Senaste nytt

Behålla Amex Premium eller inte, efter 2-4-1

INTE fick tag på SOS International? Låter märkligt... Är du säker på att du hade rätt telefonnummer?

Vad gäller medicinsk behandling så är det i allmänhet hemförsäkringen som är bäst. Det är andra moment runt omkring som kortförsäkringen är stark på!
Jag la på när jag ringt 40 min. Dagen efter kom jag fram efter 15 min. Saftig mobilräkning.

Lagom kul när man inte fick tag på sos international och sjukhuset ville ha försäkringsgaranti innan behandling...
Fast man reser ju naturligtvis med ett försäkringsbrev på engelska. Gärna flera kopior, en i ombordväskan, en i incheckat bagage och en pdf/bild på telefonen. Just för att, om något händer, då har man inte tid/kraft/ork/sinnesnärvaro att börja leta rätt på sådant. Det tar man hand om hemma, i lugn och ro.

Fast man reser ju naturligtvis med ett försäkringsbrev på engelska. Gärna flera kopior, en i ombordväskan, en i incheckat bagage och en pdf/bild på telefonen. Just för att, om något händer, då har man inte tid/kraft/ork/sinnesnärvaro att börja leta rätt på sådant. Det tar man hand om hemma, i lugn och ro.
Hmm Thailand pass med alla dess papper som behövdes kan jag garantera dig att jag hade utskrivet försäkringspapper att visa upp. Ibland räcker inte det.

Avbeställningsskydd, i meningen att man får ersättning från försäkringen om man blir sjuk och inte kan resa - det ingår standardmässigt i de flesta svenska hemförsäkringar. Oftast är beloppet begränsat, lägger man till ”Resplus, Hemförsäkring stor” eller liknande ökar oftast det försäkrade beloppet.
Avbeställningsskydd verkar inte ingå i grundhemförsäkringen hos Trygghansa, Folksam, If eller Länsförsäkringar? Det finns säkert de där det ingår, men inte de fyra första aktörerna jag kikade.

Däremot är det ju som du säger möjligt att fixa det med en tilläggsförsäkring/större paket.

Avbeställningsskydd verkar inte ingå i grundhemförsäkringen hos Trygghansa, Folksam, If eller Länsförsäkringar? Det finns säkert de där det ingår, men inte de fyra första aktörerna jag kikade.

Däremot är det ju som du säger möjligt att fixa det med en tilläggsförsäkring/större paket.
Resklar ingår i hemförsäkring stor hos Folksam, vilken är den nivå som en medveten resenär bör ha (om man väljer Folksam).

Verkar ingå hos LF (K.7.2) på https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/villkor/01644-villkor-hem.pdf. Det sagt är jag ingen expert på att läsa villkor och undantag och än mindre att jämföra mellan bolag/kort...

Verkar ingå hos LF (K.7.2) på https://www.lansforsakringar.se/globalassets/aa-global/dokument/villkor/01644-villkor-hem.pdf. Det sagt är jag ingen expert på att läsa villkor och undantag och än mindre att jämföra mellan bolag/kort...
Allt under K.7 är tilläggsförsäkringen Utökat reseskydd. Avbeställningsskydd, eller för den delen andra paragrafer under K.7, ingår inte i bashemförsäkringen.

Jag har aldrig argumenterat över att man inte borde köpa till dessa tilläggsförsäkringar utan ville bara uppmärksamma att de inte ingår i basen. Har man låtit bli att köpa tillägg för man tänker att man har kreditkort där det ingår behöver man alltså vara observant vilka kort man säger upp.

Toppen