Senaste nytt

Mixa klasser på betalbiljett

nili

Medlem
Hej!

Försöker boka en biljett ARN-ORD-LAS med retur ORD-ARN. Får upp ett bra pris på utresan i Business Smart och det står att det är klass J mellan ARN-ORD och klass J ORD-LAS. När jag kommer till betalsteget så har det ändrats (utan varning) till GO Smart på utresan. Har testat flera gånger. Ringer in om efter lång väntan får jag tala med en agent. Agenten påstår att det inte finns tillgänglighet i J-klass mellan ORD-LAS. (enligt United.com så finns det, dock till ett horribelt pris). Men jag säger då till agenten att boka Business ARN-ORD och Ekonomi ORD-LAS.
Hon påstår då att det inte går att mixa klasser på samma resa. Jag har gjort det flera gånger tidigare och talar om det för henne, men hon ger sig inte (kollar även med supervisor). Hon säger att det går att ha en klass ut och en annan in men inte mixa inom in- eller utresa.

Så har följande funderingar.
- Om det står J klass i när jag försöker boka på sas.se kan det då vara en annan klass hos United ?
- Visst ska det gå att mixa klasser (på tex utresan) eller är det något nytt?
- Hur kan man komma runt detta utan att göra två bokningar? Försöker ringa igen men kön är ju otrolig nu under strejken och dom verkar ha plockat bort återuppringningsfunktionen.
 
Det beror helt på fare basis vad som går och inte. Det normala är att hela utresan måste ske i samma bokningsklass men inte nödvändigtvis samma kabinklass (samma för hemresa).

Det finns dock biljetter som tillåter att man lägger till en annan biljett på samma bokning, dvs att du köper ARN-LAX och ORD-ARN på din biljett, sen kopplas det på en separat biljett LAX-LAS, men det kräver att båda biljetterna tillåter detta, har för mig det heter end-on-end.

Att United har J-klass tillgänglig på flighten betyder inte automatiskt att sas kan boka den, den kan vara olika tillgänglighet mellan vilka som utfärdar biljetten.

I detta läge kan det vara bra att kontakta en resebyrå istället som får boka detta. Sas är ingen resebyrå och mer komplicerade bokningar klarar de oftast inte av. Bättre att vända sig till några som är specialister istället.
 
Bokningsklass J på United är Full fare business. Klasstrappan ser ut som följer: J9 C9 D9 Z4 P0 Y9 B9 M9 E9 U9 H9 Q9 V9 W9 S9 T0 L0 K0 G0 N9

På SAS är klasstrappan C9 D9 Z9 J9 R0 Y9 S9 B9 P9 A0 E9 M9 H9 Q9 V9 W9 U9 K9 L9 T0 O9 G9 N0

Jag tror J klass på SAS motsvarar Z eller möjligtvis P hos United
 
Ok. Tack för svar! Det skumma är ju att man får upp alternativet när man söker på SAS.se och att det sedan automatisk ändras till go basic utan någon varning .
 
Jag har tidigare haft Plus och J/Z på SAS kombinerat med E på United utan problem av resebyrå på en SAS fare. Du hamnar då i ekonomi hos United. Liknande upplägg bör funka med F mot något högre kostnad men företagetspolicy förbjöd biljetter i First. Det var nog fyra-fem år bak så kan ha ändrats såklart. Hör som sagt med ett vettigt resebyrå, så bör det gå att lösa.
 
Hej!

Försöker boka en biljett ARN-ORD-LAS med retur ORD-ARN. Får upp ett bra pris på utresan i Business Smart och det står att det är klass J mellan ARN-ORD och klass J ORD-LAS. När jag kommer till betalsteget så har det ändrats (utan varning) till GO Smart på utresan. Har testat flera gånger. Ringer in om efter lång väntan får jag tala med en agent. Agenten påstår att det inte finns tillgänglighet i J-klass mellan ORD-LAS. (enligt United.com så finns det, dock till ett horribelt pris). Men jag säger då till agenten att boka Business ARN-ORD och Ekonomi ORD-LAS.
Hon påstår då att det inte går att mixa klasser på samma resa. Jag har gjort det flera gånger tidigare och talar om det för henne, men hon ger sig inte (kollar även med supervisor). Hon säger att det går att ha en klass ut och en annan in men inte mixa inom in- eller utresa.

Så har följande funderingar.
- Om det står J klass i när jag försöker boka på sas.se kan det då vara en annan klass hos United ?
- Visst ska det gå att mixa klasser (på tex utresan) eller är det något nytt?
- Hur kan man komma runt detta utan att göra två bokningar? Försöker ringa igen men kön är ju otrolig nu under strejken och dom verkar ha plockat bort återuppringningsfunktionen.


Det kan inte bara vara så att hemsidan visar buggigt ”go” när det mappas till United
Kan du välja platser i det läget?

tänker att det kanske är business men visas (felaktigt) som Go
 
Jag får ett liknande fel om jag försöker boka resor där inrikesflyg med Alaska ingår. I betalsteget ändras resan från Business till Go (och priset sjunker till Go-priset) utan förvarning. Det är helt klart en go-biljett man får om man går vidare och betalar. Däremot funkar det om man har Alaskasegment både ut och hem (gissar att det blir samma fel med United), det hela låter som ett fel på hemsidan.

Man kan inte mixa klasser på samma fare, men en resebyrå kan kombinera flera fares (i olika klasser) till en biljett. Jag har aldrig tidigare hört talas om att SAS skulle fixa detta på telefon.
 
Det kan inte bara vara så att hemsidan visar buggigt ”go” när det mappas till United
Kan du välja platser i det läget?

tänker att det kanske är business men visas (felaktigt) som Go
Det går att välja platser men sen får jag fel i ett senare steg om jag har valt plats. Detta fel får jag även om jag väljer ekonomi från början och väljer plats
 
Jag får ett liknande fel om jag försöker boka resor där inrikesflyg med Alaska ingår. I betalsteget ändras resan från Business till Go (och priset sjunker till Go-priset) utan förvarning. Det är helt klart en go-biljett man får om man går vidare och betalar. Däremot funkar det om man har Alaskasegment både ut och hem (gissar att det blir samma fel med United), det hela låter som ett fel på hemsidan.

Man kan inte mixa klasser på samma fare, men en resebyrå kan kombinera flera fares (i olika klasser) till en biljett. Jag har aldrig tidigare hört talas om att SAS skulle fixa detta på telefon.
Jag har gjort det tidigare men när jag tänker efter har det nog bara varit bonusbiljetter.
 
Det går att mixa klasser på samma biljett, om man är lite trixig (som resebyrå)

Exempel,
UME-BMA med TF i W-klass
ARN-FRA med SK i P-klass
FRA-ICN med OZ i F-klass

I mitt exempel skulle dock 3st etkt behövas ställas ut och i princip blir det priset för 3st enkelresor.
Om då TF är 30 minuter sen på första flygningen och du missar anslutningen till FRA är det heller ingen av flygbolagen som är ansvariga.
Flygbolagen är endast ansvariga att ta dig A-B enligt ETKT.


Pga att det ofta blir dyrt, och opraktiskt så tror jag det sällan görs på detta vis.
Under mina 8 år som trafikassistent såg jag detta bara någon gång om året kanske
 
Toppen