Senaste nytt

SAS Piloter i strejk 2022-07-04 - jag behöver hjälp eller har frågor!

JockeS

Medlem
Kom fram till kundtjänst, engelska, och fick kanon bra hjälp.
Ombokade med Lufthansa istället, dock inte förrän Torsdag. Men han flyttade fram hemflyget åt oss istället också.
Blir några timmar extra till USA men det får det vara värt.
GOT - FRA - IAD (Washington) -LAX.

Så nu kommer vi iaf iväg, förhoppningsvis.
Plan B är redan i verken för hemresan.
 
Hej!

Är i Marbella just nu och har hemresa med SAS ”main” om några veckor (2 augusti). Högst antagligen(?) kommer strejken vara över tills dess, men vi har börjat bli lite nervösa ändå. För oss är det nämligen tidskritiskt att komma hem just den 2 augusti, eftersom vi har ett läkarbesök 3e på morgonen i Sverige. Vår resa är betald med Amex Elite.

Är det vettigt för oss att vara proaktiva och köpa en fullt refundable alternativ hemresa redan nu, medan platser finns?

Vad gäller om vårt flyg ställs in (troligen <24h innan avgång)? Säg att SAS erbjuder hemresa/bokar om oss till dagen efter. Om vi säger att det inte passar - kommer de ersätta oss för vårt alternativa flyg vi köpt? Eller behöver de bara betala tillbaka poäng/skatter (då det är
en poängresa) + möjlig 261?

I vilket läge kliver AMEX reseförsäkring in kontra SAS skyldigheter?
Ja det låter vettigt då det är mitt i högsäsong och även om strejken tar slut kommer det vara strul ett tag efteråt att få ordning på verksamheten. Kolla även flygstolar med charterbolag.
 

backflip

Medlem
Hej!
Flyger ARN-CPH-EDI den 13e juli. ARN-CPH opereras av SAS och lär ställas in. Om det legget ställs in, ställs hela resan in? För jag kan nog lösa resa till Köpenhamn på annat vis om det krisar med typ tåg. Men till EDI vill jag ju flyga.

Bör man ringa in innan och meddela att man vill att de ändrar ut utresa till endast CPH-EDI? Vill ju inte att det stryker alla flygen om det endast är ARN-CPH som påverkas.. Men inte vaska möjlighet till kompensation för att de ställer in första legget.

/bf
 
Hej. Har en fråga till er, har ett flyg från STH-CPH imorgon 1100 och ska sedan byta där till iceland air för vidare resa till Island. Nu verkar flyget vara sannolikt inställt och funderar på att åka direkt till Köpenhamn istället men kan man då checka in där eller faller hela resan om man inte checkar in i Stockholm?
 

Maja

Medlem
Kom fram till kundtjänst, engelska, och fick kanon bra hjälp.
Ombokade med Lufthansa istället, dock inte förrän Torsdag. Men han flyttade fram hemflyget åt oss istället också.
Blir några timmar extra till USA men det får det vara värt.
GOT - FRA - IAD (Washington) -LAX.

Så nu kommer vi iaf iväg, förhoppningsvis.
Plan B är redan i verken för hemresan.


@JockeS Var din resa en betald biljett? Eller poängresa? Förstod jag sig ett stycke även bokade om hemresan på samma gång? Isf till andra Star Alliance-bolag?
 

Minsan

Medlem
Ett tips om man får ett cancelled flight är att kolla ombokningsmöjligheter till andra plan samma dag som trafikeras av dotterbolagen och boka om själv. Jag testade innan mitt plan blev cancelled, men då gick det inte att boka om gratis och blev error. Det fanns att köpa plats i SAS plus för ca 3300kr men det ville jag inte (bokade bra priser i februari).
Sen testade jag igen att boka om till det tidigare planet när mitt väl ställdes in och då gick det.
Jag sitter ensam på min rad i SAS plus och kommer hem tidigare än ursprungsplanen. 13.35 istället för 22.15.

Ibland ska man ha lite flyt antar jag. :p
 
Last edited:
Toppen