Palazzi
Medlem
Intressant resonemang. På vilket sätt tänker du att det skulle leda till *fler* direktlinjer?
Fler anslutningsflyg tror jag helt klart på. Och för våra norrländska vänner förhoppningsvis fler direkta anslutningar därifrån till tex tyska hubs eller Amsterdam.
Däremot blir det ju mindre effektivt ett flyga mellan Luleå och Sundsvall om man måste byta I Frankfurtmen det ger mycket poäng...
Min tanke är väl att SAS flygningar, t.ex. Göteborg-Köpenhamn-Europa/Världen, på första delsträckan flyger passagerare som sedan ska vidare till 10-20 olika destinationer i världen. Om det är så att 40 personer/vecka på Göteborg-Köpenhamn (aggregerat från en mängd avgångar) ska till Lissabon så är det kanske dessa 40 personer som saknas för att Ryanair ska kunna få bäring i en direktlinje på veckobasis.
Jag har sett samma utveckling i Italien nämligen, att direktlinjerna ökade när Alitalia krympte (alltså långt innan konkurshot).