Senaste nytt

Allmänna ryktestråden

011430121

Medlem
Novair har 2 flygplan stod i artikeln. Jag hade gissat att de haft betydligt fler, men de kanske har dragit ner sista tiden? Någon som har koll?

2 stycken Airbus 321Neo enligt Planespotters - och de brukar vara pålitliga.
Hittade vilka maskiner Nova Air har haft tidigare

upload_2021-4-7_9-6-34.png


Det som jag undrar över är det samma Jet Time som gick i KK för ca ett år sedan och flög ATR åt SAS

Betyder detta även att samarbetet mellan Apollo och SAS kommer att minska?
 

011430121

Medlem
SAS skrev väl precis ett flerårigt avtal med Apollo (3 år?) så om det blir en förändring så lär det nog dröja några år.

Gäller att se in i framtiden
Mitt under pandemin fördjupar SAS och Apollo sitt samarbete om charterflyg i ett avtal som täcker tre sommar- och tre vintersäsonger fram till år 2024, med möjlighet till ytterligare två års förlängning till år 2026.
 

Palazzi

Medlem
Enligt den tyskspråkiga versionen av Business Insider så kommer Flixtrain (eller Flixgroup, men för varumärket Flixtrain) enorm beställning på tågset från den ryska leverantören Transmasholding.

Bolaget är Rysslands främsta inom sektorn men har hittills främst levererat till Ryssland, Ukraina, Belarus, Ungern och Serbien. Bolaget ägs till 20% av Alstom och resterande delar av två oligarker med viss problematik historia (enligt tidningen).

Oavsett verkar det röra sig om upp till 60 lok med 8-10 vagnar. Det är såklart en enorm satsning för Flixtrain som redan totalrenoverat 120 tågvagnar.
 

Palazzi

Medlem
Det finns ett rykte om att SJs nya nattåg EuroNight 497, som nu är bokningsbart (SJ kör nattåg fr.o.m. 2022 | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor ämnas förlängas söderut någon gång under T23 (period som startar 9:e Dec 2022).

Enligt interna dokument så planerar man alternera destinationerna Berlin och Köln, men det skulle också kunna tolkas som att tåget "splittas" i Hamburg för vidare färd mot det ena eller andra. Låter spontant som en bra idé, och kanske något man borde kika på även från t.ex. Oslo-Göteborg (koppling i Malmö) för att få till maximal beläggning.

Ankomsttid Köln anges som 10.00, vilket tillåter rätt täta anslutningar till Paris, Bryssel, Basel mfl. Tyvärr inga täta avgångar direkt till Amsterdam, men det går med kort byte eller buss.
 
Det finns ett rykte om att SJs nya nattåg EuroNight 497, som nu är bokningsbart (SJ kör nattåg fr.o.m. 2022 | Sida 2 | BusinessClass.se forum | 880 000 inlägg om resor ämnas förlängas söderut någon gång under T23 (period som startar 9:e Dec 2022).

Enligt interna dokument så planerar man alternera destinationerna Berlin och Köln, men det skulle också kunna tolkas som att tåget "splittas" i Hamburg för vidare färd mot det ena eller andra. Låter spontant som en bra idé, och kanske något man borde kika på även från t.ex. Oslo-Göteborg (koppling i Malmö) för att få till maximal beläggning.

Ankomsttid Köln anges som 10.00, vilket tillåter rätt täta anslutningar till Paris, Bryssel, Basel mfl. Tyvärr inga täta avgångar direkt till Amsterdam, men det går med kort byte eller buss.

https://www.sj.se/sv/reseinfo/sj-euronight.html
 

Palazzi

Medlem

Tack! Hittar du något om Berlin och eller Köln där? :) Oavsett så är det en bra sida för översikt; bra gjort SJ.

Jag hoppas att detta projekt utvecklas till att inkludera flera kopplingar i Sverige, Norge och Tyskland. Det tycks inte superenkelt, men därmed ett än intressantare case för en affärsutvecklare/analytiker som undertecknad. Järnvägsbranschen är definitivt en bransch som skulle må bra av lite disruption (verkar som sagt vara på väg, men vi är väl i dess linda ännu).
 
Toppen