Senaste nytt

När återgår Arlanda till ”ordinarie” terminaler?

mha321

Medlem
Pressmeddelandet från Swedavia
I början kommer Ryanair att trafikera T4

Nyheter och pressmeddelanden | Om Swedavia
Phew. Man kan alltid diskutera om just Ryan vs andra. Men jag var åtminstone orolig för att de skulle blanda hejvilt så att tex sas och Norwegian skulle spridas ut över alla 4 pirarna - eftersom det antagligen maximerar shopping. Dedicerade delar av terminalerna är ju vanligt på många andra ställen men swedavia har inte gillat det förut..
 

GOTBound

Medlem
Istället för en SAS-terminal på hemmaplan får ARN nu en Ryan Air-terminal, ett tecken i tiden, oavsett om vi tycker om det eller inte.

Strategin bakom att hålla Ryan Air i T4, då Ryan Air är mestadels point-to-point flyg, jämfört med legacy bolagen och SAS i synnerhet är enkel att förstå ur ett flödesperspektiv.
 
Last edited:

011430121

Medlem
Mycket bra beslut. Det kommer nog göra Ryan nöjda också!
I dag på morgonen bussades Ryanair paxen till Malmö från gate 16C till T4, men de behöver inte gå in i terminal T4
Det hände att SAS gjorde liknande under sportlovs lördagen, då även T2 användes av bolaget.
 

mha321

Medlem
Ankom med SK574 från Paris igår. Dockade vid brygga på T4, trapporna ner till plattan och sedan buss till terminal 5.
Det hände ju lite då och då även före pandemin när det var trångt på T5 och även när bolaget ville slippa flytta på planet för nästa avgång. Buss är billigare. Kunde även gå åt andra hållet att man fick buss från T5 till T4, så planet snabbt var redo för nästa avgång.

Extra spännande när man skulle vidare och fick buss T5-T4 för att sedan gå tillbaka och genom säkerhetskontroll och ombord på samma flygplan igen...
 

SK989

Medlem
Ryanair har en hel del flyg som går till/från icke-Schengen. Känns ju lite meckigt att ha Ryanair på T4 då det inte kommer finnas nån passkontroll där.
 

NotRyan

Medlem
Ryanair har en hel del flyg som går till/från icke-Schengen. Känns ju lite meckigt att ha Ryanair på T4 då det inte kommer finnas nån passkontroll där.
Incheckning, avgående bagageinlämning och security kommer att ske i T4, sedan får paxen gå i förbindelsegången airside till T5 där flyget kommer att avgå från non-Schengen gater, så egentligen inget mer meckigt än vad som kommer att bli i framtiden då all bagage, incheckning och security kommer att ske i T5 och paxen får gå airside till C30-C44 (gamla T4) om avgången är från C30-C44.
 

Morgan

Medlem
gentligen inget mer meckigt än vad som kommer att bli i framtiden då all bagage, incheckning och security kommer att ske i T5 och paxen får gå airside till C30-C44 (gamla T4) om avgången är från C30-C44.

Hur funkar det, kommer man med biljett med avgång från Terminal 5 att kunna gå igenom säkerhetskontrollen på Terminal 4 och ta gången bort?
 
Toppen