart att det kan hända dock, men skulle inte direkt hålla andan i väntan.

Rosetown skrev:Jag har bokat en poängresa för en kompis till Boston från Arlanda med mellanlandning i Köpenhamn med SAS. Jag la ett bud för uppgradering från GO till Plus/Business. 24h innan avgång till Köpenhamn fick jag besked att uppgraderingen till Köpenhamn gått igenom. Jag gick in för att kolla om jag kunde välja sittplats, men kunden då bara välja sittplats efter rad 8. När jag frågade min kompis om han fått frukost på flygningen till Köpenhamn så sa han nej. Min kompis är inte så resvan, men han satt på rad 9 så jag antar att han inte blev framflyttad till Plus. Ska inte det ske med automatik? Behöver man göra något manuellt?En annan intressant aspekt var att jag aldrig fick något meddelande om min uppgradering på flyget från Köpenhamn till Boston gick igenom. Inga poäng har debiterats för denna strecka. Får man bara mail från SAS om budet går igenom?Klicka för att utvidga...

Blev din kompis uppgraderad CPH-BOS? Vilken klass?

Har lagt bud på CPH-BOS på 45000 poäng, totalt 90000 poäng för mig och min fru (SAS GO smart —>Business. Minimum 44000 poäng/person.

Har nu EBD som försvinner i september.

Är chansen liten att uppgradering går igenom?

Många platser kvar i Business enl. Expert Flyer.

Skall jag plussa på med 10000 p x 2?

Håkan Brorson skrev:Har lagt bud på CPH-BOS på 45000 poäng, totalt 90000 poäng för mig och min fru (SAS GO smart —>Business. Minimum 44000 poäng/person.Har nu EBD som försvinner i september.Är chansen liten att uppgradering går igenom?Många platser kvar i Business enl. Expert Flyer.Skall jag plussa på med 10000 p x 2?Klicka för att utvidga...
Tror det är väldigt svårt att svara på, men om du avslöjar ungefär när resan ska ske blir det lite enklare. EBD höjer ditt bud så länge du har den nivån, att du åker ner i september påverkar dig negativt om du reser efter september.

Back