Senaste nytt

SAS FORWARD ny plan för att rädda SAS (22/2 2022)

Intressant resonemang. På vilket sätt tänker du att det skulle leda till *fler* direktlinjer?

Fler anslutningsflyg tror jag helt klart på. Och för våra norrländska vänner förhoppningsvis fler direkta anslutningar därifrån till tex tyska hubs eller Amsterdam.

Däremot blir det ju mindre effektivt ett flyga mellan Luleå och Sundsvall om man måste byta I Frankfurt :) men det ger mycket poäng...

Min tanke är väl att SAS flygningar, t.ex. Göteborg-Köpenhamn-Europa/Världen, på första delsträckan flyger passagerare som sedan ska vidare till 10-20 olika destinationer i världen. Om det är så att 40 personer/vecka på Göteborg-Köpenhamn (aggregerat från en mängd avgångar) ska till Lissabon så är det kanske dessa 40 personer som saknas för att Ryanair ska kunna få bäring i en direktlinje på veckobasis.

Jag har sett samma utveckling i Italien nämligen, att direktlinjerna ökade när Alitalia krympte (alltså långt innan konkurshot).

Mycket bra poäng! När alla Eurobonuspoäng kommer från kreditkortsspend eller onlineshopping och inte efter faktiskt flygande så blir ju värdet av programmet, för en eventuell köpare, mycket mindre. Att "köpa poängsamlare" är ju mycket mindre intresant än att "köpa trogna flygresenärer" om köparen är ett flygbolag.
Njae, titta den amerikanska marknaden för dessa kort där de strösslar ännu mer med poängen och flygbolagens bonusprogram går onekligen bra och värderas extremt högt. Sas kör ju samma modell och verkar ju funka helt ok på svenska marknaden.

Så det är alldeles solklart att bokade EB biljetter i andra bolag än SAS också försvinner och går upp i rök? Har själv en resa för 3 till Cancun med Turkish.
Solklart nej, högst troligt ja.
Spelar ingen roll att eurobonus är eget bolag
Biljetten ställs ut av sas (117-stock) och betalas till utförande bolag vid utförande av flygning, inte bokning. Om sas då går i konkurs så kommer flygbolaget som utför flygningen högst troligt inte få betalt. De kan ju dock av ren goodwill välja att flyga resenären ändå, men det kan man inte räkna med.

Exakt hur det blir är omöjligt att spekulera i, men tidigare kriser i olika bolag så har det varit så att man spekulerar i att biljetterna inte kommer gälla.

Såg lite spekulationer att "det intresserade konsortiet" vill göra SAS till ett lågprisflygbolag.
Sådana spekulationer kan såklart vara någon som vill måla upp en viss hotbild för att uppnå något. Men oavsett blir det lite intressant att fundera över vad ett bonus program är värt i ett lågkostnadsscenario. Då är ju målet att göra pengar på allt, inkl sådant som SAS ger bort som förmåner i EuroBonus idag.

Jag är inte så bekymrad över mina betalda biljetter samt de bonus bokningar jag har.
De jag är mer bekymrad över om SAS skulle gå KK är de anställdas situation, de är inte bara piloter i bolaget, de finns lastare, personal med administrativa uppgifter, ombordanställda, markanställda som ex. gate agenterna, teknikerna o.s.v.
många säker ensamstående med barn, sedan de som arbetar i företag som är underleverantörer till SAS lounge anställda, catering personalen samt många andra anställda.

Även de kommuner som ligger i närheten av flygplatserna kommer att tappa inkomster.

Jag tror dock att vi inte har sett det sista från svenska staten i den här frågan. Kålle spelar nu ut de kort han behöver göra som ägare i det här läget. Om SAS och svenska jobb hotas längre fram tror jag att det finns andra medel att ta till, typ som när ett företag på en ort läggs ner etc. Det skulle verkligen inte se bra ut för varken sossarna eller en framtida borgerlig regering om SAS konkade.

Last edited:
Jag gissar på att Danska staten stoppar in lite mer pengar om samtliga långlinjer utgår från Kastrup i framtiden. Vad tror ni om det?
Gör de inte redan det?

Skämt åsido, just nu går 3½ (generöst räknat) av 14 långlinjer från Stockholm och Oslo. Det blir en ytterst marginell påverkan av antalet jobb på CPH om de skulle flyttas dit (och majoriteten skulle inte överleva flytten, jag tror inte att SAS flyger CPH-EWR fyra gånger om dagen)

Jag tror dock att vi inte at vi har sett det sista från svenska staten i den här frågan. Kålle spelar nu ut de kort han behöver göra som ägare i det här läget. Om SAS och svenska jobb hotas längre fram tror jag att det finns andra medel att ta till, typ som när ett företag på en ort läggs ner etc. Det skulle verkligen inte se bra ut för varken sossarna eller en framtida borgerlig regering om SAS konkade.
Visst. Rädda Varven! Rädda SAAB!

Undrar om ens Nooshi Dadgostar tror på tomten i det här fallet längre?

Toppen