Senaste nytt

SAS AMEX Classic 0kr nyttjat i UC.

Och då bör den beviljade krediten väga tyngre än den utnyttjade krediten. Ev risk ligger i hur mycket kredit kan man utnytja utan att någon kan sätta stopp, inte hur mycket man just idag har utnyttjat.

Påverkan måste ju vara minimal.

Ditt UC-score påverkas definitivt om du har 250k i beviljad kredit och 95% i utnyttjandegrad varje månad jämfört med att ha 0% utnyttjat.

Däremot om det påverkar tiondelar eller hela procentenheter på deras skala vet jag inte. Tycker hela skalan verkar skev när man tittar på Lyxfällan där folk med en miljon i blancoskulder + en hel drös hos KFM och väldigt låg lön ändå ligger på en rätt skaplig procentsats (30?) när de i mina ögon borde ligga på >90% risk.

Detta tycker jag är intressant. Jag utnyttjar främst mitt SAS MC för vardagliga betalningar och utgifterna brukar ligga på ungefär samma summa varje månad. För ett antal månader sedan tog jag bort en del gamla krediter som legat och skvalpat en tid men som inte längre utnyttjas. Jag tänkte att det måste vara en bra sak att göra, men döm då av min förvåning när jag i Kreddy appen såg att min risknivå hade ökat. Inte mycket men ändå några snäpp. Kan det bero på att jag då, med samma månatliga konsumtion, faktiskt procentuellt sett utnyttjar en högre andel av beviljade krediter?

Ger inte så mkt för kreditbetyget i Kreddyappen och har svårt att se att någon annan kreditgivare skulle göra sin rating på samma sätt.

Ger inte så mkt för kreditbetyget i Kreddyappen och har svårt att se att någon annan kreditgivare skulle göra sin rating på samma sätt.
Är det inte exakt samma som i UC kallas "riskprognos"? För mig korrelerar de två iaf, och i så fall är det definitivt en del av det som kreditgivare tittar på.

Är det inte exakt samma som i UC kallas "riskprognos"? För mig korrelerar de två iaf, och i så fall är det definitivt en del av det som kreditgivare tittar på.

Det vet jag inte om det är. Kan bara notera att jag ligger i gruppen "mycket bra", vilket kanske låter bra men när man sen läser lite om gruppen och ser att gruppen över, dvs. "Utmärkt", består av 49 % av alla svenskar samt att snittinkomsten för gruppen är 329 kSEK/år osv. så blir det märkligt.

Jag är tämligen säker på att min ekonomi inte är sämre än 49 % av alla svenskars ekonomi. Ligger på 16 % utnyttjat kreditutrymme (och totala kreditutrymmet är ca en femtedel av min årsinkomst) utöver vårt bostadslån.

Så det gör att jag ifrågasätter deras algoritmer åtminstone för egen del.

Det vet jag inte om det är. Kan bara notera att jag ligger i gruppen "mycket bra", vilket kanske låter bra men när man sen läser lite om gruppen och ser att gruppen över, dvs. "Utmärkt", består av 49 % av alla svenskar samt att snittinkomsten för gruppen är 329 kSEK/år osv. så blir det märkligt.
...
Grupperingen är kanske deras eget påhitt för att göra siffran greppbar för de som använder appen. Personligen tycker jag den är mindre intressant, själva siffran och hur den rör sig är super-intressant kontra olika aktiviter man gör. Jag blev själv flyttad från utmärk till mycket bra och tack vare kreddy kan jag pinpointa exakt vilken aktivitet det var som triggade det.

...
Jag är tämligen säker på att min ekonomi inte är sämre än 49 % av alla svenskars ekonomi. ....
Säkert inte. Och det är inte heller det siffran anger. Den anger UCs riskbedömning på typ ett års horisont att du får svårighet att betala av en kredit.
Med hjälp av riskprognoser bedömer UC hur stor sannolikheten är att du kan få betalningsproblem inom de närmaste 12 månaderna. Prognosen används för att utvärdera din kreditvärdighet. Prognosen beräknas av UC och baseras på både din information och statistik över alla invånare i Sverige som är 18 år och uppåt. Sker det förändringar i dina uppgifter kan det också påverka prognosen.
Det är långt mer än bara inkomst, skuldsättningsgrad och utnyttjandegrad som vägs in. Tex vägs det in ändringar i äktenskapsregistret, bolagsregistret mm
Våra källor - UC

Det betyder alltså att om man en gång fått beviljad kredit så är det bättre att låta den ligga kvar även om den aldrig används.
Fast så enkelspårigt är det inte. Det vägs också in hur många krediter man har totalt, deras samlade värde, om någon av dem har saldoöver månadsskiftet samt din beskattningsbara inkomst. Du drar för stora växlar på en enda parameter just nu.

Jag har ett tiotal datapunkter på ändrat riskbetyg och ser ingen korrelation att uppstädade krediter leder till sämre riskbetyg.

Det är inte tillräckligt många punkter för att man ska kunan dra någon säker slutsats alls, men för mig sammanfallet försämrat riskbetyg med tidpunkter där månadens saldo antingen är väsentligt högre än normalt eller där saldot legat i en stigande trend över en viss period, även om ökningen i saldo inte varit så stor per månad. (OBS att nyttjandgraden alltså inte stigit med ökat saldo, utan jag har samtidigt höjt gränser eller fått nya krediter. Det är iaf därför jag dragit slutsaten att nyttjandegraden i sig inte har speciellt stor betydelse i riskbetyget)
Och vid ett tillfälle helt utan väsentliga ändringar i ekonomin utan istället kopplat till ändringar i annat register hos skatteverket.

Toppen